art&design
2009. 04. 09.
Kortárs japán design az Iparművészeti Múzeumban
Wa: A mindennapok harmóniája - kortárs japán design címmel nyílt kiállítás szerdán Budapesten. Az Iparművészeti Múzeumban csaknem két hónapon át látható tárlat a többi között lámpákon, bútorokon, konyhai és közlekedési eszközökön keresztül mutatja be a japán ipari formatervezést.
A május 31-ig látogatható kiállítás 190 gondosan megtervezett és kiválogatott tárgyat mutat be a formatervezés különböző területeiről. A magyar-japán diplomáciai kapcsolatok felvételének 140. és újbóli felvételének 50. évfordulója alkalmából meghirdetett jubileumi évhez kapcsolódó tárlat átfogó képet ad a japán termékekről az étkészlettől a bútorokon és információs technikán át a járművekig.
A címben szereplő Wa egyrészt magát Japánt jelképezi, a másik jelentése a harmónia, amelyre a japán design törekszik - hívta fel a figyelmet a megnyitót megelőző sajtótájékoztatón Kasiwagi Hirosi, a tárlat egyik kurátora. Kiemelte: a japán design ellentéteket állít harmóniába, úgy mint új és régi, természetes és mesterséges, csúcstechnológia és kézművesség, s ezáltal egy magasabb szintű egységet hoz létre.
A japán kurátor a tárlat elején található tárgyak közül kiemelte a fejjel lefelé lógó, rizsszalmából készült kabátot, az elektromos zongorát és gitárt, amelyek példát szolgáltatnak a régi és az új közötti kapcsolatra.
A harmónia segítségével a látogatók szabadon értelmezhetik a kiállított termékek jelentését, legyen szó kerékpárról, mosógépről, kádról, táskáról, gyerekjátékról vagy kerekeken guruló fiókról.
A tárlat első részében a tárgyakat funkciójuk szerint csoportosították: itt az edények és konyhai eszközök, a fürdőkultúra, a háztartási és szórakoztató elektronika, a digitális technológia, a játékok, a papír és irodai szerek, a vegyes háztartási cikkek, a ruházat és kiegészítők, a csomagolás és táskák, a közlekedési eszközök, valamint a bútorok és világítástechnika köréből láthatnak az érdeklődők példákat a japán tervezők munkáiból. A kiállítás második részében pedig 6 kulcsszó - "aranyos", "míves", "aprólékos", "tapintható", "minimál" és "átgondolt" - köré szerveződnek a felvonultatott alkotások.
A címben szereplő Wa egyrészt magát Japánt jelképezi, a másik jelentése a harmónia, amelyre a japán design törekszik - hívta fel a figyelmet a megnyitót megelőző sajtótájékoztatón Kasiwagi Hirosi, a tárlat egyik kurátora. Kiemelte: a japán design ellentéteket állít harmóniába, úgy mint új és régi, természetes és mesterséges, csúcstechnológia és kézművesség, s ezáltal egy magasabb szintű egységet hoz létre.
A japán kurátor a tárlat elején található tárgyak közül kiemelte a fejjel lefelé lógó, rizsszalmából készült kabátot, az elektromos zongorát és gitárt, amelyek példát szolgáltatnak a régi és az új közötti kapcsolatra.
A harmónia segítségével a látogatók szabadon értelmezhetik a kiállított termékek jelentését, legyen szó kerékpárról, mosógépről, kádról, táskáról, gyerekjátékról vagy kerekeken guruló fiókról.
A tárlat első részében a tárgyakat funkciójuk szerint csoportosították: itt az edények és konyhai eszközök, a fürdőkultúra, a háztartási és szórakoztató elektronika, a digitális technológia, a játékok, a papír és irodai szerek, a vegyes háztartási cikkek, a ruházat és kiegészítők, a csomagolás és táskák, a közlekedési eszközök, valamint a bútorok és világítástechnika köréből láthatnak az érdeklődők példákat a japán tervezők munkáiból. A kiállítás második részében pedig 6 kulcsszó - "aranyos", "míves", "aprólékos", "tapintható", "minimál" és "átgondolt" - köré szerveződnek a felvonultatott alkotások.
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon