film
Tajvannak speciális helye van a távol-keleti országok között, mivel huszadik századi története háborúkról és a Kínától történő elszakadásról szólt. A szigetország közelmúltját polgárháborúk és a Koumintang nevű párt katonai diktatúrája határozta meg, a politikai tisztogatásokat többek között a híres tajvani filmrendező, Hou Hsziao-hszien A szomorúság városa című filmjében örökítette meg. És az országot sokáig a nyugati hatalmak sem voltak hajlandók elismerni önálló államként, a szárazföldi Kínával pedig továbbra is meglehetősen rossz a szigetország kapcsolata.
Tajvant ezek a konfliktusok teszik rendkívül érdekessé társadalmi és kulturális szempontból, hiszen a kínai kapcsolatok, a nyelvi megosztottság és természetesen a közelmúlt viharos évtizedei problematizálják a tajvani identitást. Ezért is izgalmas a Doc Alliance Films aktuális eseménye, az Asia within Reach, melynek keretében december 10-ig négy remek, fesztiválnyertes dokumentumfilmet tekinthetünk meg. Ezzel pedig a Doc Alliance már a jövő májusban megrendezésre kerülő Tajvani Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválra is felkészül.
Hong-en Su The Mountain (A hegy) című 2015-ös filmje Tajvan történelmét vizsgálja, melyben meghatározó szerepet töltöttek be a holland, spanyol és japán gyarmatosítók, és természetesen a szárazföldi Kína. A The Mountainben a kolonializmus és a függőség problémája jelenik meg, mely alapvetően határozza meg a tajvani identitást a mai napig.
James T. Hong Terra Nullius or: How to be a Nationalist (Terra Nullius, avagy hogyan legyünk nacionalisták) 2015-ös dokuja a Tajvan közelmúltját beárnyékoló naiconalizmus problémáját járja körbe. Persze a tajvani nacionalisták mellett Hong kínai és japán példákkal is foglalkozik, és a doku centrumában kis szigetek (Diayou- vagy Senkaku-szigetek) állnak, melyekre Japán, Kína és Tajvan egyaránt igényt tart. A Terra Nullius a geopolitikai viták abszurditását mutatja be azáltal, hogy rávilágít, a feleknek valószínűleg nem annyira a többnyire lakatlan, apró szigetek kellenek, hanem sokkal inkább hatalmi-ideológiai kérdés a Diayou-szigetek megszerzése.
Tavaly szerepelt fesztiválokon a több rendező közreműködésében készült Time Splits in the River (Az idő ketté szeli a folyót), mely egy rendkívül személyes, ugyanakkor szintén a tajvani közelmúlttal foglalkozó kreatív dokumentumfilm. A négy főszereplő művész egy előadásra készül, melyhez szüleiket kérik fel színésznek, akikkel a darabban feltűnő nyolcvanas évekbeli disszidenseket szeretnék eljátszatni. A Time Splits in the River fő témája így a jelen társadalmának viszonya a múlthoz. A performanszokon keresztül ugyanis az előadó akarva-akaratlan is kapcsolatba lép a közelmúlttal, a karakterének megértése miatt a tajvani történelmen is el kell gondolkodnia, emlékeznie kell.
A kínálatban szereplő negyedik doku Jessica Wan-yu Lin 2015-ös alkotása, a TPE-Tics, mely szintén egy performatív dokumentumfilm. A TPE főszereplője a zene, Huang Da-wang előadó illetve a Black Wolf Nakashi show. A dokuban Huang munkamódszerén és impresszióin keresztül kapcsolatba kerülünk a tajvani kultúrával is.
A dokuk mindegyike megtekinthető még három napig, december 10-ig a Doc Alliance Films weboldalán. A cikkben szereplő kép a Doc Alliance Filmstől származik.