bezár
 

film

2017. 12. 07.
Remek tajvani dokuk nézhetők a Doc Alliance Films weboldalán
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Remek tajvani dokuk nézhetők a Doc Alliance Films weboldalán A Doc Alliance Films a világ legjobb dokumentumfilmjeit gyűjti össze időről időre, most éppen a speciális státuszú távol-keleti ország, Tajvan legérdekesebb alkotásaiból közölt válogatást a dokukra specializálódott szolgáltató.

Tajvannak speciális helye van a távol-keleti országok között, mivel huszadik századi története háborúkról és a Kínától történő elszakadásról szólt. A szigetország közelmúltját polgárháborúk és a Koumintang nevű párt katonai diktatúrája határozta meg, a politikai tisztogatásokat többek között a híres tajvani filmrendező, Hou Hsziao-hszien A szomorúság városa című filmjében örökítette meg. És az országot sokáig a nyugati hatalmak sem voltak hajlandók elismerni önálló államként, a szárazföldi Kínával pedig továbbra is meglehetősen rossz a szigetország kapcsolata.

prae.hu

Tajvant ezek a konfliktusok teszik rendkívül érdekessé társadalmi és kulturális szempontból, hiszen a kínai kapcsolatok, a nyelvi megosztottság és természetesen a közelmúlt viharos évtizedei problematizálják a tajvani identitást. Ezért is izgalmas a Doc Alliance Films aktuális eseménye, az Asia within Reach, melynek keretében december 10-ig négy remek, fesztiválnyertes dokumentumfilmet tekinthetünk meg. Ezzel pedig a Doc Alliance már a jövő májusban megrendezésre kerülő Tajvani Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválra is felkészül.

Hong-en Su The Mountain (A hegy) című 2015-ös filmje Tajvan történelmét vizsgálja, melyben meghatározó szerepet töltöttek be a holland, spanyol és japán gyarmatosítók, és természetesen a szárazföldi Kína. A The Mountainben a kolonializmus és a függőség problémája jelenik meg, mely alapvetően határozza meg a tajvani identitást a mai napig.

The Mountain

James T. Hong Terra Nullius or: How to be a Nationalist (Terra Nullius, avagy hogyan legyünk nacionalisták) 2015-ös dokuja a Tajvan közelmúltját beárnyékoló naiconalizmus problémáját járja körbe. Persze a tajvani nacionalisták mellett Hong kínai és japán példákkal is foglalkozik, és a doku centrumában kis szigetek (Diayou- vagy Senkaku-szigetek) állnak, melyekre Japán, Kína és Tajvan egyaránt igényt tart. A Terra Nullius a geopolitikai viták abszurditását mutatja be azáltal, hogy rávilágít, a feleknek valószínűleg nem annyira a többnyire lakatlan, apró szigetek kellenek, hanem sokkal inkább hatalmi-ideológiai kérdés a Diayou-szigetek megszerzése.

Tavaly szerepelt fesztiválokon a több rendező közreműködésében készült Time Splits in the River (Az idő ketté szeli a folyót), mely egy rendkívül személyes, ugyanakkor szintén a tajvani közelmúlttal foglalkozó kreatív dokumentumfilm. A négy főszereplő művész egy előadásra készül, melyhez szüleiket kérik fel színésznek, akikkel a darabban feltűnő nyolcvanas évekbeli disszidenseket szeretnék eljátszatni. A Time Splits in the River fő témája így a jelen társadalmának viszonya a múlthoz. A performanszokon keresztül ugyanis az előadó akarva-akaratlan is kapcsolatba lép a közelmúlttal, a karakterének megértése miatt a tajvani történelmen is el kell gondolkodnia, emlékeznie kell.

A kínálatban szereplő negyedik doku Jessica Wan-yu Lin 2015-ös alkotása, a TPE-Tics, mely szintén egy performatív dokumentumfilm. A TPE főszereplője a zene, Huang Da-wang előadó illetve a Black Wolf Nakashi show. A dokuban Huang munkamódszerén és impresszióin keresztül kapcsolatba kerülünk a tajvani kultúrával is.

A dokuk mindegyike megtekinthető még három napig, december 10-ig a Doc Alliance Films weboldalán. A cikkben szereplő kép a Doc Alliance Filmstől származik.

nyomtat

Szerzők

-- Benke Attila --

Benke Attila az ELTE Bölcsészettudományi Karán végzett 2012-ben filmtudomány mesterszakon, ugyanitt 2016-ig a Filozófiatudományi Doktori Iskola Film-, média- és kultúraelmélet programjának hallgatója volt. Jelenleg filmkritikusként, újságíróként, szerkesztőként tevékenykedik számos kulturális folyóiratnál és portálnál, valamint filmes műfajelméleti kutatást végez, és magyar filmtörténettel is foglalkozik.


Más művészeti ágakról

Sokszor nem halunk meg az Örkény Stúdióban
Tarnóczi Jakab idei, grazi rendezéséről
Halasi Zoltán válogatott verseiről beszélgettek a Három Hollóban
Tili és Tiló kalandjai, avagy színpadon a meseregény


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés