bezár
 

art&design

2017. 11. 19.
A művész és múzsája kapcsolatát mutatja be Gerevich József új kötete
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A művész és múzsája kapcsolatát elemzi Gerevich József pszichiáter, addiktológus Múzsák és festők - Teremtő vágyak 2. című kötete.

A Noran Libro kiadó gondozásában megjelent Teremtő vágyak két kötetében a szerző negyvenhét olyan találkozásélményt dolgozott fel a művészettörténetből, amelyre egy vagy több műalkotás születése vezethető vissza. Gerevich József arra volt kíváncsi, hogy mekkora hatást gyakorolt a múzsa a képek keletkezésére.

prae.hu

"Hol a múzsákat találom meg először, hol a festőt, hol magát a képet. Sajnos azonban nem mindig áll össze a történet, pedig remek találkozások vannak a művészet történetében, izgalmasak, érdekesek, de nem mindig lesz belőlük mű vagy ha lesz is, nem biztos, hogy vissza lehet vezetni a találkozásra. Az ilyen történetek sajnos kimaradtak a kötetekből" - fejtette ki a szerző az MTI-nek.

A kötetekben szereplő történeteknél az is foglalkoztatta Gerevich Józsefet, hogyan jelenik meg a művész a műben, milyen személyes motívumok vezetik az alkotót arra, hogy bizonyos munkákat elkészítsen és az alkotáson mennyire lehet tetten érni magát a művészt, annak életét, érzéseit, emberi kapcsolatait. "Találtam sok-sok emberi motívumot, de mind közül talán a legattraktívabb a találkozás élménye volt, úgy vélem ezt lehet a legérzékletesebben és leginkább a történet erejével elmondani".

A kötetben szerepel többek között Picasso és Dora Maar, Paul Cézanne és Émile Zola, Gustav Klimt és Emilie Flöge vagy Márffy Ödön és Csinszka kapcsolata is.

Gerevich József kiemelte, hogy nem szakmai szemmel néz a képekre, inkább egy általános emberi érdeklődés van benne, nem próbál következtetni a művek alapján sem a művész esetleges pszichés zavaraira, sem a személyiségére. "Nagyon sok példát tudnék mondani arra, hogy furcsa, zavaros képek mögött teljesen egészséges személyiségek állhatnak. Az alkotás mögött rejlő kreatív, fiktív mozzanatok teljesen eltorzíthatják vagy megváltoztathatják a valóságot" - tette hozzá.

A kötet írása közben a szerző az ikonográfia és a pszichobiográfia módszerét alkalmazta; először megnézte, hogy mi a kép tartalma, majd ezt vetette össze az alkotó élettörténetével. E kettőből rajzolódnak ki a Teremtő vágyak kötet történetei.

A pszichiáter tervezi a témában újabb kötet összeállítását is, amelyben szeretne a magyar alkotóknak is több figyelmet szentelni. Hozzáfűzte azonban, hogy a nyugati kultúrával szemben jóval kevesebb életrajzi kötet született a magyar művészekről, ezért ezeknek sokkal nehezebb utánajárni.

Az új könyv utószavában Gerevich József leírja, hogy az általa vizsgált festmények háttértörténete alapján észlelt személyes motívumokat bizonyos típusokba is lehet sorolni, mint például vágyteljesülés, önvizsgálat, trauma, érzelmi elhanyagolás vagy halálközeli élmény. "Szeretnék ennek a témának egy teljes könyvet szentelni, sokkal több példával, szemponttal. A címe Szemfényvesztő művészet lesz és valószínűleg előbb készül majd el, mint a Teremtő vágyak harmadik kötete, amely szintén a terveim között szerepel" - mondta.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

A besorolás deficitje
art&design

Kritika a Kis magyar kockológia című kiállításról
Megnyitószöveg Dóra Emese és Hu-Yang Kamilla közös kiállításához
art&design

Mátrai Erik AIR című kiállításáról

Más művészeti ágakról

Asher Kravitz: A Zsidó Kutya a Spinoza Színházban
trabant: trabant LP (2024, purge.xxx)
A 2024-es Aranyvackor pályázat díjátadójáról
Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés