film
Napjaink egyik legnépszerűbb, elpusztíthatatlannak tűnő sikersorozata a Halálos iramban, amely újabban gond nélkül képes filmenként egymilliárd dolláros bevételt elérni. James Bond 1962-es, első mozgóképes feltűnése óta talán sosem volt annyira népszerű, mint napjainkban, mozis bevétele szintén a tíz számjegyű régiókba repült. Ötvenen túl lett akciósztár Liam Neeson, Keanu Reeves pedig a Mátrix után szintén ötvenesként lett ismét trendi akcióhős a John Wickkel. Nagyköltségvetésű, látványos, trükkökkel telepakolt zsáner ma az akciófilm, s több rekord is a műfajhoz köthető.
Az akciófilm hiánypótló tanulmánykötet ugyanakkor szeretne rámutatni arra, hogy az akciófilm közel sem csak az a faék egyszerűségű, kétdimenziós karaktereket és sok csihi-puhit ész nélkül felvonultató műfaj, aminek sokan látják, vagy láttatják. Társadalmi beágyazottsága nemcsak van, de legalább annyira érdekes, mint más műfajoké.
A Filmanatómia-sorozat negyedik kötete áttekinti az akciófilm sokszínű és gazdag történetét, kitér alműfajaira, vizsgálja legnépszerűbb franchise-ait a James Bond-filmektől kezdve, Piszkos Harryn és Rambón át a Die Hard-mozikig. Az amerikai akcióhőst külön tanulmány tárgyalja, illetve a zsarufilmeket is közelebbről veszi szemügyre egy fejezet. Természetesen nem lehet szó nélkül elmenni az akciófilm gazdag hongkongi és európai hagyományai mellett, ezekről egy-egy tanulmány erejéig külön is szó esik. Bár a zsánernek sajnálatos módon nincsenek magyar tradíciói, a kötetben interjú olvasható a sokak szerint par excellence akciófilm, a Dögkeselyű rendezőjével, András Ferenccel. Andrew G. Vajnával is készült egy interjú, aki producerként a három legnagyobb akciófilm-franchise-ban, a Rambóban, a Terminátorban és a Die Hard-ban is közreműködött.
Az akciófilm műfaj több száz alkotását tárgyalják a szerzők a könyvben: egyebek mellett olyan szériákat, mint a Terminátor, a Rambo, a Die Hard, a Mission: Impossible, továbbá a Halálos fegyver-, a Mad Max-, A feláldozhatók-, és Elrabolva-filmeket; valamint olyan emlékezetes kasszasikereket, mint a Féktelenül, A szökevény vagy a John Wick.
Jelen tanulmánykötet a közönség legkedveltebb akciófilmjeinek ismertetésével, szakemberek, kritikusok közreműködésével mutatja be a műfajt, az értő közönség és a műkedvelő laikus számára egyaránt olvasmányos módon. A Filmanatómia-sorozat elsődleges célja, hogy olvasmányos, laikusok számára is élvezhető műfajelemző és filmtörténeti kalauzként szolgáljon a tömegfilmek rengetegében, miközben szakmai tudományos mélysége révén oktatási segédanyagként is forgatható legyen a közép- és felsőfokú oktatás filmes képzéseiben.
A kötet szerzői gyakorló, jegyzett filmkritikusok, közöttük egyaránt megtalálhatók a Filmvilág filmművészeti folyóirat szerzői, szerkesztői, valamint a felsőoktatásban dolgozó professzorok.
A kötet szerzői:
> Barát Kornélia, filmkritikus, internetes lapok szabadúszó szerzője
> Baski Sándor, filmkritikus, blogger. A Filmvilág munkatársa, a Filmvilág blog szerkesztője, a Geekz blog csapatának tagja
> Farkas Viktor, filmkritikus, nyomtatott és internetes lapok szabadúszó szerzője
> Huber Zoltán, filmkritikus, a Filmvilág filmművészeti folyóirat és a lap blogjának állandó szerzője
> Dr. Kárpáti György, filmkritikus, a PPKE habilitált egyetemi adjunktusa, a Filmkritikusok Nemzetközi Szövetsége, a FIPRESCI főtitkárhelyettese
> Orosdy Dániel, szabadúszó filmkritikus, a Filmvilág filmművészeti folyóirat és a lap blogjának rendszeres szerzője, filmes tárgyú könyvek szerzője és szerkesztője
> Schreiber András, a Filmvilág egykori szerkesztője, jelenlegi munkatársa, szabadúszó filmkritikus, filmes témájú könyvek szerzője, szerkesztője
> Szalóki László filmesztéta, filmkritikus, a pécsi Film-Virage Kulturális Egyesület tagja
Az akciófilm a nagy könyvesbolt hálózatokban és alternatív terjesztőhelyeken egyaránt kapható lesz 3190 forintos áron.
A filmvetítésekkel egybekötött rendhagyó könyvbemutatóra a szerzők jelenlétében és közreműködésével, október 20-án, pénteken 18 órai kezdettel kerül sor az Art+ Cinemában (1073, Budapest, Erzsébet körút 39.).