bezár
 

art&design

2009. 04. 05.
Felejtsük el Rodint?
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Provokatív címet adott legújabb kiállításának a csodálatos impresszionista gyűjteményéről híres párizsi Orsay múzeum: Felejtsük el Rodint? A szobrászat Párizsban 1905-1914.

prae.hu

Annak az időszaknak, amellyel a múzeum mintegy száz darabból álló tárlata foglalkozik, kétségtelenül központi alakja volt a dicsőségének csúcsán álló Auguste Rodin, akinek műhelye ma is a francia főváros egyik idegenforgalmi nevezetességének számít. Talán éppen ezért ritka, hogy a kor több reprezentatív szobrászának műveit együtt állítják ki Párizsban: a festészet vonzóbbnak számít. A múzeumok attól is tartanak, hogy a kor köztéri művészetében igen kedvelt női aktok felsorakoztatása egymás mellett bizonyos egyhangúsággal jár, ezért nem eléggé közönségcsalogató.

A múlt század első éveiben a fejlődés Rodin teátrális és kifejező formáitól Brancusi geometriai művei felé vezetett, a kettő között számtalan átmenettel: Bourdelle heroizmusa, Maillol buja formái, Duchamp-Villon építészeti szigora, a kubizmus megjelenése Archipenkónál mind ilyen volt.

A mostani kiállítás központi alakja azonban Wilhelm Lehmbruck német szobrász, aki 1910-től az első világháború kitöréséig élt Franciaországban és Rodin, Maillol, Bourdelle gyakori vendégei közé tartozott. A párizsi Le Monde a május végéig megtekinthető kiállításról beszámolva a német alkotót kora egyik legnagyobbjának nevezi mind a bronz, mind a kő, a gipsz, mind a rajz és más grafikai műfajok területén.
Rodintől és tanítványaitól Lehmbruckot műveinek elegáns stilizáltsága különbözteti meg, amely jellemző női torzóira, köztük a Grande Songeuse (Nagy álmodó nő) című szobrára, valamint férfi aktjára. Költői és melankolikus stílusa az olasz De Chiricóéra emlékeztet. Az életben is depresszív volt a német művész, a háború kétségbe ejtette és 1919-ben, 38 éves korában öngyilkos lett. Az Orsay múzeumban látható kiállítás anyagának mintegy harmadát Lehmbruck művei adják, kitüntetett helyen szerepel a kiállításról kiadott, hézagpótló tanulmányokat tartalmazó katalógusban is.

Az érdeklődők ne felejtsék: a Felejtsük el Rodint? kiállítás május végéig tekinthető meg az egykori pályaudvarból átalakított gyönyörű párizsi múzeumi térben.

nyomtat

További írások a rovatból

Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
art&design

Isabela Muñoz Omega című kiállítása a Mai Manó Házban
A Present Eye Looking to the Past című kiállításról

Más művészeti ágakról

Rich Peppiatt: Kneecap – Ír nemzeti hip-hopot!
(kult-genocídium)
A 2024-es Aranyvackor pályázat díjátadójáról
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés