zene
2009. 04. 04.
Lebontják Jimi Hendrix gyermekkori házát
Nyolc évig tartó harc után kudarcot vallottak azok a kísérletek, amelyek Jimi Hendrix seattle-i gyermekkori házának megőrzésére irányultak: a legendás gitáros szülővárosa a lebontás mellett döntött.
Mostanra már csak a magja maradt meg annak az egykor 84 négyzetméteres háznak a Hendrix sírhelye közelében lévő utcában, amely eredetileg Seattle központjában állt. Mint tulajdonosa, Pete Sikov 54 éves ingatlanfejlesztő a Seattle Times-nak elmondta, a házból megmentettek bizonyos részeket és ezek a későbbiek során talán eladásra kerülhetnek.
„El tudnak képzelni egy Jimi házából való fából készült gitárt? Kinek ne kellene egy ilyen?” – tette fel a költői kérdést Sikov.
A fekete és indián ősöktől származó muzsikus, aki az 1960-as évek második felében forradalmasította a gitározást, és átértelmezte magát a modern zenét is, 10 és 13 éves kora között élt itt. Öccse, Leon Hendrix elmondta, hogy Jimi ebben a házban fedezte fel magának a muzsikát egy egyhúros hawaii gitáron, amikor megpróbálta eljátszani a Peter Gunn című krimisorozat főtémáját. Ezt később koncertjein is előadta és töredékben fennmaradt a darab stúdióváltozata is.
A bontók megmentették a ház bizonyos eredeti részeit, konyhaszekrényeket, egy karmos lábú kádat és a hátsó ajtót.
Sikov küzdelme a lebontás megakadályozására 2001-ben kezdődött, amikor az eredeti házhelyet megvásárolták lakásépítés céljából. Sikov több mint 30 ezer dollárt fizetett azért, hogy megvegye és áttelepítse egy városi tulajdonú telekre, és a gitáros örökségét kezelő James Marshall Hendrix Foundation Center azt remélte, hogy renoválják és zenei központot hoznak benne létre. A terv azonban megbukott: Sikov és Seattle város egymást vádolták megszegett ígéretek, illetve be nem tartott határidők miatt.
Amikor a város úgy döntött, hogy a házat lebontja, Sikov újabb 8,1 millió dollárt áldozott egy tartós parkolási terület megvásárlására a Seattle külvárosában, Rentonban lévő temetővel szemben, ahol Jimi nyugszik. Tárgyalt a helyi önkormányzattal és több befektetővel egy tervről, amelynek középpontjában a ház lett volna, végül azonban a rentoni illetékesek a lebontás mellett döntöttek: úgy vélekedtek, hogy a ház „rontja a városképet”.
Értetlenül áll a döntés előtt Charles R. Cross történész, akinek Hendrix-életrajta, a Tükörszoba (Room Full of Mirrors) magyarul is megjelent: „Legyünk őszinték: ő a leghíresebb ember, aki valaha Seattle-ben született”.
„El tudnak képzelni egy Jimi házából való fából készült gitárt? Kinek ne kellene egy ilyen?” – tette fel a költői kérdést Sikov.
A fekete és indián ősöktől származó muzsikus, aki az 1960-as évek második felében forradalmasította a gitározást, és átértelmezte magát a modern zenét is, 10 és 13 éves kora között élt itt. Öccse, Leon Hendrix elmondta, hogy Jimi ebben a házban fedezte fel magának a muzsikát egy egyhúros hawaii gitáron, amikor megpróbálta eljátszani a Peter Gunn című krimisorozat főtémáját. Ezt később koncertjein is előadta és töredékben fennmaradt a darab stúdióváltozata is.
A bontók megmentették a ház bizonyos eredeti részeit, konyhaszekrényeket, egy karmos lábú kádat és a hátsó ajtót.
Sikov küzdelme a lebontás megakadályozására 2001-ben kezdődött, amikor az eredeti házhelyet megvásárolták lakásépítés céljából. Sikov több mint 30 ezer dollárt fizetett azért, hogy megvegye és áttelepítse egy városi tulajdonú telekre, és a gitáros örökségét kezelő James Marshall Hendrix Foundation Center azt remélte, hogy renoválják és zenei központot hoznak benne létre. A terv azonban megbukott: Sikov és Seattle város egymást vádolták megszegett ígéretek, illetve be nem tartott határidők miatt.
Amikor a város úgy döntött, hogy a házat lebontja, Sikov újabb 8,1 millió dollárt áldozott egy tartós parkolási terület megvásárlására a Seattle külvárosában, Rentonban lévő temetővel szemben, ahol Jimi nyugszik. Tárgyalt a helyi önkormányzattal és több befektetővel egy tervről, amelynek középpontjában a ház lett volna, végül azonban a rentoni illetékesek a lebontás mellett döntöttek: úgy vélekedtek, hogy a ház „rontja a városképet”.
Értetlenül áll a döntés előtt Charles R. Cross történész, akinek Hendrix-életrajta, a Tükörszoba (Room Full of Mirrors) magyarul is megjelent: „Legyünk őszinték: ő a leghíresebb ember, aki valaha Seattle-ben született”.
További írások a rovatból
Kurt Rosenwinkel The Next Step Band (Live at Smalls, 1996) júliusban megjelent albuma és a Magyar Zene Házában októberben tartandó koncertje tükrében
Más művészeti ágakról
Tudósítás a „Szaporodnak a jelek” című Esterházy-konferencia második napjáról