art&design
Róth Miksa a 20. század egyik legismertebb és legelismertebb magyar iparművésze volt. Már életében is kivételes tehetségként tartották számon, sorra nyerte a világkiállítások üvegfestészeti díjait. Egyedülálló alkotásai díszítik többek között a holland királynő palotáját Hágában, Oslo legnagyobb templomát, a Fageborg kirkét, a marosvásárhelyi Kultúrpalotát, a Teatro Nacionalt Mexico Cityben, valamint ő tervezte a város másik büszkeségét, a kristályfüggönyt is, amelyet a Tiffany cég készített el.
Róth Miksa a magyar ólombetétes üvegablak-művészet legismertebb magyar műhelyének vezetője volt. Az Kiegyezés után sorra épülő, új gazdasági és közigazgatási funkciókat kiszolgáló épületekbe, kulturális és szórakoztatási központokba, illetve bér- és magánházakba olyan műalkotás-értékű üvegablakokat tervezett, melyek hűen fejezték ki azok jelentőségét és funkcióját.
A Róth-műhely sikerének titka mindenekelőtt a kiváló minőségben, a magas technikai színvonalban keresendő. A Tiffany-féle üvegből készült munkáival a világhírű alkotó megújította a magyar üvegablak-művészetet és mozaik-tervezést. Róth Miksa kiváló kapcsolatot tartott fenn az építészekkel, például Steindl Imrével, Maróti Gézával, Horti Pállal, illetve az üvegablakokat tervező festőkkel, Székely Bertalannal, Vajda Zsigmonddal és a gödöllői művésztelep vezetőivel.
A Balassi Intézet – Bukaresti Magyar Intézet a Megszínesített napfény című kiállítást Marosvásárhely és Bukarest után Sepsiszentgyörgyre is elviszi, ahol a Balassi Intézet-Magyarország Kulturális Központja, Sepsiszentgyörggyel és a Kovászna megyei Tanáccsal közösen a Köntés Pincegalériában mutatja be a világhírű tervező munkásságát. Felnagyított fotók, eredeti vázlatok, korabeli és újabb fényképek idézik fel a műhelyben készült sokszínű alkotásokat. A Róth Miksa-életpálya főbb szakaszait bemutató tárlaton olyan alkotások is szerepelnek, melyeket a művész a kor kiemelkedő festőivel közösen készített (például Székely Bertalan, Vaszary János, a gödöllői műhely alkotói stb.).
Mivel az üvegfestmények nagy része olyan helyen van, ahová az érdeklődők csak nehezen juthatnának be (például a pannonhalmi főapát magánkápolnájában, a Magyar Nemzeti Bankban, vagy épp az Orosz Kereskedelmi Kirendeltség épületében) a tárlat művészi fotók segítségével mutatja be a fentiek miatt „láthatatlan” üvegfestményeket is.