film
A FIDMarseille-ről vagyis a Marseille-i Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválról már tavaly is beszámoltunk cikkünkben a Doc Alliance aktuális online eseményével kapcsolatban, s az 1989 óta, immáron 28. alkalommal július 11. és 17. között megrendezésre kerülő dokumentumfilmes rendezvényre felkészülve a Doc Alliance ismét két hétig (június 26-tól július 9-ig) megtekinthetővé teszi a tavalyi versenyszekció legjobb, legérdekesebb alkotásait.
A FIDMarseille egy 1989 óta működő nemzetközi dokumentumfilmes esemény, mely évről évre lehetőséget biztosít a profi és a pályakezdő dokumentaristák számára, hogy találkozzanak a nagyközönséggel, illetve kapcsolatokat építsenek. A három fő szekció (nemzetközi versenyfilmes, francia szekció, elsőfilmes versenyszekció) abban segíti az alkotókat, hogy műveik széles körben, akár moziforgalmazásban is megjelenhessenek a későbbiekben (elsősorban Franciaországban). A FIDLab és a FIDCampus műhelyek keretében pedig gyakorlatilag filmtervek versenyezhetnek, melyek közül a kiválasztott nyertes pályázatok támogatást kapnak. A fesztivál programjába eddig bevallottan olyan alkotásokat válogattak be a szervezők, melyek nem pusztán rögzítik, hanem (újra)értelmezik a valóságot, és a konkrét eseményekből általános, olykor filozófiai mélységű következtetéseket képesek levonni a kreatív dokumentaristák.
A Doc Alliance Films FIDMarseille-eseményében is csupa ilyen dokumentumfilm kapott helyet. A francia Christophe Bisson Silêncio című alkotása egyetlen helyszínt (egy romos kastély belső tereit) mutat be úgy különböző beállításokból, hogy átlényegítse és a valóságból kiszakítsa a helyiségeket, valamint a filmben szereplő emberek lelki fájdalmait kivetítse az épület tárgyaira. Az amerikai Zoe Beloff rövidfilmje, az A Model Family in a Model Home Bertolt Brecht egy kevésbé ismert filmötletét, illetve Brecht életének egy szakaszát eleveníti fel dokumentumfilmtől szokatlan technikák (bábjátékokkal és rajzokkal) segítségével. A libanoni Chinese Inkben Ghassan Salhab Libanon közelmúltjával foglalkozik olyan híres, politikailag is elkötelezett rendezők kommentárjainak bevágásával, mint Pasolini vagy a politikai exploitationöket gyártó japán Wakamatsu Koji. A Black Sun címe a Napfogyatkozásra utal, és a főszereplő operaénekesnőre, Antoniára is vonatkoztatható szimbolikusan, mivel az antik társadalmakban a természeti jelenséggel összekapcsolódott a melankólia és az öngyilkosság, s Antonia művészete is erősen depresszív és fájdalommal teli. A spanyol Ignasi Duarte pedig az interjúformát és fikciós elemeket egyesíti különleges, a dokumentum- és játékfilm határmezsgyéjén egyensúlyozó alkotásában, The Monster in the Stone-ban.
A FIDMarseille július 11. és 17. között kerül megrendezésre, a Doc Alliance eseményének alkotásait pedig június 26-tól július 9-ig tekinthetik meg az érdeklődők a DAFilms.com-on.