bezár
 

art&design

2017. 06. 03.
Zsidó származású magyar avantgárd művészek az amszterdami Zsidó Történeti Múzeumban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Zsidó származású magyar avantgárd művészek az amszterdami Zsidó Történeti Múzeumban 2017. május 29. és szeptember 24. között tizenkilenc magyar avantgárd művész alkotását mutatja be az amszterdami Zsidó Történeti Múzeum. A fauvizmustól a szürrealizmusig. A Zsidó avantgárd művészek Magyarországról című kiállítás a huszadik század első feléből mutat be műveket, abból az időszakból, amikor az országot háborúk és az erősödő nacionalizmus egyaránt sújtották. A kiállításra érkező legtöbb kép eddig még nem volt látható Hollandiában.

A tárlaton Huszár Vilmos, Czóbel Béla, Moholy-Nagy László és Tihanyi Lajos munkái mellett többek között Berény Róbert remekművével, a Cilinderes önarcképpel is találkozhat a látogató. A kiállításon szereplő művészek közül többen is éltek rövidebb vagy hosszabb ideig Hollandiában. Huszár Vilmos például a De Stijl mozgalom egyik alapító tagja volt. Czóbel Béla a bergeni iskolával állt kapcsolatban, és ő festette Adriaan Roland Holst holland költő első ismert portréját. Több éven keresztül élt és alkotott Hollandiában Moholy-Nagy László, akinek néhány korai képe szerepel a tárlaton. 

prae.hu

Magyarország a huszadik század első felében kelet- és nyugat-európai művészek találkozóhelye volt, ahol számos művészeti irányzat képviselte magát egyszerre. A képzőművészek ugyanúgy kísérleteztek a francia fauvizmussal és kubizmussal, az olasz futurizmussal, a német expresszionizmussal, mint a szovjet konstruktivizmussal és filmművészettel.

 

Erősödő antiszemitizmus

A pezsgő művészeti élet ellenére viszontagságos idők voltak ezek az ország számára. A művészek is érzékelték a nacionalizmus térhódítását, az első világháborút, az Osztrák–Magyar Monarchia széthullását, majd később a kommunista rezsim kezdetét. A zsidó származású művészek életét jelentősen befolyásolta a húszas évek elejétől erősödő antiszemitizmus, majd a holokauszt.

A közel kilencven mű jól reprezentálja a tizenkilenc alkotó kísérletező kedvét a különböző izmusokkal. Példaként említhetjük Kádár Béla Chagall stílusában festett kubista tájképeit vagy Schönberger Armand olasz futurista stílusban megörökített kávéházi jelenetét. Ország Lili a holokauszt traumáját jeleníti meg a szürrealizmus segítségével komor, sötét képein.

A kiállított művek magyar és holland múzeumokból, valamint magyar, német és belga magángyűjteményekből érkeznek a tárlatra. A magyar témájú kiállítással az amszterdami múzeum a szovjet és román zsidó származású avantgárd művészeket bemutató sorozatát folytatja.

 

Kiadvány

A fauvizmustól a szürrrealizmusig. Zsidó avantgárd művészek Magyarországról című kiállításhoz kapcsolódóan a Walburg Persnél azonos címmel katalógus jelenik meg.

 

Kiállítás a Kunstkabinetben

A kiállítással párhuzamosan a múzeum kortárs kiállítótere, a Kunstkabinet Németh Hajnal Berlinben élő kortárs magyar művész és Kékesi Zoltán író, kultúrakutató közös munkáját mutatja be. A Hamis vallomás című videóinstallációaz 1882-es tiszaeszlári pert dolgozza fel, amelyet a francia Dreyfus-ügyhoz is szoktak hasonlítani. Egy modern opera köntösében „játssza újra”, ahogyan 135 évvel ezelőtt hamisan zsidókat vádoltak meg egy 14 éves keresztény lány meggyilkolásával. A videót kísérő fotósorozat – amelyet a Németh Hajnal Kékesi Zoltánnal együtt készített – a mai magyarországi antiszemitizmust, illetve az országban erősödő szélsőjobboldali eszméket mutatja be.

 

Forrás: Afdeling Marketing & Communicatie/Joods Cultureel Kwartier

(Ország Lili: Nagy fal II (1955) - Antal-Lusztig Gyűjtemény, Debrecen)

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

A Present Eye Looking to the Past című kiállításról
art&design

Megnyitószöveg KristofLab Still Life című kiállításához

Más művészeti ágakról

színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés