építészet
Csernyus Lőrinc, a tárlat kurátora az MTI-nek szerdán elmondta: a tárlat csaknem kétszáz - a magyar organikus építészet stílusteremtő alakjához kapcsolódó - rajzot, írást és fotót, valamint Makovecz Imre életéről és alkotásairól szóló filmet mutat be. Kiállítják a Makovecz Imre által az 1992-es sevillai világkiállításra tervezett magyar pavilon nagyméretű modelljét is a hozzá kapcsolódó anyagokkal együtt - tette hozzá.
Az Ybl-díjas építész kiemelte, hogy először láthatja a közönség a Makovecz Imre Napló I. és Napló II. című művének eredeti, bekeretezett lapjait. Az 1970-es évekből származó kötetek az építész addig elkészült épületeinek képanyagait, valamint népművészeti- és mozgástanulmányait tartalmazzák.
A kurátor Makovecz Imrét méltatva hangsúlyozta: munkássága, munkáinak mennyisége a maga nemében egyedülálló. Kiemelte, tervezési módszerében nagy jelentőséggel bírt az emlékezés, "a személyes emlékezet megléte, szemben a hivatalos történelemmel".
"Épületeinek története van, amely aztán építészeti elemekben, formákban meg is jelenik a házain" - jegyezte meg, felelevenítve, hogy Makovecz Imre számára a sevillai pavilon hozta meg a nemzetközi elismerést.
Makovecz Imre - vélekedett Csernyus Lőrinc - olyan tökélyre fejlesztette a szabadkézi rajzolást, hogy minden egyes vázlata, skicce önálló képzőművészeti alkotás. A rajzaiban alkotta meg a múlt és a jövő építészetét, előre és hátra közlekedett időben és tájban, a "lehetett volna" világában - összegzett a neves építész tanítványa.
A július 29-ig látható kiállítást Fekete György, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke nyitja meg a Kaposváron csütörtöktől vasárnapig tartó Rippl-Rónai Fesztivál keretében.