bezár
 

art&design

2009. 03. 26.
Van Gogh-képe megtartásáért perel a Yale Egyetem
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Vincent van Gogh Le Café de nuit (Éjszakai kévézó) című remekművének megtartásáért indított pert a Yale Egyetem, mert az ötven éve a gyűjteményében lógó festményt visszakövetelte az egykori tulajdonos leszármazottja.

prae.hu

Az egyetem kedden nyújtotta be keresetét a connecticuti szövetségi bíróságra, s ebben nemcsak tulajdonjoga megerősítését kérte, hanem annak megakadályozását is, hogy az eredeti tulajdonos leszármazottja jogot formálhasson a festményre.

A képet Ivan Morozov orosz arisztokrata gyáros vásárolta meg, ám az 1918-as kommunista hatalomátvétel után államosították a mágnás vagyonát. A festményt később a szovjet kormány eladta, s már közel 50 éve a Yale művészeti galériájának értékes darabja. Az intézmény kijelentette, hogy végképp el szeretne hárítani minden felhőt az 1888-ban készült olajfestmény tulajdonjoga fölül.

Pierre Konowaloff, Morozov dédunokája tavaly formált igényt egy keresetben a kérdéses műre jogi képviselője útján. A Franciaországban élő örökös nyilvánosan kijelentette, hogy a festményre és kártérítésre is igényt tart.

A Yale álláspontja az, hogy - bár ez szemben áll az amerikai értékekkel - a festmény államosítása nem sértett semmiféle nemzetközi jogot. "Abban az időben, akárcsak ma, elfogadott volt, hogy a szovjet kormány eladásai érvényesek, ahogy a festmények későbbi megvásárlása is az volt" - szögezték le.

Az egyetem 1961-ben jutott a festményhez Stephen Carlton Clark, egykori yale-i növendék hagyatéka nyomán. Clark 1933-ban vagy 1934-ben vette a képet egy New York-i galériában és a Modern Művészeti Múzeumban állíttatta ki.

"A több mint 90 év alatt, amióta festményt államosították, a több mint 70 év alatt, amióta a szovjet állam eladta és a közel 50 év alatt, amióta Clark a Yale-re hagyta, a szemtanúk meghaltak, a bizonyító dokumentumok pedig elvesztek" - hangsúlyozta az egyetem keresete.

nyomtat

További írások a rovatból

art&design

A besorolás deficitje
Ketten Lugosi Lugo László Fotónaplójáról (1978-1982) című műve kapcsán
Megnyitószöveg Dóra Emese és Hu-Yang Kamilla közös kiállításához
A Budapesti Fotófesztivál Női fókusz című kiállításáról

Más művészeti ágakról

Rich Peppiatt: Kneecap – Ír nemzeti hip-hopot!
(kult-genocídium)
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról
A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés