zene
A zsenialitás és drámaiság mellett a monumentalitásban rejlik J. S. Bach művének nagysága, mely a szó valamennyi értelmében megtapasztalható a passiójáték meghallgatása és befogadása során. A monumentális barokk dráma kétszeres élményét élhetjük át. Székünkben helyet foglalva az általában megszokotthoz képest most megduplázódik a látvány a két zenekarral, két kórussal és a két gyermekkarból összeállított gyermekekből álló kórussal megtöltött színpadon, miközben ezzel együtt duplájára duzzad, háromórányira nő a mű előadásának ideje is. Ez az egyszeri koncertélmény tehát a meghallgatás mellett időt hagy a cikázó gondolatok és a lélek lecsendesítésére is.
Ahogy a telet megtörő tavasz, úgy a böjtöt lezáró húsvét is előrevetíti a megtisztulás és újrakezdés időszakát. Ez a ciklikusság – bár közhellyé minősített –, mégis egy ösztönösen vágyott állapot mindenki számára. A testi és lelki megújulás feltételei az egyedüllét, a csend és az idő. J. S. Bach zsenialitásával képes volt úgy megalkotni a Máté-passiót, hogy a legzsúfoltabb koncertteremben is lecsendesítse a hallgatót, aki a külvilágot elengedve, a zenében megmerítkezve tisztulhat meg terheitől. Kovács Sándort idézve J. S. Bach zenéje „olyan, mint a mozdulatlan tenger, mely öröktől fogva ugyanaz volt, mint ma, melynek tömegét nem befolyásolja apály és dagály, melynek végtelen nyugalmát nem veszélyeztetik a kis hullámok, melyeket a felszínen látunk.”
J.S. Bach ugyan soha nem írt operát, azonban annak kritériumait tekintve a Máté-passió a kor operakövetelményeinek tökéletesen megfelelt, melyben szívbemarkoló áriák is megszólalnak a kórustételekkel együtt. Ezek előadásában olyan neves szólisták közreműködnek, mint a Hollandiában élő, sikeres és elismert énekesnő, Tóth Zsuzsi. Hámori Szabolcs rendkívül tehetséges énekes, de ennek ellenére is kerülőúton kezdte meg pályáját, korábban Graz-ban hotelrecepciósként dolgozott. Szólistaként áll színpadra Szabó Gabriella, a PFZ muzsikusának férje, Alessandro Codeluppi, aki már több alkalommal közreműködött a zenekar koncertjein. Az alt szólamot kontratenorként Gavodi Zoltán énekli.
A koncerten a Pannon Filharmonikusok Fesztiválkórus kibővített formában közreműködik a színpad két oldalán felvonulva, amit a Pannon Gyermekkar és a Campanella Gyermekkar tagjaiból összeállított gyerek énekkar egészít ki. Vass András és Dobos László, a fesztiválkórus művészeti vezetői elengedhetetlennek tartották a mű előadásához szükséges új tagok felvételét a kívánt hangzásvilág elérése érdekében.
Ez tette lehetővé, hogy a PFZ két muzsikusa – Kiss Szabolcs és Bakró-Nagy György – a hangversenyen a kórustagok közt helyet foglalva új szerepben is bemutatkozzon. További érdekesség, hogy Bach korában az alt szólamot nők helyett általában fiúk, férfiak énekelték. Ezt reprezentálja Gavodi Zoltán mellett Kiss Szabolcs is, aki az énekkarban hölgyek gyűrűjében áll színpadra.
A Pannon Filharmonikusok a Máté-passió előadásával egy páratlanul monumentális, egyszeri és ritkán átélhető élmény megtapasztalására ad lehetőséget április 13-án, nagycsütörtök alkalmával.