bezár
 

zene

2017. 02. 07.
Áthangolt gitár és épített hangszerek
Mohammad (MMMD) (GR) és Rhys Chatham (US) 
2017. 02. 11. 20.00 
Trafó Kortárs Művészetek Háza

Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Áthangolt gitár és épített hangszerek A New York-i no wave és avantgarde legenda, Rhys Chatham és az épített hangszereket megszólaltató görög formáció, a Mohammad lépnek fel a Trafóban február 11-én. Chatham 400 elektromos gitárra komponált művével vált igazán ismertté, aztán visszatért az alapokhoz, és ma már szólóban turnézik egy áthangolt gitárral, egy trombitával és egy laptoppal. Az est másik fellépőjét, az MMMD-t a neves berlini PAN kiadó karolta fel, zenéjük pedig a sötét, szakrális hangzásról ismerhető fel. Középpontban a basszus és a szubbasszus, a létrejövő élmény pedig egyszerre fizikai és spirituális.

 „[Rhys Chatham nélkül] nem lenne sem Sonic Youth, sem Jesus and Mary Chain, sem pedig My Bloody Valentine...” (Greg Kot, Chicago Tribune, author of Wilco: Learning How to Die)

prae.hu

 

Rhys Chatham amerikai zeneszerző és multiinstrumentalista nagy múltja ellenére először lép fel Magyarországon. Trafóban tartandó koncertjén a 2016-ban megjelent Pythagorean Dream című legutóbbi lemezének anyagát adja elő szólóban, melynek különlegessége a Don Cherry-re és Jon Hassellre emlékeztető trombitajáték, és a speciális hangolású gitár. Ehhez a lemezhez a korábbi, sokszáz gitárra írt darabjainak tapasztalata vezette el:

… hogyan tudnék egyszerre sok hangszert megszólaltatni? Hogyan tudnám ezt egyedül megcsinálni, hogy ne kelljen zenészek százainak a segítségét kérnem, minden alkalommal?” (Rhys Chatham, The Guardian)

Zenei pályafutását Glenn Gould és La Monte Young hangszereinek hangolójaként kezdte, utóbbinak tanítványa is volt, majd ő lett az első zenei igazgatója a legendás manhattani The Kitchen alkotóműhelynek, mely sokáig a no wave központjának számított. Közös zenekara volt Tony Conraddal, Glenn Brancával, Thurston Moore-ral, így gitárosként ez a kör és La Monte Young hatott rá a leginkább. Lemezeit többek között a brooklyni Northern Spy és a brüsszeli Sub Rosa adta ki, de a legendás Ninja Tune-nál is jelent meg anyaga. 

Rhys Chatham

 

Vannak olyan projektek, amik valószínűleg a mennyben fogantak… a Mohammad is ilyen.” - Touching Extremes

 

A Mohammad, újabb nevén MMMD több okból is különleges formáció. Zenéjük alapja az alacsony frekvenciák együtthangzása, amitől a fellépések terei is nagyban formálják koncertjeik hangzását. 

A különleges visszhangzást, az egyedi építészeti megoldásokat, az adott térrel járó állóhullámokat és visszaverődéseket a magad javára tudod fordítani. Néha a koncertterem ellen kell játszanunk, hogy elérjük a megfelelő hangzást” (MMMD; kapcsolj.be)

Másik különlegességük egyedi készítésű hangszereik, amelyeket Coti K., a formáció egyik korábbi tagja tervezett és készített. Ezeknek az eszközöknek a hangzása tökéletesen olyan, mint a hagyományos csellóé vagy bőgőé, viszont sokkal könnyebben hordozhatóak. Basszusokra koncentráló zenéjük az egész testre hatást gyakorol, hangzásvilága pedig leginkább egy vég nélküli ortodox imához áll a legközelebb. 

Legnagyobb sajtóvisszhangot kiváltó lemezük 2013-ban a neves berlini PAN kiadónál jelent meg Som Sakrifis címmel.  Vizuális anyagaikban és videóikban gyakran felbukkan a ló, fekete fehérben, mintha Tarr Béla filmjeit akarnák megidézni, ráadásul tovább fokozódik a gyanú a magyar nyelvű számcímeiket olvasva, holott csak annyiról van szó, hogy szeretik a különleges hangzású nyelveket.

MMMD

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről

Más művészeti ágakról

Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés