bezár
 

art&design

2009. 03. 19.
Calder-kiállítás a párizsi Pompidou Központban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A XX. századi amerikai avantgárd egyik legfontosabb művésze, Alexander Calder párizsi éveiről látható szerdától kiállítás a francia fővárosban a Pompidou Központban.

prae.hu

Alexander Calder (1898-1976) szobrászművész pályája során a kubizmustól az expresszionizmusig belekóstolt kora legkülönbözőbb avantgárd művészeti irányzataiba és ezekből egyéni, máshoz nem hasonlítható műveket hozott létre.

Elsősorban zseniális rajzoló volt, aki a New York-i bronxi és Central Park-i állatkertek lakóiról szinte élő, mozgó figurákat készített. A New York-i alkotót mindig vonzotta a cirkusz és amikor 1925-ben a National Police Gazette című lap elküldte a Barnum cirkuszhoz, hogy illusztrációkat készítsen, és ez a vonzalom örök szerelemmé vált. A lerajzolt figurákat elkészítette drótból, játékszerekké varázsolta őket és kezdetben ezekből fedezte művészeti tanulmányaihoz szükséges kiadásait – írta a Le Monde című francia napilap.

Calder 1926-ban telepedett át Párizsba és ott készítette el életművének máig kiemelkedő darabját, a Calder-cirkuszt.

Az előadás egy cirkuszi porond makettjén folyik, amelyben Calder kézzel mozgat mindent: a parányi - drótból, bőrből, szövetből és más talált anyagokból készített - előadókat, állatokat és kellékeket. A teljes felszerelés összerakható részekből áll, melyek elég kicsik ahhoz, hogy felpakolhassák egy teherautóra, a művész magával vihesse, és bárhol tarthasson előadásokat. Kezdetben a Montparnasse-on lépett fel ezzel nagy sikerrel; 1929-ben már közel kétszáz kis cirkuszi figurája volt.
A Pompidou-központba látogatók negyedszázad után újra láthatják magát a művet, valamint az arról készített 45 perces filmet, benne a mestert, amint mozgatja az egész seregletet.

Calder még az 1933-ig tartó párizsi évei alatt összeismerkedett Piet Mondriannal és hatására áttért az absztrakt ábrázolásra. Mobiles néven ismert absztrakt, mozgatható szobrait színezett fából készítette.

A kiállításon, amely július 20-ig látható, Calder 300 művét mutatják be, köztük képeket New York-i realista korszakából, rajzokat, játékokat, fotókat, drótszobrokat, például a Fernand Légerről készültet, kiállításon eddig nem szerepelt filmeket, fotókat, amelyet Brassai és Marc Vaux készített róla és műveiről Párizsban.

Alexander Calder a maga módján Peter Pan volt – írta róla egy kritikus. Művészetét mindvégig játékosság, könnyedség, humor és pikantéria jellemezte.

nyomtat

További írások a rovatból

Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Az acb Galéria Redők című tárlatáról
A teremtett „képzelet” határtalansága

Más művészeti ágakról

Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés