bezár
 

irodalom

2016. 12. 30.
Poets vs. Zombies
Apokrif, 2016/4., Palimpszeszt Kulturális Alapítvány
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Nyugat+Zombik szerepel az Apokrif folyóirat téli számának borítóján, amely mind stílusában, mind motívumaiban megegyezik a lapszám centrumát képező képregény-előzetessel, Csepella Olivér azonos című munkájának részletével. 

A képregény a részlet alapján nagyjából azzal a gondolattal játszik el, hogy a Nyugat szerzőinek mindennapi rutinjába közbeiktatódik egy zombi apokalipszisre emlékeztető forgatókönyv. Az akciójelenetek közé pedig izgalmasan beépül a szerzők viszonyainak karikírozása. Például a zűrzavar közepette Babits megpróbálja Kosztolányira és Karinthyra rátukmálni az eltűnt Ady felkutatását.

prae.hu

Ez a részlet tekinthető egyfajta mesterszövegnek az utána következő Nyugat-antológiához, amelyben Ady, Babits, Balázs Béla, Cholnoky Viktor, Füst Milán, Juhász Gyula, Kaffka Margit, Karinthy, Kosztolányi, Krúdy, Lesznai Anna, Móricz, Szép Ernő vagy éppen Tóth Árpád modorában írott szövegeket olvashatunk a kortárs amerikai filmipar egyik legkedveltebb motívumához, a zombihoz kapcsolódóan.

Apokrif

A képregény a részlet alapján nagyjából azzal a gondolattal játszik el, hogy a Nyugat szerzőinek mindennapi rutinjába közbeiktatódik egy zombi apokalipszisre emlékeztető forgatókönyv. Az akciójelenetek közé pedig izgalmasan beépül a szerzők viszonyainak karikírozása. Például a zűrzavar közepette Babits megpróbálja Kosztolányira és Karinthyre rátukmálni az eltűnt Ady felkutatását.

Ez a részlet tekinthető egyfajta mesterszövegnek az utána következő Nyugat-antológiához, amelyben Ady, Babits, Balázs Béla, Cholnoky Viktor, Füst Milán, Juhász Gyula, Kaffka Margit, Karinthy, Kosztolányi, Krúdy, Lesznai Anna, Móricz, Szép Ernő vagy éppen Tóth Árpád modorában írott szövegeket olvashatunk a kortárs amerikai filmipar egyik legkedveltebb motívumához, a zombihoz kapcsolódóan.

Ez a paródiagyűjtemény több szempontból válik rendkívül hitelessé, egyrészt nagyon pontos, figyelmes az egyes szerzők stílusára való törekvés (“Vagyok: mint minden ember: étel, / Mint szájba az ürücomb-bevétel, / Élőnek túl szerény,  / Lidérc és böszme lény” Ady “Ó, te nagy Múzsa! Papod így könyörg most: / hagyd meg énnékem Aiolos lehét csak! / Nem botorkálok, agyakért hörögve, / bamba tömegben!” Babits), másrészt viszont gyakran az adott szerző témához, motívumhoz való lehetséges viszonyát is megpróbálják megragadni, kiépíteni a szövegben azt is, hogy a rá jellemző világlátás, művészi habitus irányából mit lehet kezdeni ezzel a témával. A harmadik tényező, amire fontos felhívni a figyelmet, hogy ezek a paródiák az általuk megteremtett apokrif irodalomtörténeti kontextuson, hagyományon belül elkezdenek akarva-akaratlanul foglalkozni a zombi motivikus lehetőségeivel, a motívum stilisztikai és értelmezési horizontjával, azzal, hogy elképzeljék, a megidézett időszak, irodalomtörténeti korszak hogyan viszonyulna hozzá.

A nyugatos szöveggyűjtemény előtt a friss Apokrifben kortárs szépirodalmi szövegekből is találkozunk jó néhánnyal, amelyek előbbivel ellentétben ugyan nem egy hívószó köré csoportosulnak, mégis kimondottan koherens korpuszt alkotnak. Az identitás, illetve az interperszonális kapcsolatok felől például a szövegek nagyobbik része materiális kontextusával, szomszédos szövegeivel is jól összeolvasható. Ebben a részben Kerber Balázs, Németh Gábor Dávid, Bali Farkas Péter. Tinkó Máté, Vass Norbert, Horváth János Antal, Csabai Máté, és Izsó Zita publikálnak.

A Lapszám záró részében Szilvási Viktória Balogh Ádám Nyers, Szabó Csanád Nyirán Ferenc Apróságok kicsiny tárháza, B. Kiss Mátyás pedig Szőlősi Mátyás Váltóáram című kötetétől közöl kritikát.

Ez a paródiagyűjtemény több szempontból válik rendkívül hitelessé, egyrészt nagyon pontos, figyelmes az egyes szerzők stílusára való törekvés (“Vagyok: mint minden ember: étel, / Mint szájba az ürücomb-bevétel, / Élőnek túl szerény,  / Lidérc és böszme lény” Ady “Ó, te nagy Múzsa! Papod így könyörg most: / hagyd meg énnékem Aiolos lehét csak! / Nem botorkálok, agyakért hörögve, / bamba tömegben!” Babits), másrészt viszont gyakran az adott szerző témához, motívumhoz való lehetséges viszonyát is megpróbálják megragadni, kiépíteni a szövegben azt is, hogy a rá jellemző világlátás, művészi habitus irányából mit lehet kezdeni ezzel a témával. A harmadik tényező, amire fontos felhívni a figyelmet, hogy ezek a paródiák az általuk megteremtett apokrif irodalomtörténeti kontextuson, hagyományon belül elkezdenek akarva-akaratlanul foglalkozni a zombi motivikus lehetőségeivel, a motívum stilisztikai és értelmezési horizontjával, azzal, hogy elképzeljék, a megidézett időszak, irodalomtörténeti korszak hogyan viszonyulna hozzá.

A nyugatos szöveggyűjtemény előtt a friss Apokrifben kortárs szépirodalmi szövegekből is találkozunk jó néhánnyal, amelyek előbbivel ellentétben ugyan nem egy hívószó köré csoportosulnak, mégis kimondottan koherens korpuszt alkotnak. Az identitás, illetve az interperszonális kapcsolatok felől például a szövegek nagyobbik része materiális kontextusával, szomszédos szövegeivel is jól összeolvasható. Ebben a részben Kerber Balázs, Németh Gábor Dávid, Bali Farkas Péter. Tinkó Máté, Vass Norbert, Horváth János Antal, Csabai Máté, és Izsó Zita publikálnak.

A Lapszám záró részében Szilvási Viktória Balogh Ádám Nyers, Szabó Csanád Nyirán Ferenc Apróságok kicsiny tárháza, B. Kiss Mátyás pedig Szőlősi Mátyás Váltóáram című kötetétől közöl kritikát.

nyomtat

Szerzők

-- Pap Zsolt --


További írások a rovatból

Havas Juli Papírbabák, avagy lehet-e két hazád? című kötetének bemutatójáról
irodalom

Hegymegi Flóra és Horváth Florencia beszélgetése a Kötetlenül sorozat keretében
Mi köze mindehhez Nádas Péternek?

Más művészeti ágakról

[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
art&design

Isabela Muñoz Omega című kiállítása a Mai Manó Házban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés