bezár
 

zene

2009. 03. 12.
Pornó az operában!
A Los Angeles Opera Tannhäusere Madridban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ha a magyar operabarátok Kurt Weill és Bertolt Brecht Mahagonny városának felemelkedése és bukása című operájának Szikora János-féle rendezését kurvásnak találják, vajon mit szólnának ahhoz a Tannhäuserhez, amely – Los Angeles után most Don Juan hazájában, a szabadosságáról (is) ismert Madridban – fedetlen keblekkel és nyíltszíni szexszel sokkol?
Az eredetileg balett-betétnek szánt Vénusz-hegyi (vagy inkább vénuszdombi?) bacchanáliát az opera párizsi bemutatója alkalmából illesztette a műhöz Wagner. A Los Angeles Operában színre vitt rendezésben a jelenetet a Royal Shakespeare Companyval dolgozó Ian Judge nem stilizálta túl: a színen meztelen testek, és a kortárs tánc formanyelvéből ismerős valósághű koitusz-imitációk láthatók (amint az a madridi Teatro Real promóciós videójából is jól kivehető). S ha ez nem volna elég: nem csak páros és heteroszexuális felállásban. Mi több, Gottfried Pilz furfangos forgószínpadának köszönhetően mindenki mindent jól lát.

(Kattintásra nagy méretben!)

prae.hu



A produkció 2007-es amerikai bemutatóját a sajtó a következő szalagcímekkel fogadta: „Wagner pornucopia”, „Tannhauser: Adult Version” „Eurotrash”. A madridi újságok a hétvégi bemutatóról pedig nemes egyszerűséggel „nyíltszíni szex az operában” címmel adtak hírt.

Az előadás címszereplője egyébiránt az a Peter Seiffert, aki Daniel Barenboimmal közös Tannhäuser-felvételével Grammy-díjat is nyert. A madridi Teatro Real zenei vezetője, s a darab karmestere Jesús López Cobos, aki a MET őszi szezonjában Massenet Thaisának Renée Fleming és Thomas Hampson nevével fémjelzett előadását dirigálta. A főbb szerepekben továbbá: Robert Gambill, Petra Maria Schnitzer, Edith Haller, Lioba Braun, Christian Gerhaher és Roman Trekel.



A madridi Teatro Real engedélyével közölt fotók, illetve a Los Angeles-i bemutató alább látható rövid videója alapján mindenki döntse el maga: a magyar közönség a prűd, ekkora válságban van világszerte az operajátszás, vagy egyszerűen a Lajtán túl kezdődnek a pokol bugyrai? Szavazásbox jobbra fent!


nyomtat

Szerzők

-- Végh Dániel --


További írások a rovatból

Platon Karataev: Napkötöző
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Bartók György szerzői estje a Fugában
Borbély László zongoraművész és Zeneakadémista tanítványainak koncertje

Más művészeti ágakról

Az imposztor című előadás a Pesti Színházban
Bill Viola, a videóművészet úttörőjének tárlata Budapesten
A Kortárs novemberi számának bemutatójáról
Asher Kravitz: A Zsidó Kutya a Spinoza Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés