bezár
 

art&design

2016. 10. 21.
Maria de Faykod stációit bemutató fotókból nyílt kiállítás Székesfehérváron
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Kiállítás nyílt pénteken Székesfehérváron a magyar származású Maria de Faykod szobrászművész saját készítésű fotóiból, melyeken az általa alkotott lourdes-i keresztútstációk láthatók.

A kiállítás újabb állomásán, a Szent István Hitoktatási és Művelődési Házban Béres Klára, a Béres Alapítvány elnöke hangsúlyozta, hogy a művészet célja a szépség, a valódi szépség azonban több a külcsínben megjelenő esztétikai élménynél, ugyanis a lelket is megszólítja, továbbá tanítani képes és hatást vált ki a nézőből. Hozzátette: a Franciaországban élő magyar származású szobrász, Maria de Faykod keresztútjából érezni ezt a többletet, "az üzenetet, amely hitet erősít mindenkiben".
    

prae.hu

Béres Klára megjegyezte: aki végigjárta a lourdes-i stációkat, sohasem felejti el azokat, hatásuk egy életre szól. "A titok valójában az összetett szépségben van, a keresztút esztétikailag és tartalmilag is szép, mert örökérvényű igazságokat sugároz" - fogalmazott.
    

Spányi Antal megyéspüspök rámutatott, hogy a képek Jézus fájdalmát és szenvedésútját mutatják meg, egyúttal szépséget sugároznak, amely "lelki utazásra hív Lourdes-ba". Úgy vélte, ez a szépség segít, hogy a reményvesztettségből egy új élet felé vezető útra találjon bárki, aki megtekinti a fotókat.
    

A püspök beszélt a lourdes-i zarándokhely gyógyító erejéről, amelyre nincs tudományos magyarázat, mert a hit ereje hozza meg a gyógyulást a zarándokok számára.
    

Jakubek Tiborné a művelődési ház igazgatója elmondta: Maria de Faykod lourdes-i keresztútjának különlegessége, hogy nem a klasszikus 14 stációból áll, hanem kiegészítette további három stációval. A három új stáció a Mária várja a feltámadást, a Feltámadás és az Átlényegülés, amikor a feltámadt Krisztus megjelenik az emmauszi tanítványoknak.
    

A Jézus kínszenvedésétől a feltámadásig című kiállítás alapja 17 nagyméretű, fekete-fehér kép, amelyek az egyes stációkat ábrázolják. A többi fotón a stációk egyes részletei láthatók. Az arcokat, kezeket 44, azonos méretű felvétel mutatja be. A fennmaradó fotók pedig nagyobb részleteket jelenítenek meg a 17 szoborból.
    

Maria de Faykod magyar születésű francia állampolgár. Családjával 1975-ben politikai menekültként telepedett le Párizsban, ahol 1978-ban a Nemzeti Képzőművészeti Akadémián kezdett tanulmányokat. Ezzel egy időben filozófiát és metafizikát tanult a Sorbonne-on.
    

Munkáit 1985-től 1988-ig a párizsi Galerie de Faykodban állította ki. A provance-i Aupsban telepedett le, ott nyitotta meg szabadtéri múzeumát 1996 júliusában. Legismertebb, világhírű munkája a tizenhét stációból álló Lourdes-i Keresztút. A krisztusi szenvedés és a feltámadás misztériumának elmélyítésének reményében gyökerező újszerű, monumentális mű 2003 és 2008 között készült.
    

A Béres Alapítvány támogatásával megvalósuló fotókiállítás eddig a Magyar Nemzeti Múzeum Esztergomi Vármúzeumában, Pécsett, majd Máriapócson volt látható. A székesfehérvári tárlat november 19-ig tekinthető meg.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

A besorolás deficitje
A városarcheológia szervetlen fossziliája
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
A Present Eye Looking to the Past című kiállításról

Más művészeti ágakról

trabant: trabant LP (2024, purge.xxx)
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés