art&design
A kiállítás újabb állomásán, a Szent István Hitoktatási és Művelődési Házban Béres Klára, a Béres Alapítvány elnöke hangsúlyozta, hogy a művészet célja a szépség, a valódi szépség azonban több a külcsínben megjelenő esztétikai élménynél, ugyanis a lelket is megszólítja, továbbá tanítani képes és hatást vált ki a nézőből. Hozzátette: a Franciaországban élő magyar származású szobrász, Maria de Faykod keresztútjából érezni ezt a többletet, "az üzenetet, amely hitet erősít mindenkiben".
Béres Klára megjegyezte: aki végigjárta a lourdes-i stációkat, sohasem felejti el azokat, hatásuk egy életre szól. "A titok valójában az összetett szépségben van, a keresztút esztétikailag és tartalmilag is szép, mert örökérvényű igazságokat sugároz" - fogalmazott.
Spányi Antal megyéspüspök rámutatott, hogy a képek Jézus fájdalmát és szenvedésútját mutatják meg, egyúttal szépséget sugároznak, amely "lelki utazásra hív Lourdes-ba". Úgy vélte, ez a szépség segít, hogy a reményvesztettségből egy új élet felé vezető útra találjon bárki, aki megtekinti a fotókat.
A püspök beszélt a lourdes-i zarándokhely gyógyító erejéről, amelyre nincs tudományos magyarázat, mert a hit ereje hozza meg a gyógyulást a zarándokok számára.
Jakubek Tiborné a művelődési ház igazgatója elmondta: Maria de Faykod lourdes-i keresztútjának különlegessége, hogy nem a klasszikus 14 stációból áll, hanem kiegészítette további három stációval. A három új stáció a Mária várja a feltámadást, a Feltámadás és az Átlényegülés, amikor a feltámadt Krisztus megjelenik az emmauszi tanítványoknak.
A Jézus kínszenvedésétől a feltámadásig című kiállítás alapja 17 nagyméretű, fekete-fehér kép, amelyek az egyes stációkat ábrázolják. A többi fotón a stációk egyes részletei láthatók. Az arcokat, kezeket 44, azonos méretű felvétel mutatja be. A fennmaradó fotók pedig nagyobb részleteket jelenítenek meg a 17 szoborból.
Maria de Faykod magyar születésű francia állampolgár. Családjával 1975-ben politikai menekültként telepedett le Párizsban, ahol 1978-ban a Nemzeti Képzőművészeti Akadémián kezdett tanulmányokat. Ezzel egy időben filozófiát és metafizikát tanult a Sorbonne-on.
Munkáit 1985-től 1988-ig a párizsi Galerie de Faykodban állította ki. A provance-i Aupsban telepedett le, ott nyitotta meg szabadtéri múzeumát 1996 júliusában. Legismertebb, világhírű munkája a tizenhét stációból álló Lourdes-i Keresztút. A krisztusi szenvedés és a feltámadás misztériumának elmélyítésének reményében gyökerező újszerű, monumentális mű 2003 és 2008 között készült.
A Béres Alapítvány támogatásával megvalósuló fotókiállítás eddig a Magyar Nemzeti Múzeum Esztergomi Vármúzeumában, Pécsett, majd Máriapócson volt látható. A székesfehérvári tárlat november 19-ig tekinthető meg.