bezár
 

színház

2016. 10. 07.
Kiss Csaba Nappalok és éjszakák című darabját mutatják be Tatabányán
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Kiss Csaba Nappalok és éjszakák című darabját mutatja be a tatabányai Jászai Mari Színház a szerző rendezésében. Az új darab a Sirály című Csehov-dráma alapján született, a mű két felvonása között eltelt időszakot dolgozza fel. Az ősbemutatót pénteken tartják.

Kiss Csaba az MTI-nek elmondta: a darabot a tatabányai színház felkérésére írta, az ötlet Crespo Rodrigo színművésztől, a színház igazgatójától származik. A színház az elmúlt évadban játszotta Csehov darabját - Sirály avagy 80 kiló szerelem címmel, Rába Roland rendezésében. "Innen jött az ötlet, hogy ezekkel a színészekkel folytatni kellene ezt a játékot" - mondta, hozzátéve: azért keresték meg őt, mert tudták, hogy sokat foglalkozott Csehovval íróként is, rendezőként is. A Sirályt kétszer állította színpadra, az író novelláiból is készített már előadást - De mi lett a nővel? és A szerelmes hal címmel - valamint szerelmi levelezéséből is írt darabot, a Csehov szerelmeit, amelyet Melihovóban, az író egykori birtokán is előadtak.
    

Szkéné színház

Kiss Csaba elmondta: a kiindulópont az volt, hogy azt a két évet írja meg egy önálló színdarabban, amely a Sirály III. és IV. felvonása között telik el. Nyina megszökött otthonról, színésznőnek állt, összeköltözött Trigorinnal, teherbe esett, gyerekük született, aki meghalt, Trigorin elhagyta, azóta Nyina nehéz sorsú vidéki színésznő, hányódik különböző nívótlan teátrumok között. Ez a darab rövid története - mondta. A címe is Trigorin regényének címe: Nappalok és éjszakák.
    

"Úgy kellett beleírni a Sirályba egy egészestés darabot, hogy a kezdőpontja és a végpontja stimmeljen, akár együtt is eljátszható legyen a két darab, a karakterek is megegyezzenek, de ha valaki nem ismeri a Sirályt, akkor is érthető legyen számára a történet" - mondta.
    

Azok a problémák, amelyekről a darab szól -  a féltékenységtől, az anya-gyerek viszonyon át a művészeti kérdésekig - mind eléggé egyetemesek ahhoz, hogy ne csak a Sirály kontextusában legyenek érthetőek - tette hozzá.
    

Mint mondta, izgalmas írói feladat volt az is, hogy már mielőtt elkezdett dolgozni a darabon, tudta, ki fogja játszani a szerepeket.
    

Arról is beszélt, hogy nagy kaland lenne egyszer megcsinálni egyben a két darabot. Bemutatni külön a Sirályt is, és néha, ünnepi alkalmakkor együtt eljátszani a kettőt.
    

A korábbi Sirályból Crespo Rodrigo, Kardos Róbert és Danis Lídia játszik az új darabban, mellettük Györgyi Anna - aki Miskolcon már játszotta korábban Arkagyinát -, továbbá Trokán Anna és Mikola Gergő szerepel az előadásban.
    

Kiss Csaba elmondta: érdekes kérdés volt, hogy egy Csehov-darabot írjon-e, stílusjegyeit, nyelvezetét, elbeszélésmódját használva, vagy egy mai darabot, amelyben a modern kor színházi világa jelenik meg, mai figurák, mai beszélgetésekkel. "A kettő közötti megoldást választottam: a nyelv nem stilizált, de azért - mivel művészetekkel foglalkozó emberek a szereplők - lelki árnyaltság jellemzi beszédüket" - mondta, hozzátéve: kosztümös előadás született, a nyelv is klasszikusabb, de akár ma is beszélhetné ezt a nyelvet bárki, kortárs darabról van szó. A díszlet és a jelmez esetében azonban a 19. századi Moszkva világából indultak ki.
    

Mivel Csehov is négyfelvonásos darabokat írt, a történetet szintén négy felvonásra osztotta. A látványtervezőkkel, Safranek Zitával és Rákay Tamással olyan teret hoztak létre, amely folyamatosan átalakul, fogy az utolsó képig. Hotelszobából díszletté, majd díszletraktárrá válik, végül az üres tér mint temető látható.
    

Arról is beszélt, hogy azért szeretett foglalkozni a Sirállyal, mert ez az egyetlen Csehov-darab, amelyben aki akar valamit, az el is megy és megpróbálja. "A többi darabban szárazon siklanak ki a sorsok, nem szállnak vízre. Nyina vízre száll. Ezért volt ez a darab különösen alkalmas arra, hogy megnézzük, hogy hogyan valósulnak meg azok az álmok és szándékok, amelyekkel elindult" - mondta.
    

Az alkotó elmondta: "Csehov mélyre megy az emberi sorsokban, de ezeket inkább sejteti, mint kibeszéli. Inkább elhallgat, mint kimond". A Nappalok és éjszakák olyan kérdésekkel foglalkozik, amelyeket Csehov egy-két mondatban felvet, de nem fejti ki őket. Ehhez életrajzi elemeket is felhasznált a szerző, beépítette mindazt, amit Csehovról az elmúlt húsz évben rendezései és tanulmányai során megtudott. Az új történet csehovi alapokon nyugszik, és elmélyíti az általa bedobott kérdéseket. "Jó volt a Sirállyal játszani" - mondta Kiss Csaba.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

színház

Egy tökéletes nap Szenteczki Zita rendezésében a Hatszín Teátrumban
színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
Somorjai Réka: BOJZ című drámája a Szkéné Színházban
Wagner kincse 2. – 1. alkalom, Márton László előadása A Nibelung-énekről

Más művészeti ágakról

Renaud-Delage: Gru 4
Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák
Havas Juli Papírbabák, avagy lehet-e két hazád? című kötetének bemutatójáról
Bartók György szerzői estje a Fugában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés