art&design
2009. 03. 10.
Kepes György és Kondor Béla kiállítása a Párizsi Magyar Intézetben
A magyar fényművészet atyjaként számon tartott Kepes György fotós és Kondor Béla festő, grafikus műveiből nyílik kiállítás kedden a Párizsi Magyar Intézetben (PMI), a 20. századi magyar alkotókat bemutató sorozatban.
Kepes György tárlatának címe Beszéd a szemhez, amelyen a művésznek a szimmetria, az egyensúly, és a ritmus hármas egységének jegyében készített fotói láthatók.
A PMI írásos összegzésében idézi Bán András műkritikust, a kiállítás kurátorát, aki méltatlanul elfelejtett művésznek tartja Kepes Györgyöt, a chicagói New Bauhaus és a cambridge-i Massachusetts Institute of Technology művészeti kutatóintézetének megalapítóját. A művészettörténet által a fényművészet atyjaként számon tartott alkotó a heves megyei Selypen született 1906-ban, de élete nagy részét Amerikában töltötte. 1952-ben az Amerikai Tudományos és Művészeti Akadémia tagjává választották. 2001-ben hunyt el, műveiből Magyarországon az egyetlen állandó kiállítás az egri Kepes Vizuális Központban látható.
Kondor Béla festő, grafikus kevésbé ismert a párizsi publikum előtt. Bán András rámutatott arra: fontosnak tartják, hogy a hatvanas évek Magyarországának legnagyobb hatású művészét és az általa képviselt nem avantgárd "különutas modernséget" megismerje a francia közönség is. Kiállításának címe Nem kész, ezzel is tükrözve az alkotó műveit, életvitelét átható belső feszültséget. A PMI grafikáit, rézkarcait és az 1972-ben, halála évében készített fotogram-sorozatát állítja ki.
Kondor Béla megalkudni nem tudó, saját törvényei szerint élő és alkotó személyiség volt. Művészete a múlt nagy tradícióihoz kapcsolódott, művészeti felfogása a '60-as évek művészeti szemléletével nem volt összeegyeztethető, emiatt gyakran összetűzésbe keveredett a művészetpolitika irányítóival. Munkásságával ugyanakkor stílust és egyéni mitológiát teremtett - olvasható a PMI tájékoztatójában.
Az április 25-ig megtekinthető tárlatok anyagát anonim magángyűjtők, a Miskolci Galéria Városi Művészeti Múzeuma, az egri Kepes György Vizuális Központ és Offenbächer Ferenc magángyűjtő bocsátotta a PMI rendelkezésére.
A kedden nyíló párizsi tárlat a 20. század legnagyobb magyar alkotóit bemutató sorozat része, amelynek keretében az egykor a vasfüggöny mögött dolgozó, így Nyugat-Európában kevésbé ismert művészeket ismertetik meg a közönséggel. A mostani kiállítás előtt Vajda Júlia festményeiből és Trauner Sándor világhírű díszlettervező fotóiból láthatott összeállítást a párizsi közönség. 2010-ben a kiállítás-sorozatot kortárs magyar képzőművészek alkotásaival szeretnék folytatni, Correspondance: BP néven - tudatta a Párizsi Magyar Intézet.
A PMI írásos összegzésében idézi Bán András műkritikust, a kiállítás kurátorát, aki méltatlanul elfelejtett művésznek tartja Kepes Györgyöt, a chicagói New Bauhaus és a cambridge-i Massachusetts Institute of Technology művészeti kutatóintézetének megalapítóját. A művészettörténet által a fényművészet atyjaként számon tartott alkotó a heves megyei Selypen született 1906-ban, de élete nagy részét Amerikában töltötte. 1952-ben az Amerikai Tudományos és Művészeti Akadémia tagjává választották. 2001-ben hunyt el, műveiből Magyarországon az egyetlen állandó kiállítás az egri Kepes Vizuális Központban látható.
Kondor Béla festő, grafikus kevésbé ismert a párizsi publikum előtt. Bán András rámutatott arra: fontosnak tartják, hogy a hatvanas évek Magyarországának legnagyobb hatású művészét és az általa képviselt nem avantgárd "különutas modernséget" megismerje a francia közönség is. Kiállításának címe Nem kész, ezzel is tükrözve az alkotó műveit, életvitelét átható belső feszültséget. A PMI grafikáit, rézkarcait és az 1972-ben, halála évében készített fotogram-sorozatát állítja ki.
Kondor Béla megalkudni nem tudó, saját törvényei szerint élő és alkotó személyiség volt. Művészete a múlt nagy tradícióihoz kapcsolódott, művészeti felfogása a '60-as évek művészeti szemléletével nem volt összeegyeztethető, emiatt gyakran összetűzésbe keveredett a művészetpolitika irányítóival. Munkásságával ugyanakkor stílust és egyéni mitológiát teremtett - olvasható a PMI tájékoztatójában.
Az április 25-ig megtekinthető tárlatok anyagát anonim magángyűjtők, a Miskolci Galéria Városi Művészeti Múzeuma, az egri Kepes György Vizuális Központ és Offenbächer Ferenc magángyűjtő bocsátotta a PMI rendelkezésére.
A kedden nyíló párizsi tárlat a 20. század legnagyobb magyar alkotóit bemutató sorozat része, amelynek keretében az egykor a vasfüggöny mögött dolgozó, így Nyugat-Európában kevésbé ismert művészeket ismertetik meg a közönséggel. A mostani kiállítás előtt Vajda Júlia festményeiből és Trauner Sándor világhírű díszlettervező fotóiból láthatott összeállítást a párizsi közönség. 2010-ben a kiállítás-sorozatot kortárs magyar képzőművészek alkotásaival szeretnék folytatni, Correspondance: BP néven - tudatta a Párizsi Magyar Intézet.
További írások a rovatból
Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról
Más művészeti ágakról
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról