bezár
 

zene

2016. 09. 19.
Szabadok vagyunk - az Óbudai Danubia Zenekar évada
Sajtótájékoztató, 2016. szeptember 15.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Szabadok vagyunk - az Óbudai Danubia Zenekar évada A sajtótájékoztató háziasszonya: Barabás Éva, az évadról beszámoltak: Ács Péter ügyvezető, Hámori Máté művészeti vezető, Arató Éva, akusztikus, Érdi Tamás, zongoraművész, Kollmann Gábor, a Budapest Jazz Orchestra vezetője és Sáfár Orsolya, a Magyar Állami Operaház magánénekese. Zárásként Érdi Tamás zongorán előadta Mozart d-moll fantázia című művét.

Az Óbudai Danubia Zenekar 2016/17 évadának őszi hangversenyei

 

Az Óbudai Danubia Zenekar ebben a szezonban is az új közönségrétegek bevonásának céljával hirdette meg koncertsorozatait. Ennek érdekében, a zenekar folytatja rendhagyó kalandozásait a társművészetek és műfajok világában. 2016 nyara a fesztiválszereplések jegyében telt az együttesnek, hiszen az Ördögkatlan fesztivál rendkívül népszerű Mozart-kommandói után a Sziget minden napján más-más különlegességgel szórakoztatták a klasszikus zenére nyitott fesztiválozókat. Ezek mellett az ÓDZ ebben az évben is szerepelt az Érdi Tamás nevével fémjelzett Klassz a pARTon fesztiválon.

prae.hu

Hámori Máté beszél a sajtótájékoztatón

Az eredményekkel gazdag nyarat lezárva az együttes újult erővel és új tematikával vág neki a 2016/17-es szezonnak.

 

2016-os őszi évad

Szabadok vagyunk - bérletsorozat a Zeneakadémián

 

Az előző évadokhoz hasonlóan idén is tematikus koncertsorozatokkal jelentkeznek.

A Zeneakadémián folytatódik a négy alkalomból álló bérletük, melynek az őszi évadban a Szabadok vagyunk szlogent választották. Az 1956-os forradalom évfordulójához kapcsolódva koncertjeik igyekeznek a művészet eszközeivel körbejárrni azt, hogy mit is jelent számukra ez az oly sokszor megénekelt szó. Jelent-e egyáltalán valamit, magyarként, európaiként, vagy akár művészként számunkra a szabadság?

Hámori Máté, a műsorok megszerkesztője, kigondolója ismét újdonságot csempészett az együttes koncertsorozatába. A Szabadok vagyunk sorozatban elhangzó műveket ugyanis magyar költők ismert versei köré fűzte fel.

A koncertek középponti témájává ezzel egy társművészet vált: az irodalom, azon belül is a költészet. Egy olyan művészeti ágról van szó, amire sokat hivatkozunk, és amely fontos identitásképző eleme a magyar kultúrának, de mégis: kevés verset olvasunk.

Sáfár Orsolya beszél a sajtótájékoztatón

A XX. század 20-as, 30-as éveiben a Zeneakadémia nagyterme nem csupán zenei helyszínként funbkcionált. Sokáig olyan közösségi helyszín is volt, amely nyitva állt a legkülönbözőbb műfajok, irányzatok, tendenciák, törekvések számára. A nyugatosok számtalan gyűlést, felolvasó estet tartottak itt, amelynek során nagyon sok irodalmi nagyságot látott a Zeneakadémia színpada Karinthytól Babitsig, Füst Milántól Illyés Gyuláig.

Az Óbudai Danubia Zenekar szeretne ehhez a hagyományhoz visszanyúlni néhány kiváló szinművész segítségével, akik a koncertek elején elmondják azt a verset, ami köré az adott este zenei programja felépült. Olyan koncertműsorokról van szó, amelyek valamiképpen tartalmilag, hangulatilag kapcsolódnak az elhangzó ikonikus magyar költeményhez. A két műfaj pedig jól kiegészíti egymást. Ahol a kifejezést cserbenhagyják a szavak, éppen ott kezdődik a zene birodalma.

Hámori Máté, Marcello Rota és Pál Tamás vezénylik Mozart, Brahms, Csajkovszkij, Nino Rota műveit. Bálint András, Bíró Krisztina, Takács Kati és Mácsai Pál mondják el Kosztolényi, Weöres, Márai és Babits verseit.

A koncerteket minden esetben Beavató előadás előzi meg.

Hámori Máté beszél a sajtótájékoztatón

A zenekar másfél éve minden zeneakadémiai koncert előtt 17.45 órától a koncerthez kapcsolódó beavató előadást szervez, mely ingyenesen látogatható. A beavató előadásokat Eckhardt Gábor zongoraművész, zenepedagógus tartja zenebejátszásokkal, képvetítéssel és számos zenei csemegével fűszerezve. Vendégei általában a koncertet vezénylő karmesterek, vagy szólisták, akik sokszor személyes élményeiket, a művekhez fűződő viszonyukat is feltárják a hallgatóság előtt.

 

Az Óbudai Danubia Zenekar 2016. őszi évadának koncertjei a Zeneakadémián

 

Szeptemberi áhitat

Szabadok vagyunk sorozat 1. koncert

2016. szeptember 29. csütörtök, 19.30 Zeneakadémia

 

Mozart: C-dúr zongoraverseny

Brahms: D-dúr szerenád

 

Közreműködik:

Érdi Tamás - zongora

Kosztolányi Dezső versét elmondja: Bálint András.

Vezényel: Hámori Máté

 

A költészet, a zene: olyan pillanatok időtlen fényképei, melyekre egész életünkben várunk, sokszor hiába.” - írta Hámori Máté a koncert kapcsán született blog bejegyzésében. Kosztolányi számos műve örökíti meg az élet határtalan örömének pillanatait, amiket még hangsúlyosabbá tesz az elmúlás közelsége.

Ha Mozart életművére gondolunk, ugyanezt érezhetjük: egy tragikusan rövid élet, mely mégis maradandóvá tette a hangokban megfogalmazott életörömöt. Ugyanígy van ez Brahmsnál is: az ő D-dúr művei (köztük a fiatalkori, erőtől duzzadó Szerenád) szinte megelőlegezik Kosztolányi lírájának boldog kiáltásait, és a természet csodájában való mámoros feloldódást.

 

Szép életem, lobogj, lobogj tovább,

cél nélkül, éjen és homályon át.

Állj meg, te óra és dőlj össze naptár,

te rothadó gondoktól régi magtár,

ifjúságom zászlói úszva, lassan

röpüljetek az ünnepi magasban.

(részlet, Kosztolányi Dezső: Szeptemberi áhitat)

 

 

Téma és variációk

Szabadok vagyunk sorozat 2. koncert

2016. október 21. péntek, 19.30 - Zeneakadémia

 

Webern: Variációk zenekarra

Rota: Országúton - szvit

Elgar: Enigma variációk

 

Weöres Sándor versét elmondja: Bíró Krisztina

Vezényel: Marcello Rota

 

A modernitás egyik legfeltűnőbb jellemzője éppen az alkotói szabadság felfedezése volt, és annak belátása, hogy a kifejezés minősége műfajok felett álló. Nincs könnyű és komoly, modern és régi: csupán jó vagy rossz zene létezik. Zenében és költészetben a szabadság kifejezésére furcsa módon éppen az egyik legkötöttebbnek tűnő műfaj, a variáció a legalkalmasabb. A téma ugyan adott, de ez a fajta kötöttség szinte szárnyakat ad a kreatív elmének: nem véletlen, hogy ez a forma mennyire gyakran jelenik meg a nagy szerzők eszköztárában. Ahogy Webern a szigorú Reihe technikát és a variáció szabályait betartva alkot színes remekművet, úgy játszik Weöres Sándor is mesterien a szavakkal. És ez a komoly játék a művészet egyik legszebb arca, téren és időn átívelő párbeszéd alkotó, előadó, és a hallgatók között.

 

Ma szép nap van, csupa sugárzás, futkosnak a kutyák az árokszélen és mindenki remekül tölti az időt, még a rabkocsiból is nóta hangzik.” (részlet, Weöres Sándor: Téma és variációk)

 

Mennyből az angyal

Szabadok vagyunk sorozat 3. koncert

2016. november 23. szerda, 19.30 - Zeneakadémia

A programot az 1956-os forradalom és szabadságharc 60. évfordulójára létrehozott Emlékbizottság támogatja

 

Beethoven: Egmont - nyitány

Kodály: Psalmus Hungaricus

Sosztakovics: XI. szimfónia

 

Közreműködik:

Fekete Attila - ének

Nemzeti Énekkar

Márai Sándor versét elmondja: Takács Kati

Vezényel: Hámor Máté

 

Hogyan kapcsolódik Márai Sándor: Mennyből az angyal című verse például Sosztakovics XI. szimfóniájához? Márai verse az 56-os forradalom egyik legszebb költői mementója. Sosztakovics műve pedig sokak szerint nem csupán az 1905-ös oroszországi forradalomnak állít emléket, de munkájában a szerzőt a Budapesti események is inspirálhatták. Akárhogy is: a szimfónia gyönyörűen mutatja be azt a folyamatot, ahogy az elnyomás fagyos némaságából egy nemzet kitör, és véres áldozatokat hoz egy új világért küzdve. Bár az 1905-ös forradalom elbukott, mégis visszavonhatatlanná tette a változást, és egy új birodalom megszületését: úgy ahogy az ötven évvel későbbi magyarországi harcok előkészítették ennek a birodalomnak a lassú, de biztos bukását.

 

Mennyből az angyal - menj sietve

Az üszkös, fagyos Budapestre.

Oda, ahol az orosz tankok

Között hallgatnak a harangok.

Ahol nem csillog a karácsony.

Nincsen aranydió a fákon,

Nincs más, csak fagy, didergés, éhség.

Mondd el nekik, úgy hogy megértsék,

Szólj hangosan az éjszakából:

Angyal, vigyél hírt a csodáról.

(részlet, Márai Sándor: Mennyből az angyal)

 

 

Karácsonyi ének

Szabadok vagyunk sorozat 4. koncert

2016. december 21. szerda, 19.30 - Zeneakadémia

 

Mozart: Varázsfuvola - nyitány

Mozart: Bella mia fiamma

Mozart: Titus kegyelme - nyitány

Mozart: Ch’io mi scordi di te?

Csajkovszkij - Duke Ellington: Diótörő szvit

 

Közreműködik:

Sáfár Orsolya - ének

Budapest Jazz Orchestra

Babits Mihály versét elmondja Mácsai Páll

vezényel: Pál Tamás

 

A karácsony este - bár intim, szűk családi körben ünnepeljük - mégis több embert kapcsol össze a világon, mint bármilyen más ünnep. Akár háborúban, fogságban, jólétben vagy szegénységben: ezt az estét mindenki megünnepli valamilyen módon. Egy apró sziget ez a hányattatások közepette, egy fénysugár, egy perc, amelyben otthon érezhetjük magunkat - akár a világ másik felén is vagyunk, egy perc, amely a belső szabadság ünnepe is. A keresztények hite szerint Krisztus a megváltást, a szabadulást hozta el születésével a világba. Mi hiszünk benne, hogy Mozart vagy Csajkovszkij zenéje hasonlóan felszabadító lehet a hétköznapok egyforma terhei alatt görnyedő lélek számára (Hámori Máté).

 

… Szeress hát minket is, koldusokat!

Lelkünkben gyújts pici gyertyát sokat.

Csengess éjünkön át, s csillantsd elénk

törékeny játékunkat, a reményt.

(részlet, Babits Mihály: Karácsonyi ének)

 

Bach portrésorozat a BMC-ben

 

Az Óbudai Danubia Zenekar folytatja népszerű, három részből álló zeneszerző portrésorozatát a BMC-ben. 2016. novemberétől Johann Sebastian Bach és családjának zenei arcképét igyekszik felvázolni az együttes. A sorozat állandó házigazdája Eckhardt Gábor. Az ő színes, vetítéssel és anekdotákkal átszőtt vezetésével kerülnek új megvilágításba Bach ismert, vagy éppen árnyékban maradt remekművei, így a három hangverseny végére nézőik átfogó, élményszerű képet alakíthatnak ki a zeneszerzőről és elhangzó műveiről.

 

Atya-fiú(k)-szentlélek

 

Azt nagyjából minden zenével, kultúrával kicsit is foglalkozó ember tudja, hogy Johann Sebastian Bach minden idők zenésze és zeneszerzője, a nagyok mestere, a kicsinyek vigasza - a végtelenségig halmozható lenne a sok eposzi jelző. De miért is? Erre nehéz válaszolni, a jelenség, amit a négy zenei hangot is jelölő betű takar, tulnő magán az életművön. Itt egy egész klánról is szó van, több tucat elődről és fiúról, vér szerinti és “lelki” utódokról. Zeneszerző sorozatunkban tehát elérkeztünk a nagy origóhoz, a szentek szentjéhez, az óriáshoz, aki papucsban és parókában valószínűleg egy teljesen hétköznapi, jelentéktelen mesterember volt. A csodát a hangok hordozzák, a dallamok kifogyhatatlan áradása, és - hittől és vallástól függetlenül - a Szentlélek lehelete, ami századok múltán is élővé izzítja ezeket a megmagyarázhatatlan, földönkívüli zenéket (Hámori Máté).

 

2016. november 12. szombat 19.00 - Atya

 

Bach - Webern: Fúga “Ricercata”

J.S. Bach: 2. Brandenburgi verseny

J.S. Bacj: Zenekari szvit

 

Közreműködik: Horváth Vilmos, Belej Márton, Mező Péter, Spáth Viktor

Vezényel: Rácz Márton

 

2016. december 10. szombat, 19.00 - Fiú(k)

 

Johann Christoph Bach: Lieber Herr Gott

J.S. Bach: O Jesu Christ, mein’s Lebens Licht

Johann Christian Bach: Esz-dúr Sinfonia concertante

Philipp E. Bach: D-dúr szimfónia

J.S. Bach - Kurtág Gy.: Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit

J.S. Bach-Oláh Kálmán: Sketches from Bach Cello Suits - kamarazenekari változat

 

Közreműködik: Oláh Kálmán, Barcza-Horváth Józszef, Vass Lajos Kamarakórus

Vezényel: Németh Pál

 

 

2017. február 4. szombat, 19.00 - Szentlélek

 

Sofia Gubaidulina: Meditáció egy Bach korál felett

J.S. Bach: Vor deinen Thron

J.S. Bach: Ich habe genug

 

Közreműködik: Hegyi Barnabás

Vezényel: Hámori Máté

 

ÓDZ Párizsban

 

A korábbi évek németországi turnéi után, idén az Óbudai Danubia Zenekar Párizsban vendégszerepel. Az 1956-os forradalom és szabadságharc 60. évfordulójánbak emlékévében október-november folyamán ünnepi hangversenysorozatra kerül sor 25 európai városban, az 56-os Emlékbizottság támogatásával. 2016. november 15-én Párizsban, a Maison de la Radio France Studio 104-es termében lép fel az Óbudai Danubia Zenekar, Hámori Máté vezényletével, Balázs János zongorista közreműködésével. A koncerten Bartók III. zongoraversenyét, Beethoven Egmont nyitányát és Lajtha VII. szimfóniáját hallhatja a párizsi közönség.

 

További koncertjeik

 

Az Óbudai Danubia Zenekar számára saját koncertsorozatain túl rendkívül fontos az a számos együttműködés, amely zenei máfajok találkozását segíti elő vagy akár összművészeti produkció megvalósulásában jön létre. A zenekar új utakat keres és készen áll minden olyan színvonalas művészeti forma, megközelítés megvalósítására, amely képes megszólítani a fiatalokat is.

A zenekar évek óta szoros együttműködésben dolgozik a Klasszik Rádióval.

Szeptember 18-án 15.00 és 19.30-kor Nyitány c. koncerten, népszerű nyitányok és áriák hallgathatók meg a Zeneakadémia Nagytermében. Közreműködik Fekete Attila és Kálnay Zsófia.

A december 17-i Klasszikus Karácsony koncerten a Klasszik Rádió repertoárjának ünnepi dallamai csendülnek fel.

Magyarország legrangosabb kortárs művészeti fesztiválja, a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál, ifjúsági koncert létrehozásával bízta meg a zenekart. Az előadás október 16-án 11.00 és 15.00 órakor láthatják a Vigadó nagytermében.

Bartók Bélát még ma is előszeretettel sorolják a nehezen befogadható, modern zeneszerzők közé. Akik a legjobban cáfrolhatják ezt a tévhitet, azok éppen a gyerekek. Ezért is nekik szól az ÓDZ legújabb előadása, a Bélamese.

A történet egy képzelt, poszt-apokaliptikus világban játszódik, akol az emberi civilizáció immár totális győzelmet aratott az élővilág felett, elpusztítva mindent, maga alá gyűrve az egész természetet. Ebben a sivár világban tilos különbözni, szembeszegülni a világ Urának, a gonosz Öreg Apónak az akaratával. A mese főhőse itt a Legkisebb Fiú, aki bártjaitól különbözik: képes ugyanis álmában újrateremteni a természeti világot, fákat, erdőt, és az erdőben magát a csodaszarvast is. Számos szuperhős száll be a küzdelembe mindkét oldalon, ám végül nem lehet kétséges a Legkisebb Fiú győzelme, aki zenéjével legyőzi az egyformaság fény és zaj-világát. Kacagás és szépség egyaránt megjelenik az előadásban, és Bartók zenéje ezúttal, mint tökéletes mese-muzsika, új arcát mutatja nemcsak a gyerekek, de felnőtt kísérőik számára is.

(Ajánlott életkor: 6-99 éves korig)

 

Szövegét írta és rendezte: Hámori Máté

díszlet és jelmez: Pálfi Balázs

közreműködnek a MOHA táncművészei

vezényel: Hámori Máté

 

Október 30-án a Művészetek Palotájában Szimfonikus felfedezések címmel Bánkövi Gyula, Bartók, és Borogyin műveiből játszik a zenekar a Nagy-britanniai származású, 18 éves Julian Trevelyan közreműködésével

 

Ifjúsági hangversenyeik

 

Legfőbb céunknak a legfiatalabban megszólítását tartjuk, ennek szellemében gyarapítottuk ifjúsági sorozataink számát, és 2016-ban szeretnénk még több Budapesti iskoláshoz eljuttatni a legkiválóbb zenét - a legmagasabb színvonalon.

A program összeállításánál vezérelvünk a változatosság és a zenei igényesség. A 45 perces programot legtöbbször egy-egy iskola tornatermében adjuk elő (Hámori Máté)..

Idén a Csipkejózsika című előadást viszik el a gyerekeknek.

Egyszer volt, hol nem volt, ober az Entzen és az Atlanti óceánon, egy szép tavaszi délután Csipkejózsika az oldalára fordult, és folytatta 99 évvel és 364 nappal azelőtt megkezdett álmát.

Ugyanazt álmodta immár 99 éve mindig: jön a szörnyű, tűzokádó sárkány, de Józsika kardjával levágja mind a 7 fejét, begyűjti a mogyorós csokoládét és Hamupipőke hálás mosolyát, majd együtt uralkodnak Tündérország népén, örökkön örökké, a tanévkezdés napjáig. Furcsa álom volt, de Csipke Joe - ahogy a barátai hívták álmában - nem csodálkozott már semmin, amióta egy négyéves fiúcska átírta a meséjét. “A Csipkejózsikásat meséjjed!” - követelte az apukájától az a kisfiú, és hiába gyakorolták százszor is hogy “jépa, jetek, mogyojó”, hősünk továbbra is Józsika maradt. Néha bizony egy betű is gyökeresen meg tud változtatni mindent.

 

2015-ös év eredményei számokban

 

A saját szervezésű bérletsorozatokon és önálló hangversenyeken túl a Művészetek Palotájától, a Zeneakadémiától (operavizsgák, zeneszerző- és karmester vizsgák), a BMC-től (Eötvös-kurzus), a Budapesti Tavaszi Fesztiváltól és a CAFe Budapest Fesztiváltól érkező felkérések az évad egészére terjedően a zenekari művészek foglalkoztatottsági rendszerében fontos szerepet töltenek be a mennyiség és a minőség terén. A fenti két tényező eredményei a 2015/2016-os évadban: 84 előadás, össznézőszám 72.000 fő, s koncertjeik átlag látogatottsága elérte a 95 százalékot.

 

2016-os fejlesztések

 

A zenekar új próbaterme korábban filmszínházi funkciót töltött be, a teremakusztikai kialakítása ennek megfelelően történt. A próbaterembe való beköltözés után a zenekar zavaró teremakusztikai jelenségeket tapasztalt. Azok javítására az ÓDZ felkérte az Arató Akusztikai Kft.-t. A fenti akusztikai feladatok megoldása: együtthallás, megfelelő hangarány, a karmester számára lehető leghűbb hangkép biztosítása, természetes hangzás megvalósítása és a “túlvezérlés”, azaz a túl nagy hangerő csökkentése nem kis feladat. Az Akusztikai Kft még idén elvégzi a javításokat.

Arató Akusztikai Kft. s sajtótájékoztatón

Érdi Tamás játszik zongorán

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

Haydn out, Muse in – múzsadilemmák
Platon Karataev: Napkötöző – négy szám

Más művészeti ágakról

színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
Bemutatták Sárkány Tímea első, Boszorkányok nyara című verseskötetét
Kritika Nagy Gabriella Elviszlek Amerikába című regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés