bezár
 

art&design

2016. 08. 04.
Újra a Tate galériában látható Turner legszebb festményei közül néhány
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Újra a londoni Tate galériában látható Joseph Mallord William Turner legszebb festményei közül néhány, többek között a Norham-kastély pirkadatkor és egy velencei látkép.

Az alkotások Észak-Amerikából tértek vissza a Tate Britain falai közé, és az intézmény ebből az alkalomból felfrissítette a 19. századi angol festő munkáit felsorakoztató tárlatát. A galériában a Turner kései munkáiból rendezett kiállítás a 2014-es év egyik művészeti szenzációja volt, csaknem 268 ezren keresték fel. Észak-Amerikában - Los Angelesben, San Franciscóban és Torontóban - félmillióan tekintették meg a műveket.
    

prae.hu

Az átalakított tárlat nyolc teremben várja az érdeklődőket a múzeum Clore-galériájában. Az egyiket például a festő Tóvidéktől az ország nyugati részén át Edinburghig tett brit utazásainak szentelték, míg egy másik az európai - németországi, itáliai és franciaországi - útjainak állít emléket. Blayney Brown, a Tate Britain 1790 és 1850 közötti művészettel foglalkozó kurátora a The Guardian című lapnak tréfálkozva megjegyezte, hogy ez a tematika nincs összefüggésben a Brexittel, Nagy-Britanniának az Európai Unióból való kilépési szándékával.
    

A festőnek az újból Londonban látható képei közül a szakértők külön kiemelték a velencei látképet, a Szent Benedek, Fusinára nézve címűt, amely általában összezavarja az embereket, Velencében ugyanis nincs Szent Benedek-templom. Közelebbről nézve a művet semmi sem ott van, ahol lennie kellene, ugyanis a kép azt ábrázolja, amilyennek Turner látni akarta Velencét.
    

Külön termet szenteltek a művész radikális kései festményeinek, amelyeket halála után a műtermében találtak. Ezek közé tartozik a northumberlandi Norham-kastélyt pirkadatkor ábrázoló kép is. A vélhetően 1845-ben keletkezett művet Turner életében soha nem állították ki, és sokan impresszionista alkotásként emlegetik, noha megelőzte az impresszionistákat. Blayney Brown szerint elképzelhető, hogy a festő kísérletezésként készítette, és úgy vélte, túl haladó lenne mások ízlésének.
    

"Az azonban biztos, hogy az 1840-es években sehol senki nem festett így" - jegyezte meg a kurátor.
    

A Tate most Turner száz művét állította ki, ami töredéke a festőtől a birtokában lévő 300 olajképnek, 36 ezer rajznak és akvarellnek. Ezzel kapcsolatban Blayney Brown azt mondta, tárlatuk valóban szerényebb méretű, de annál radikálisabb.       

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
art&design

Gondolatok Metzing Eszter The skin sees when the eyes touch című kiállításáról, Inda Galéria / Budapest
art&design

Nagyívű nemzetközi kiállítás nyílik a Deák17 Galériában
art&design

Kiállításkritika A kétely felfüggesztéséről

Más művészeti ágakról

Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés