bezár
 

zene

2016. 04. 21.
Magyar dzsessztörténeti kötet és CD a kiállítás mellé
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Megjelent a márciusban Budapesten tartott magyar dzsesszkutatási konferencia előadásait tartalmazó kötet. A könyvet két friss CD-vel együtt a képes hazai dzsessztörténeti kiállításnak otthont adó Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban csütörtökön mutatták be.

A Nemzeti Kulturális Alap támogatásával, a magyar dzsessztörténeti projekt keretében tizenegy magyar és egy német dzsessz szakértő, kutató tartott előadást, kapcsolódva a műfaj hazai történetéhez. Ezek kerültek be a könyvbe, kiegészítve számos különleges illusztrációval - mondta Simon Géza Gábor, a projekt vezetője, a kötet szerkesztője a sajtótájékoztatón.
    

prae.hu

Az érintett témák között szerepel például roma muzsikusok feltűnése a magyar dzsessz első generációjában, olvasható a kötetben egy tanulmány jelentős, de mára elfelejtett zongoristákról, az egyik pesti szórakozóhelyen a negyvenes években zenélt legendás afroamerikai harsonásról és táncosról, Earl Granstaffról, a dzsessz és a szving szerepéről a pesti revükben, a dzsessztanszék fél évszázadáról vagy a közelmúltban elhunyt Benkó Sándorról és dixieland bandjéről.
    

Simon Géza Gábor beszámolt arról, hogy a Pannon Jazz kiadó gondozásában, kapcsolódva a magyar dzsessztörténeti projekthez megjelent két kuriózumnak számító CD, amely magyar szerzők műveit mutatja be különböző zenekarok előadásában. A legkorábbi felvételt 1928-ban rögzítették, ezen Paul Whiteman és zenekara Liszt Szerelmi álmokjából játszott New Yorkban. A jelent mások mellett a Juhász Gábor Trio, a Borbély Mihály Quartet és a Bohém Ragtime Jazz Band képviseli a két korong, amely a tíz éve indult Jazz Hungaricum sorozat része.
    

A konferencia, a kötet és a lemezek szorosan kapcsolódnak a tavaly novemberben az óbudai Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban megnyílt és május 1-ig még látható Képes Magyar Jazztörténet című tárlathoz. Kiss Imre, a múzeum igazgatója, a kiállítás egyik kurátora felidézte, hogy a tárlaton plakátokon, lemezborítókon, fotókon, festményeken, hangszereken keresztül mutatják be a több mint 150 éves magyar dzsessz történetét.
    

A kiállítást Simon Géza Gábor magángyűjteménye alapozta meg, de kölcsönzött az anyaghoz a ceglédi dobmúzeum vagy az Országos Széchényi Könyvtár is. A kiállítás legrégebbi darabja egy kotta, amely a színes bőrű Shakespeare-színész, Ira Aldridge 1853-as magyarországi turnéjához kapcsolódik. A tárlaton külön falat kapott az itthon elfeledett Bacsik Elek egykori kiváló dzsesszgitáros, hegedűművész, aki a napokban lenne 90 éves.
    

A tárlat keretében tavaly november óta számos érdekes koncertet rendeztek a helyszínen. A finisszázs április 24-én vasárnap Csík Gusztáv együttesének fellépése lesz, április 30-án pedig a jazznap.hu keretében a Szakcsi trió játszik a múzeumban.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Világsztárok a Budapest Jazz Clubban: Oz Noy Trio
Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről

Más művészeti ágakról

[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés