film
2009. 02. 21.
Filmproducer 10 euróból
Elsősorban új filmes tehetségeknek kíván teret adni az a francia internetes oldal, amely az internetezők 10 eurós hozzájárulásaiból teremti elő a filmek finanszírozásának egy részét.
"A legnehezebb mindig a büdzsé utolsó 10 százalékát megszerezni". Ez a produceri tapasztalat adta az ötletet Nicolas Baillynak egy olyan internetes oldal létrehozásához, amelyen ezentúl a netezők hozzájárulhatnak egy film költségvetéséhez.
Az új produceri portálra (http://www.touscoprod.com) bárki felteheti olyan filmtervét, amelyhez már csak a büdzsé 10 százaléka hiányzik. Műfaji megkötés nincs: nagyjátékfilm, rövidfilm, animációs alkotás vagy dokumentumfilm-tervek is pályázhatnak. A projektek költségvetése azonban nem haladhatja meg a 1,5 millió eurót, azaz az internetezők része maximum 150 ezer euró lehet egy film finanszírozásában.
A tervek különböző fázisban tartanak: van, amelyiknek még a forgatókönyve készült csak el, de van olyan kész alkotás, amelyiknek már csak a forgalmazásához hiányzik néhány ezer euró, így a moziba juttatáshoz kérik az alkotók a netezők támogatását.
Az oldalon minden filmről olvasható részletes leírás, s az alkotókkal készített interjúk, illetve a filmszinopszisok is letölthetőek, hogy a netezők pontosan tisztában legyenek a filmkészítés folyamatával. Az is szerepel minden film mellett, hogy a büdzsé hány százaléka, pontosan mekkora összeg hiányzik még. A jövőbeni koproducerek ezen információk ismeretében választhatják ki, hogy melyik alkotást kívánják támogatni.
Az első vállalkozók átlagosan 50 euróval járultak hozzá egy-egy tervhez, amiért cserébe javaslatokkal is szolgálhatnak az alkotóknak, nevük felkerül a főcímre, és nyereség esetén hozzájárulásuknak arányos részesedést is kapnak a jegybevételből.
Az alapító producer szerint - aki 200 ezer euróból hozta létre az egy hónapja működő oldalt - az első finanszírozók elsősorban "szórakozásból" adtak pénzt. Hozzájárulásaikért cserébe ugyanis meghívást kapnak filmbemutatókra, vagy éppen statisztaként szerepelhetnek az általuk támogatott produkcióban. Bailly viszont azt hangsúlyozza, hogy a több ezer kispénzű internetező producer nagyban hozzájárulhat egy film promóciójához azzal, hogy a fórumokon és a blogokon beszélnek a filmekről. Márpedig Franciaországban, ahol hetente legalább tíz új film kerül a mozikba, nagyon fontos egy-egy alkotásra kellőképpen felhívni a figyelmet.
Az új produceri portálra (http://www.touscoprod.com) bárki felteheti olyan filmtervét, amelyhez már csak a büdzsé 10 százaléka hiányzik. Műfaji megkötés nincs: nagyjátékfilm, rövidfilm, animációs alkotás vagy dokumentumfilm-tervek is pályázhatnak. A projektek költségvetése azonban nem haladhatja meg a 1,5 millió eurót, azaz az internetezők része maximum 150 ezer euró lehet egy film finanszírozásában.
A tervek különböző fázisban tartanak: van, amelyiknek még a forgatókönyve készült csak el, de van olyan kész alkotás, amelyiknek már csak a forgalmazásához hiányzik néhány ezer euró, így a moziba juttatáshoz kérik az alkotók a netezők támogatását.
Az oldalon minden filmről olvasható részletes leírás, s az alkotókkal készített interjúk, illetve a filmszinopszisok is letölthetőek, hogy a netezők pontosan tisztában legyenek a filmkészítés folyamatával. Az is szerepel minden film mellett, hogy a büdzsé hány százaléka, pontosan mekkora összeg hiányzik még. A jövőbeni koproducerek ezen információk ismeretében választhatják ki, hogy melyik alkotást kívánják támogatni.
Az első vállalkozók átlagosan 50 euróval járultak hozzá egy-egy tervhez, amiért cserébe javaslatokkal is szolgálhatnak az alkotóknak, nevük felkerül a főcímre, és nyereség esetén hozzájárulásuknak arányos részesedést is kapnak a jegybevételből.
Az alapító producer szerint - aki 200 ezer euróból hozta létre az egy hónapja működő oldalt - az első finanszírozók elsősorban "szórakozásból" adtak pénzt. Hozzájárulásaikért cserébe ugyanis meghívást kapnak filmbemutatókra, vagy éppen statisztaként szerepelhetnek az általuk támogatott produkcióban. Bailly viszont azt hangsúlyozza, hogy a több ezer kispénzű internetező producer nagyban hozzájárulhat egy film promóciójához azzal, hogy a fórumokon és a blogokon beszélnek a filmekről. Márpedig Franciaországban, ahol hetente legalább tíz új film kerül a mozikba, nagyon fontos egy-egy alkotásra kellőképpen felhívni a figyelmet.
További írások a rovatból
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon