art&design
A 2016-os emlékév szervezője a Székesfehérvári Repüléstörténeti Alapítvány, Székesfehérvár önkormányzata és az Albatrosz Repülő Egyesület, fővédnöke pedig Cser-Palkovics András (Fidesz) polgármester.
Az önkormányzat kommunikációs központjának szerdai közleménye szerint száz évvel ezelőtt, 1916. augusztus 2-án az akkori polgármesternél a hadügyi kormányzat két megbízottja jelent meg, és közölték, a város határában léghajós alakulat telepítéséhez szükséges létesítmények építésébe fognak. A sóstói katonai bázis születésétől napjainkig több korszakot különböztetnek meg: a katonai légi bázisok kialakítását 1916 és 1945 között, illetve a második világháborús harcokat, a világégés utáni éveket nagyjából a rendszerváltásig, majd napjaink sport- és polgári repülését.
A városvezetés elkötelezett abban, hogy a repülés hagyományát továbbvigye, és a megújult börgöndi repülőtéren minden fehérvári hasznára váljon - idézte a közlemény Róth Péter alpolgármestert.
A programok közül kiemelkedik és az emlékév legérdekesebb és legnagyobb szabású programja egyértelműen a szeptember 11-i börgöndi repülőnap lesz. Mivel idén Kecskeméten nem lesz repülőnap, ezért a börgöndi lesz a legnagyobb az országban.
A százéves jubileumi év tervezett programjai között van egy iskolásokat megszólító repüléstörténeti verseny. Az elkészített, zsűrizett maketteket az elképzelések szerint kiállítanák a városházán, majd végleges helyük a székesfehérvári Repüléstörténeti Múzeumban lenne.
Az emlékévben készülnek kiadványok, filmek, lesznek szabadegyetemi előadások, szerveznek konferenciát. Terveznek jubileumi repüléstörténeti kiállítást a Vasvári Pál Általános Iskola pincegalériájában, illetve méltó emléket kívánnak állítani Rotter Lajosnak: a kitűnő szakember a harmincas évek zseniális repülőmérnöke, két világhírű, Székesfehérváron készült és világcsúcsokat elérő vitorlázó gép, a Karakán és a Nemere tervezője és megépítője volt.