art&design
Stephen Brooks, a Christie's pénzügyi vezetője szerint a múlt évben a piac középső szegmensének tételei jelentették a húzóerőt valamennyi kategóriában. "A Christie's épp úgy szól a 15 millió dolláros Warhol-festményről, mint a South Kensingtonban 15 ezer fontért eladott csillárról" - hangsúlyozta a tavalyi eredmények keddi ismertetésekor.
Az átlagosnál nagyobb visszaesést mutatott a kortárs és a modern műtárgyak piaca, az aukciósház ezen részlege tavaly 1,5 milliárd fontot forgalmazott, 14 százalékkal kevesebbet az előző évinél. "Az előző néhány évben nagy növekedés volt ezen a piacon, nem lennék meglepve, ha valamiféle korrekció következett volna be" - magyarázta Brooks.
A gyűjtők úgy tűnik, hogy a már kipróbált és tesztelt kategóriák felé fordultak. Ami a kategóriákat illeti, az aukciósház bevételei a legnagyobb mértékben, 57 százalékkal az impresszionista és modern műtárgyak eladása terén nőttek az előző évhez képest, elérve az 1,3 milliárd fontot.
Az eredményekhez hozzájárult a tavalyi év két páratlan árverési rekordja: Pablo Picasso Algíri nők című festményét a májusi New York-i árverésén minden idők legdrágább műtárgyaként, 179 millió dollárért adott el a Christie's. Szintén csillagászati összegért, 170,4 millió dollárért kelt el novemberben Amedeo Modigliani Nu couché című aktfestménye. A kínai vásárló minden idők második legmagasabb művészeti árverési összegét fizette ki a százéves képért.
Az internetes eladások is jól növelték a bevételt, 10 százalékkal nőtt az online vásárlók száma az előző évihez képest.
A vásárlók földrajzi megoszlását illetően a tételek 31 százalékát amerikaiak, 18-at ázsiaiak vették meg, utóbbiak két százalékkal többen voltak az előző évinél.
A Christie's legnagyobb veszteségeit a régi mesterek munkái jelentették, 37 százalékkal csökkent forgalmazásuk, valamint a 19. századi és orosz művészeti alkotások, amelyek bevételei 39 százalékkal csökkentek.