bezár
 

irodalom

2016. 01. 24.
Új verseskötettel jelentkezik a 70. születésnapját ünneplő Bereményi Géza
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A közérzetem és a kedvem teljesen az írásbeli munkámtól függ - mondta el az MTI-nek Bereményi Géza Kossuth- és Balázs Béla-díjas költő, író, forgatókönyvíró-rendező és színházvezető, akinek 70. születésnapja alkalmából verseskötete jelenik meg a Magvető Kiadó gondozásában.

A Versek című kötetben az elmúlt negyven évben született költemények és dalszövegek olvashatóak öt ciklusba rendezve. "Azt gondoltam, itt az ideje, hogy nyomtatásban nyilvánosságot kapjanak" - jegyezte meg az olvasóközönség előtt leginkább prózáiról ismert szerző, hangsúlyozva, hogy dalszövegeit is alapvetően verseknek tartja.

prae.hu

"Nagyon sok született költőről tudok, akik zenére szereztek. Ilyen volt Arany János is, aki A walesi bárdokat egy ismert angolszász dallamra írta" - fogalmazott. Hozzáfűzte: tudomása szerint minden költőben először egy ritmus éled fel, erre születnek meg a szavak, majd a vers. Így írt Weöres Sándor is, aki A vers születése című doktori disszertációjában vallott minderről.

Bereményi Géza saját elmondása szerint leginkább zenehallgatás közben tud verset írni, de olykor - sok más költőhöz hasonlóan - járkál is, mivel a zenéhez hasonlóan a járás is ritmizálja az időt.

"Magabiztos lettem. Régebben gátlásosabb voltam ebben a dologban, mert biztos voltam abban, hogy az én belső ritmusom prózai. Most már merek szabadabban verset írni" - mondta el arról, hogy miként változott a versíráshoz való viszonya az elmúlt évtizedekben.

Az MTI kérdésére, hogy a kötetben szereplő versek közül lenne-e olyan, amelyet szívesen elénekeltetne Cseh Tamással, ha még élne,  Bereményi Géza úgy válaszolt: "Nem. Tamás halála lezárt egy egész korszakot, vele együtt elsüllyedt valami. De most is szívesen írok dalszöveget, mert hiányzik nekem a műfaj. Színészelőadóknak szoktam írni, tulajdonképpen Tamás is színész volt".

Kitért arra is, hogy élete során kedve szerint váltogatta a műfajokat, mindig abban alkotva, amely a legtöbb örömöt okozta számára. "Tulajdonképpen ez az én szabadságom" - hangsúlyozta, hozzáfűzve, hogy "egy biztos: prózaírással kezdtem, és azzal is szeretném befejezni".

Mint fogalmazott, véleménye szerint nem létezik "rossz téma", csak "rossz kidolgozás" van, bármely témából születhet jó alkotás bármely műfajban. "A megformálás dönti el a minőséget".

"Egész életemben az önéletrajzommal, az általam átélt dolgokkal foglalkoztam. Most tudatosan írom az önéletírásomat" - árulta el Bereményi Géza. Hozzátette: a saját élményeiről és a rá nagy hatással bíró személyekről szóló kötetnek van ugyan kitűzött megjelenési dátuma, de ezt nem szeretné elárulni. "Azt mondják az író két legjobb barátja a papírkosár és a határidő. Van egy határidőm, de nem merem nyilvánosságra hozni, sok embert nem merek becsapni" - jegyezte meg.

A kérdésre, hogy sok minden végzi-e a papírkosárban, igennel válaszolt. "A közérzetem és a kedvem teljesen az írásbeli munkámtól függ. Akkor nyugszom meg, amikor leírom, amit magam elé tűztem".

Bereményi Géza 1946. január 25-én született Budapesten, 1970-ben a budapesti egyetem magyar-olasz szakán szerzett diplomát. 1971-től dramaturg a Pannónia Filmstúdióban, 1978-tól szabadfoglalkozású író, filmrendező. Főbb művei között tartják számon A svéd király (novellák, 1970), Legendárium (regény, 1978), Trilógia (drámák, 1983) és Vadnai Bébi (regény, 2013) című alkotásait, forgatókönyvíró-rendezőként fontosabb munkái közé számítják az Eldorádó (1988) és A hídember (2002) című filmeket.

Novelláival, regényeivel, színpadi műveivel egyenértékűek Másik János, majd Cseh Tamás zenéjére évtizedeken át írt dalszövegei. 1984-ben József Attila-díjat, 1989-ben Balázs Béla-díjat kapott, 2001-ben Kossuth-díjjal tüntették ki. 2014-ben Artisjus könnyűzenei szövegírói életműdíjat kapott. 2012-től a budapesti Thália Színház igazgatója.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Havas Juli Papírbabák, avagy lehet-e két hazád? című kötetének bemutatójáról
irodalom

Hajdu Levente volt a Kötetlenül sorozat vendége
Mi köze mindehhez Nádas Péternek?

Más művészeti ágakról

Renaud-Delage: Gru 4
Platon Karataev: Napkötöző
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés