art&design
2009. 02. 15.
Hazatérő "királyi" portré
Három és fél század után újra látható lesz Angliában a kivégzett I. Károly (1600-1649) leányának egyik portréja.
Az arcképet egy angol palotában, a Hampton Court Palace-ben állítják majd ki.
A Mary hercegnőről a flamand Anthony van Dyck által készített festményt a brit kormány a London közelében található Hampton Court Palace-nek adományozta, mert úgy vélik, a kép a XVII. században valószínűleg ebben az épületben függött.
"Különleges festmény, nagyon bájos, ugyanakkor izgalmas a palotához kapcsolódó története" - mondta Sebastian Edwards, a Történelmi Királyi Paloták művészeti munkálatainak irányítója.
"Igen kalandos a története; 1637 körül festették, a hercegnőt hat-hét éves korában ábrázolja, ezüst-csipkés ruhában, gyöngy fejdísszel. A történészek úgy gondolják, a kép a palotában függött, amikor I. Károly az angol polgárháború idején ott volt házi őrizetben.
Károly 1647-ben megszökött, és hátrahagyott egy üzenetet, amelyben azt kérte, az idősebb lányáról készült, a kéményhez közeli szoba falán függő festményt juttassák el a királypárti Lady Aubignyhez.
Az említett hölgy a képet később Németalföldre vitte, és az nem is került vissza Angliába mindaddig, amíg 1967-ben egy brit műértő, Oliver Millar meg nem vette.
A festményt 2007-ben, Millar halála után a brit állam kapta meg a kép után fizetendő egymillió fontos (333,47 millió Ft) örökösödési adó elengedése fejében.
A festmény egy kisebb méretű változata a Bostoni Szépművészeti Múzeumban található.
"Nem tudni, melyik készült el először, és ezt nem is lehet megmondani addig, amíg a két festményt egymás mellé nem helyezik, ami viszont nem történt meg azóta, hogy a képek az 1630-as években elkerültek Van Dyck műterméből" - jegyezte meg Sebastian Edwards.
Hozzátette, a kurátorok azt remélik, idén mégis összevethetik a két festményt, amikor a bostoni múzeum kölcsönadja a tulajdonában lévő alkotást a londoni Tate Gallerynek, a Van Dyck-életmű kiállítás alkalmából.
A festményen látható Mary hercegnő 1660-ban halt meg, az ő fia III. (Orániai) Vilmos néven 1689-től Anglia, Írország és Skócia királya volt egészen 1702-ben bekövetkezett haláláig.
A Mary hercegnőről a flamand Anthony van Dyck által készített festményt a brit kormány a London közelében található Hampton Court Palace-nek adományozta, mert úgy vélik, a kép a XVII. században valószínűleg ebben az épületben függött.
"Különleges festmény, nagyon bájos, ugyanakkor izgalmas a palotához kapcsolódó története" - mondta Sebastian Edwards, a Történelmi Királyi Paloták művészeti munkálatainak irányítója.
"Igen kalandos a története; 1637 körül festették, a hercegnőt hat-hét éves korában ábrázolja, ezüst-csipkés ruhában, gyöngy fejdísszel. A történészek úgy gondolják, a kép a palotában függött, amikor I. Károly az angol polgárháború idején ott volt házi őrizetben.
Károly 1647-ben megszökött, és hátrahagyott egy üzenetet, amelyben azt kérte, az idősebb lányáról készült, a kéményhez közeli szoba falán függő festményt juttassák el a királypárti Lady Aubignyhez.
Az említett hölgy a képet később Németalföldre vitte, és az nem is került vissza Angliába mindaddig, amíg 1967-ben egy brit műértő, Oliver Millar meg nem vette.
A festményt 2007-ben, Millar halála után a brit állam kapta meg a kép után fizetendő egymillió fontos (333,47 millió Ft) örökösödési adó elengedése fejében.
A festmény egy kisebb méretű változata a Bostoni Szépművészeti Múzeumban található.
"Nem tudni, melyik készült el először, és ezt nem is lehet megmondani addig, amíg a két festményt egymás mellé nem helyezik, ami viszont nem történt meg azóta, hogy a képek az 1630-as években elkerültek Van Dyck műterméből" - jegyezte meg Sebastian Edwards.
Hozzátette, a kurátorok azt remélik, idén mégis összevethetik a két festményt, amikor a bostoni múzeum kölcsönadja a tulajdonában lévő alkotást a londoni Tate Gallerynek, a Van Dyck-életmű kiállítás alkalmából.
A festményen látható Mary hercegnő 1660-ban halt meg, az ő fia III. (Orániai) Vilmos néven 1689-től Anglia, Írország és Skócia királya volt egészen 1702-ben bekövetkezett haláláig.
További írások a rovatból
Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
A tizenkettedik European Remembrance Symposiumról
Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Más művészeti ágakról
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon