art&design
A csaknem ötszáz Szalay Lajos-grafikát őrző Kogart és a bemutatónak helyet, illetve ahhoz jelentős szakmai hátteret biztosító pozsonyi Városi Galéria célja egy olyan kiállítás létrehozása volt, amely a bemutatott művészek életművének lineáris-monografikus feldolgozása helyett a 20. századi klasszicizáló rajzi kultúra gyökereit és kultúrtörténeti hátterét kívánja felfejteni két közép-európai művész életművének analogikus-tematikus bemutatásán keresztül - tájékoztatta az MTI-t a Kogart.
Közleményük szerint a magyar rajzművészet kiemelkedő alkotója, Szalay Lajos (1909-1995) és a szlovák grafika enigmatikus alakja, Koloman Sokol (1902-2003) munkássága ugyanabból a földrajzi és szellemi közegből indult, sorsuk pedig bizonyos párhuzamokat rejt: életük jelentős részét az amerikai kontinensen töltötték, életművük gerincét az Egyesült Államokban alkották meg, miközben közép-európai identitásukat messzemenően megőrizték, sőt féltve ápolták.
A kiállítás arra is rávilágít, hogy a hasonló életút mellett Szalay Lajos és Koloman Sokol alkotói szemléletét egyaránt meghatározta Pablo Picasso (1881-1973) hatása. Noha a két művészre más és más szempontból hatott a Picasso-jelenség, egyikük sem tudta kivonni magát a mester karizmája alól: Szalay életművében a rajzoló Picasso jegyei ismerhetőek fel, Sokol jobban kapcsolódott az expresszív Picassóhoz.
A kiállítás e két közép-európai művész sorsát, világlátását, művészetről vallott nézeteik rokonságát és munkásságuk stiláris és tematikus hasonlóságait, ugyanakkor jellegzetes különbségeit kívánja feltárni és nemzetközi kontextusba helyezni. A március 13-ig látható kiállítás anyagába csaknem 100 Szalay- és 150 Sokol-mű, valamint Pablo Picasso által készített 13 alkotás került - közölték a szervezők.