bezár
 

art&design

2015. 12. 18.
A mexikói bőrönd
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A mexikói bőrönd címmel látható kiállítás Robert Capa, Gerda Taro és Chim a spanyol polgárháborúban készült, elveszettnek hitt felvételeiből szombattól a budapesti Centrális Galériában.

A magyar közönség New York, Madrid, Bilbao és Párizs után láthatja a legendás "mexikói bőröndöt", amely Robert Capa, Gerda Taro és Chim elveszettnek hitt, spanyol polgárháborús felvételeit őrizte. Robert Capa évtizedekig elveszettnek hitt felvételei kalandos úton kerültek Mexikóba, ahol a kilencvenes években találtak rájuk a véletlennek köszönhetően.
    

prae.hu

A csaknem 4500 negatívból álló anyag végül egy ír filmrendező, Trisha Ziff közbenjárásának köszönhetően került 2007-ben a Capa életművét őrző New York-i International Center of Photographyba - közölték a szervezők az MTI-vel.
    

Tájékoztatásuk szerint ekkor derült ki, hogy a negatívokon nemcsak Capa eddig ismeretlen felvételei láthatók, hanem a lengyel származású Chimnek (David Seymournak) és Capa fiatalon, éppen a spanyol polgárháborúban életét vesztő szerelmének, Gerda Tarónak korábban soha sem látott képei is.
    

A bőrönd valójában három dobozt jelent, amelyet nagy valószínűséggel maga Capa és Chim állított össze 1939-ben, Capa barátja, Weisz "Chiki" Imre segítségével, akinek nagy szerepe volt abban, hogy Párizs 1940-es német megszállásának zűrzavarában az anyagot sikerült külföldre menekíteni.
    

A gondosan elrendezett és felcímkézett tekercsek a spanyol polgárháború egész történetét felölelik. Chim 1936-ban és 1937 elején tudósított a háborúból, Taro 1937 júliusi haláláig fotózott, míg Capa - kisebb-nagyobb megszakításokkal - a háború legvégéig dokumentálta a konfliktust. A dobozokban volt Fred Stein több tekercs filmje is, zömmel Taróról készült portrék, amelyek a fotós halála után elválaszthatatlanul összekapcsolódtak magának a háborúnak a képeivel.
    

Jóllehet egyik-másik kép már ismerhető régebbi újranyomásból vagy folyóiratok reprodukciójából, a negatívokból készült, modern kontaktmásolatok először mutatják meg az évek során ikonikussá vált képeket megalkotásuk sorrendjében és eredeti kontextusukban. Az anyag nem pusztán egyedülálló gazdagságban idézi fel a spanyol polgárháborút, hanem azt is szemlélteti, hogy a háborús sajtófotózás alapjait Capa, Taro és Chim teremtette meg - áll a tárlat ajánlójában.
    

A Cynthia Young által rendezett kiállítás 2016. február 21-ig látható az Arany János utcai Centrális Galériában; a kísérőprogramokról a www.osaarchivum.org honlapon tájékozódhatnak az érdeklődők.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

Isabela Muñoz Omega című kiállítása a Mai Manó Házban
A teremtett „képzelet” határtalansága
art&design

Megnyitószöveg KristofLab Still Life című kiállításához
art&design

Kiállításkritika A kétely felfüggesztéséről

Más művészeti ágakról

Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Kertész Edina: A fotográfuslány – könyvbemutató


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés