zene
2009. 02. 12.
Michel Dalberto a Zeneakadémián és a Francia Intézetben
Két nap alatt két koncerten is hallhatja a budapesti közönség Michel Dalberto francia muzsikus játékát: csütörtökön a Zeneakadémián a Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar koncertjén zongorázik és vezényel, pénteken pedig a Francia Intézetben Schubert-művekből ad szólóestet.
A Zeneakadémián csütörtökön - a Fischer Annie-bérlet második koncertjén - Haydn C-dúr notturnója hangzik el, majd két B-dúr hangnemű - egy korai és egy későbbi - Mozart-zongoraversenyt játszik a zongora mellől vezénylő Michel Dalberto, végül ismét Haydn-mű, a G-dúr (Katona) szimfónia csendül föl.
A zeneművészet aranykorát idézi vissza a Magyar Telekom zenekarának Haydn-Mozart-sorozata - mondta korábban Keller András zeneigazgató, emlékeztetve arra, hogy a XVIII. században még nem volt áthidalhatatlan szakadék komoly- és könnyűzene között. Csaknem ugyanazt a nyelvet beszélte a falusi muzsikus és a főúri szalonokban rögtönző zongorista. A különbség csak annyi volt, hogy az előbbi szerény "szókinccsel", egyszerűen, az utóbbi választékosan.
A Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar zeneakadémiai bérletében szereplő négy hangverseny felépítése azonos: mindegyik szórakoztató zenével kezdődik, Haydn valamelyik éji szerenádjával, azaz notturnójával. Ezeket a darabokat az 1780-as évek vége felé IV. (Bourbon) Ferdinánd nápolyi király felkérésére komponálta a mester, eredetileg egy mára feledésbe merült hangszerre, a lyra organizzatára és kis zenekarra. A szólamot ma fuvolán és oboán szokás játszani.
A notturnók után minden hangversenyen két Mozart-zongoraversenyt hallhat a közönség, egy viszonylag korai darabot és egy érett alkotást. A csütörtöki koncerten másodikként az osztrák zeneszerző legutolsó zongoraversenye (B-dúr, K595) hangzik el.
Mind a négy este Haydn-szimfóniával zárul, a csütörtökön megszólaló 100-as sorszámú a londoni szimfóniák közül való, Haydn második angliai turnéján készült, s óriási sikert aratott az 1794-es premieren.
A zeneakadémiai hangverseny másnapján, pénteken a Francia Intézetben Schubert-zongoraszonátákat játszik Michel Dalberto. A koncert érdekessége, hogy a francia zongorista volt az első, aki Schubert összes zongorára írt művét lemezre vette.
A zeneművészet aranykorát idézi vissza a Magyar Telekom zenekarának Haydn-Mozart-sorozata - mondta korábban Keller András zeneigazgató, emlékeztetve arra, hogy a XVIII. században még nem volt áthidalhatatlan szakadék komoly- és könnyűzene között. Csaknem ugyanazt a nyelvet beszélte a falusi muzsikus és a főúri szalonokban rögtönző zongorista. A különbség csak annyi volt, hogy az előbbi szerény "szókinccsel", egyszerűen, az utóbbi választékosan.
A Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar zeneakadémiai bérletében szereplő négy hangverseny felépítése azonos: mindegyik szórakoztató zenével kezdődik, Haydn valamelyik éji szerenádjával, azaz notturnójával. Ezeket a darabokat az 1780-as évek vége felé IV. (Bourbon) Ferdinánd nápolyi király felkérésére komponálta a mester, eredetileg egy mára feledésbe merült hangszerre, a lyra organizzatára és kis zenekarra. A szólamot ma fuvolán és oboán szokás játszani.
A notturnók után minden hangversenyen két Mozart-zongoraversenyt hallhat a közönség, egy viszonylag korai darabot és egy érett alkotást. A csütörtöki koncerten másodikként az osztrák zeneszerző legutolsó zongoraversenye (B-dúr, K595) hangzik el.
Mind a négy este Haydn-szimfóniával zárul, a csütörtökön megszólaló 100-as sorszámú a londoni szimfóniák közül való, Haydn második angliai turnéján készült, s óriási sikert aratott az 1794-es premieren.
A zeneakadémiai hangverseny másnapján, pénteken a Francia Intézetben Schubert-zongoraszonátákat játszik Michel Dalberto. A koncert érdekessége, hogy a francia zongorista volt az első, aki Schubert összes zongorára írt művét lemezre vette.