art&design
Magyarország a fotóművészet terén nagyhatalomnak számít, és Hemző Károly pozitív életszemlélettől sugárzó fényképeivel - hasonlóan André Kertészhez és Robert Capához - a legnagyobbak közé tartozik - fogalmazott a megnyitón Tomka Gábor, a múzeum főigazgató-helyettese.
Szarka Klára fotótörténész, a kiállítás kurátora elmondta: Hemző Károly egyike a 20. század második felének kiemelkedő magyar fotográfusainak, életműve több mint 250 ezer fényképkockát foglal magába.
A péntektől látogatható, 700 négyzetméteren elterülő Szabad szemmel - Fotó Hemző című kiállítás részeként összesen több mint kétszáz, jelentős részben fekete-fehér felvétel - vintage kópia és az eredeti negatívról készült nagyítás - tekinthető meg, valamint további több száz képpel vetítések formájában ismerkedhetnek meg az érdeklődők.
A kiállítás első része a sportfotós Hemző Károlyt idézi meg. Szabó Lajos, a Magyar Olimpiai és Sportmúzeum igazgatója szerint Hemző Károly olyan istenadta tehetség volt, aki a kor technikai követelményeinek megfelelően képes volt előre látni mi fog történni a pályán.
Hozzáfűzte: az 1950-es években Hemző Károly pályakezdő fotósként az akkori magyar sport fellegvárában, a Honvéd Sportklubnál többek között az Aranycsapat tagjairól készíthetett bravúros felvételeket.
Szabó Lajos szintén kiemelte azt is, hogy a kiállítás anyagának csaknem felét olyan elveszettnek gondolt fotók adják, amelyeket korábban sosem láthatott a közönség.
Az eseményen Kiscsatári Marianna, a Magyar Nemzeti Múzeum főmuzeológusa hangsúlyozta, a tárlat lehetőséget ad arra is, hogy új szempontok alapján vizsgálhassák az érdeklődők és a szakemberek Hemző Károly rendkívül színes életművét.
A kiállítás második részében így Hemző Károly pályájának 1967-től kezdődő bő két évtizedes korszaka kerül terítékre, amikor a csakis a külföld számára megjelenő Magyar Szemle munkatársaként, képszerkesztőként Hemző Károly a szakma aktív alakítójává vált.
Kedvenc témái közé tartozott ekkoriban a budapesti élet megörökítése, de számos képe született a Dunakanyarról, Szentendréről, a Balatonról, valamint az olyan "lovas" helyekről is, mint a Hortobágy, Bugac vagy Apajpuszta.
Az életmű kiemelkedő részének tekintett lovakról készített fényképekkel külön terem foglalkozik, emellett a tárlat kiemelt figyelmet szentel annak is, miként hatott Hemző Károly a fotósok újabb generációira. Utóbbi részben, ahol megtekinthetőek Hemző Károly fotósfelszerelésének darabjai is, többek között olyan neves fotográfusok, mint Korniss Péter, Keleti Éva és Bánkúti András videofelvételeken vallanak a művészről.
A számos dokumentummal, interaktív vetítésekkel és a korszak megidézésében segítő installációkkal színesített kiállítás záró részében a gasztrofotós Hemző Károly kerül középpontba, olyan fotókat láthatnak a látogatók, amelyeket eredetileg Lajos Mari nemzedékek által használt szakácskönyveiben adtak közre.
A március 15-ig megtekinthető kiállítás megnyitásaként Hemző Károly Puskás Ferencről készült fotója alatt kialakított vitrinbe helyezték a legendás futballista góllövő cipőjét.