bezár
 

zene

2009. 02. 08.
Operaverseny a Mezzo Televízióval - a hagyomány folytatódik
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A 2008-as év sikerei után 2009-ben második alkalommal rendez Operaversenyt az Armel Produkció, a Szegedi Szabadtéri Játékok és a Pannon Filharmonikusok –Európa legrangosabb komolyzenei és opera-csatornájával, a Mezzo Televízióval együttműködésben.

prae.hu

Az eseménysorozat egyediségét az adja, hogy - bár itthon és világszerte számos, színvonalas énekverseny működik és fedez fel ifjú tehetségeket évről-évre - az opera műfajában nincs más olyan verseny, ahol a fiatal tehetségek képességeit összességében díjaznák.
Havas Ágnes (Mezzo Operaverseny igazgató)
A XXI. század operajátszása a komplexitásra épül: a kiváló hangi adottság magas fokú színészi képességgel kell hogy párosuljon. A közönség színházat akar látni az operában is: kedvenc előadójának nem csupán remek operaénekesnek, de színpadra termett, tehetséges színész-énekesnek is kell lennie. Ez a világ számos operaházában ma már éppúgy követelmény, mint a musical-színházban: ott sincs külön táncos, énekes és színész – a válogatásokon és képzéseken a legátfogóbb szakmai tudással rendelkező előadókat választják ki.
Philip de la Croix, a Mezzo Televízió igazgatója
A Mezzo Operaversenyen - mindezt szem előtt tartva - így nem feltétlenül a legkülönlegesebb hangi adottságokkal rendelkező, legjobb énektudású tehetséges fiatal nyer. A győztes az az előadó lesz, aki a legmagasabb színvonalon képes ötvözni a műfaj komplex szakmai kívánalmait: az operaéneklést, a színpadi mozgást és a színészetet.

Ahhoz, hogy az énekesek komplex előadói tehetségét megítélhesse a zsűri és a közönség, a versenyzőket operaelőadásokban kell látniuk. A fesztivál ezért - közös művészeti, logisztikai és finanszírozási struktúra alapján - kész produkciókat hoz létre négy külföldi és egy magyar operaházzal együttműködésben.
Michael Capasso, a Dicapo Opera Theatre (New York) igazgatója
A magyarországi produkció külföldi rendező irányításával jön létre. A négy külföldi operaházban pedig olyan magyar rendezők állítják színpadra az egyes előadásokat, akik jelentős színházi gyakorlattal rendelkeznek, többen közülük színészmesterséget oktatnak valamelyik magyar vagy külföldi főiskolán.

A partner-operaházakban bemutatásra kerülő operákat végül Szegeden, a döntő, vagyis a fesztivál helyszínén tekinthetik meg a nézők, ahol a szereplők (illetve a közönség szavazatai alapján az alkotók) a fődíjért versenyeznek.

Első forduló – 2009. április

Az első körben a szakmai zsűri a hangi adottságok, muzikalitás illetve az énektudás alapján válogatja ki a továbbjutó versenyzőket. Korhatár nincs, a részvételhez pedig minden versenyzőnek alá kell írnia a verseny szabályait elfogadó nyilatkozatot, amely megtekinthető a www.operaverseny.hu oldalon.

Ebben a fordulóban két különböző stílusú, szabadon választott operaáriát kell a jelentkezőknek bemutatniuk. Az áriákat eredeti nyelven, kotta és változtatás nélkül kell előadni.

A tavalyi évvel ellentétben idén a meghallgatások helyszínei nem esnek egybe teljes mértékben a megvalósuló produkciók helyszíneivel, a partner operaházakkal. Az első forduló helyszíneinek kiválasztásakor a szervezők arra törekedtek, hogy azok a világ minden részéről jól megközelíthetőek legyenek, és olyan intézmények vállalják fel, amelyek nagy tapasztalattal rendelkeznek nemzetközi meghallgatások szervezése terén.

Idén Budapest, Gdansk és New York mellett ezért esett a választás Párizsra, ahol a CFPL szervezésében a meghallgatásra a Bastille-ban kerül sor, valamint Bergenre (Norvégia), ahol a skandináv régió képviseltetheti magát.

Mivel a különböző helyszíneken az első forduló öt eltérő időpontban zajlik, a jelentkezők akár több helyszínen is regisztrálhatnak. Az egyik városban elért eredmény azonban független egy másik helyszínen elért eredménytől. Az első fordulóban mind az öt helyszínen kiválasztanak egy-egy továbbjutót az öt versenyprodukció összes versenyszerepére, így minden egyes szerepre öt versenyző juthat tovább a második fordulóba.

Az első forduló helyszínei és időpontjai:

New York (USA)
2009. március 31-április 2. (Jelentkezési határidő: 2009 március 15.)

Gdansk (Lengyelország)
2009. április 9-10. (Jelentkezési határidő: 2009. április 3.)

Budapest (Magyarország)
2009. április 15-18. (Jelentkezési határidő: április 10.)

Párizs (Franciaország)
2009. április 20-22. (Jelentkezési határidő: április 6.)

Bergen (Norvégia)
2009. április 26-28. (Jelentkezési határidő: április 24.)

A jelentkezési díj 80 EUR / 100 USD / 20.000 HUF nevezésenként.

Második forduló – 2009. május 29-31.

A második forduló a későbbi fesztivál helyszínén, Szegeden, a Korzó Zeneházban és a REÖK Palotában zajlik. Itt, a továbbjutott versenyzők közül a rendezők választják ki azokat, akik az egyes produkciók szerepeit megkapják. Ebben a fordulóban elsősorban a színészi képességek alapján válogat a zsűri.

A második fordulóban további három áriát mutatnak be a versenyzők, melyből kettő szabadon választható, a harmadikat a zsűri választja ki abból a szerepből, amelyre a versenyzőt az első forduló végén továbbjuttatta. Minden áriát eredeti nyelven, kotta és változtatás nélkül kell előadni.

Bemutatók a partner-operaházakban

A zsűrizést követően jönnek létre a produkciók az öt városban, melyre a versenyzők a rendező és a karmester irányításával készülnek fel. A helyi bemutatók után kerül sor a sorsdöntő megmérettetésre 2009 novemberében, Szegeden, a döntőben, a fesztivál keretében.

A döntő – 2009. november 3-17.

A döntő egy kéthetes fesztivál keretei között zajlik a Szegedi Nemzeti Színházban, számos kiegészítő eseménnyel fűszerezve. A versenyben résztvevő öt előadás megtekintése után nemzetközi zsűri ítéli oda a két fődíjat: a legjobb női és a legjobb férfi előadónak, akik - honorárium ellenében - felkérést kapnak egy különböző operarészletekből álló, színpadi válogatás elkészítésére, mely operafilm jellegű rendezésben kerül bemutatásra a Mezzo Televízióban. A döntő előadásait és az esemény-sorozatot lezáró gálaestet a Mezzo Televízió és a Magyar Televízió közvetíti.

A fesztivál partner-operaházai 2009-ben:

Csokonai Színház (Debrecen, Magyarország)
Balti Opera (Gdansk, Lengyelország)
Theatre Bienne Soleure (Bienne, Svájc)
Morva-Sziléziai Nemzeti Színház (Ostrava, Cseh Köztársaság)
Dicapo Opera Theatre (New York, USA)

A versenyprodukciók 2009-ben

David Alagna: Egy halálraítélt utolsó napja (ősbemutató, a Debreceni Csokonai Színház produkciója)

Richard Strauss: Ariadné Naxosban (a Państwowa Opera Bałtycka produkciója)

Maurice Ravel: Pásztoróra; Bohuslav Martinu: Alexandre bis (Magyarországi bemutató, a Théâtre Bienne Soleure produkciója)

Marco Tutino: Az élet (Magyarországi bemutató, a Morva-Sziléziai Nemzeti Színház produkciója)

Tobias Picker: Emmeline (Európai bemutató, a Dicapo Opera Theatre produkciója)
A rendezők (Alföldi, Telihay, stb.)

A versenyprodukciók rendezői 2009-ben:

Nadine Duffaut (Debrecen)
(Gdansk)
Bagó Bertalan (Bienne)
Telihay Péter (Ostrava)
Alföldi Róbert (New York)

 
nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Világsztárok a Budapest Jazz Clubban: Oz Noy Trio
Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről
Nils Frahm: Day
Händel: Alcina. Marc Minkowski felvétele

Más művészeti ágakról

[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
irodalom

Hajdu Levente volt a Kötetlenül sorozat vendége


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés