bezár
 

art&design

2015. 09. 21.
Kocsis Imre-emlékkiállítás a Skanzenben
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Kocsis Imre képzőművész (1940-2015) alkotásaiból nyílik emlékkiállítás Ahol éltünk címmel a szentendrei Skanzen galériájában pénteken - tájékoztatta az MTI-t a tárlat kurátora.

Sári Zsolt, a Szabadtéri Néprajzi Múzeum tudományos igazgatója az idén áprilisban elhunyt alkotót bemutatva hangsúlyozta: Kocsis Imre munkásságát jelentősen befolyásolta makóisága, a vidékről a fővárosba, majd Szentendrére kerülése. Művészetében meghatározó volt az a "falusias szemlélet", amit a magával hozott, a gyerekkorában megtapasztalt életmód mindennapjai - hangsúlyozta a kurátor.
    

prae.hu

Ez vissza-visszaköszön életművében, munkásságában, legjellemzőbb példája az egyik fő műve, a Lakodalom című festmény. A művet 10 éven keresztül festette, s azokat a 60-as évek falusi lakodalmaiban készített fényképeket használta fel hozzá, melyeket maga készített - emelte ki a szakember.
    

Rendkívül természetszerető ember volt, köztudott volt róla, hogy gyűjtötte a lepkéket és meghatározásukban is részt vett, közismert volt kertépítő tevékenysége is - folytatta Sári Zsolt a művész méltatását.
    

A kiállításon a teljes életműből látható válogatás: megjelennek legkorábbi rajzai, grafikáiból, akvarelljei is, ezek közül az egyik legjelentősebb rész az 1956-ban készült grafikai sorozat, amely megmutatja, hogyan látta fiatal diákként a forradalmat, valamint látható lesz az ekkor készült makói akvarellsorozat is.
    

A főiskola elvégzése után nagyon hamar, "még a pop-art utolsó hullámán úszva" a realizmus és a hiperrealizmus felé fordult, a közönség ebből a korszakból származó legjelentősebb alkotásaival is találkozhat - fogalmazott a kurátor.
    

"Ez az az időszak, amikor rendkívül érdekes kérdéseket vet föl a képeivel. A létező szocializmus, a szocialista fogyasztói társadalom korszaka ez, és Kocsis ferde tükröt mutat ennek a társadalomnak a művészetében. Egyfajta szociológiai attitűdnek is tekinthető a művészetének ezen iránya" - emelte ki Sári Zsolt.
    

Kocsis Imre a szinte fényképszerű, szuperrealisztikus ábrázolásmódban is kiteljesítette művészetét, ezekből a kései alkotásaiból is megjelenik néhány a tárlaton.
    

A kurátor szólt arról is, hogy a kiállításon tetten érhető két ellentétpár: egyrészt az "én és ők", a művész és a társadalomnak az a része, amellyel nem feltétlenül azonosul, másrészt a "kint és bent" tematikája, ami szinte folyamatosan visszaköszön művészi látásmódjában - magyarázta Sári Zsolt.
    

Hozzátette: Kocsis Imre művészetében fontos időszak az úgynevezett kulcslyukkorszak, amikor kulcslyukon keresztül mutatja meg a világot, az őt foglalkoztató gondolatokat, és sok művében önmaga, az alkotó is valamilyen formában feltűnik.
    

Kocsis Imre rajzai, grafikái, akvarelljei, festményei és szobra jövő év április közepéig láthatók a Skanzen Galériában.
    

A jelentős művek ma közgyűjteményekben vannak, így a Skanzen a Magyar Nemzeti Galériából, a Ferenczy Múzeumból és a Kovács Gábor Művészeti Alapítványtól is kapott kölcsön alkotásokat.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról
art&design

Az anyag mélyén című csoportos kiállításról
A Present Eye Looking to the Past című kiállításról

Más művészeti ágakról

gyerek

Válogatás a bábszínház adventi programjaiból
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés