art&design
Sári Zsolt, a Szabadtéri Néprajzi Múzeum tudományos igazgatója az idén áprilisban elhunyt alkotót bemutatva hangsúlyozta: Kocsis Imre munkásságát jelentősen befolyásolta makóisága, a vidékről a fővárosba, majd Szentendrére kerülése. Művészetében meghatározó volt az a "falusias szemlélet", amit a magával hozott, a gyerekkorában megtapasztalt életmód mindennapjai - hangsúlyozta a kurátor.
Ez vissza-visszaköszön életművében, munkásságában, legjellemzőbb példája az egyik fő műve, a Lakodalom című festmény. A művet 10 éven keresztül festette, s azokat a 60-as évek falusi lakodalmaiban készített fényképeket használta fel hozzá, melyeket maga készített - emelte ki a szakember.
Rendkívül természetszerető ember volt, köztudott volt róla, hogy gyűjtötte a lepkéket és meghatározásukban is részt vett, közismert volt kertépítő tevékenysége is - folytatta Sári Zsolt a művész méltatását.
A kiállításon a teljes életműből látható válogatás: megjelennek legkorábbi rajzai, grafikáiból, akvarelljei is, ezek közül az egyik legjelentősebb rész az 1956-ban készült grafikai sorozat, amely megmutatja, hogyan látta fiatal diákként a forradalmat, valamint látható lesz az ekkor készült makói akvarellsorozat is.
A főiskola elvégzése után nagyon hamar, "még a pop-art utolsó hullámán úszva" a realizmus és a hiperrealizmus felé fordult, a közönség ebből a korszakból származó legjelentősebb alkotásaival is találkozhat - fogalmazott a kurátor.
"Ez az az időszak, amikor rendkívül érdekes kérdéseket vet föl a képeivel. A létező szocializmus, a szocialista fogyasztói társadalom korszaka ez, és Kocsis ferde tükröt mutat ennek a társadalomnak a művészetében. Egyfajta szociológiai attitűdnek is tekinthető a művészetének ezen iránya" - emelte ki Sári Zsolt.
Kocsis Imre a szinte fényképszerű, szuperrealisztikus ábrázolásmódban is kiteljesítette művészetét, ezekből a kései alkotásaiból is megjelenik néhány a tárlaton.
A kurátor szólt arról is, hogy a kiállításon tetten érhető két ellentétpár: egyrészt az "én és ők", a művész és a társadalomnak az a része, amellyel nem feltétlenül azonosul, másrészt a "kint és bent" tematikája, ami szinte folyamatosan visszaköszön művészi látásmódjában - magyarázta Sári Zsolt.
Hozzátette: Kocsis Imre művészetében fontos időszak az úgynevezett kulcslyukkorszak, amikor kulcslyukon keresztül mutatja meg a világot, az őt foglalkoztató gondolatokat, és sok művében önmaga, az alkotó is valamilyen formában feltűnik.
Kocsis Imre rajzai, grafikái, akvarelljei, festményei és szobra jövő év április közepéig láthatók a Skanzen Galériában.
A jelentős művek ma közgyűjteményekben vannak, így a Skanzen a Magyar Nemzeti Galériából, a Ferenczy Múzeumból és a Kovács Gábor Művészeti Alapítványtól is kapott kölcsön alkotásokat.