film
2009. 02. 04.
Filmszemle - A diákzsűri kedvencei az elsőfilmes alkotások
A 40. Magyar Filmszemle diákzsűrije egyhangúlag az elsőfilmes alkotók játékfilmjeit találta a program legerősebb alkotásainak. A budapesti MOM Parkban rendezett hétfői nyilvános fórumon a Papírrepülők, az Intim fejlövés és az 1 című filmeket emelték ki a fiatalokból álló testület tagjai.
A főként filmelméletet, filmtörténetet, kommunikációt, illetve esztétikát tanuló diákok egyértelműen az elsőfilmes alkotók mellett tették le a voksukat. A Szabó Simon rendezte Papírrepülőket elsősorban fiatalos zenéje és egy sajátos, sokak számára ismeretlen budapesti szubkultúra színes és ötletes bemutatása okán emelték ki a mezőnyből. Többen megjegyezték, hogy a film bizonyítja, az intézményes kereteket megkerülő filmkészítőknek is lehet esélyük a szakmában.
Szajki Péter alkotását, az Intim fejlövést "a kiemelkedő párbeszédeknek és színészvezetésnek" köszönhetően találták erős filmnek, emellett hangsúlyozták, hogy az igényes alkotás lényegében egy átlagos kisjátékfilm költségvetéséből készült.
Az 1 című filmet, Pater Sparrow munkáját elsősorban "formabontó képi világa, szenzációs díszletei", valamint egyéni, szürreális látásmódja miatt találta az erős mezőnyből kiemelkedő alkotásnak a Tóth Barbara (Pécsi Tudományegyetem) vezette diákzsűri.
A már ismert rendezők filmjei közül Pálfi György Nem vagyok a barátod című kísérleti filmjét emelték ki, a diákzsűri véleménye szerint az egyedi és izgalmas ötletet azonban a szükségesnél kevesebb energia-befektetésével vitték vászonra az alkotók.
A versenyprogram közönségfilmjei közül a Goda Krisztina rendezte Kaméleont és Herendi Gábor filmjét, a Valami Amerika 2-t találták valóban igényes, szórakoztató alkotásnak.
A szemlén bemutatott dokumentumfilmekkel kapcsolatban a zsűri úgy vélekedett, hogy azok szinte kivétel nélkül aktuális, komoly problémákat vetnek fel, ugyanakkor többen úgy vélték, hogy ezen alkotások sokszor talán túl kritikusan fogalmaznak és túlságosan kilátástalannak festik le a mai társadalmi- és gazdasági helyzetet.
A kisjátékfilmes felhozatalt - mind a filmek témájában, mind jellegében - a szokásosnál is színesebbnek találta a diákzsűri, amelynek tagjai egyetértettek abban, hogy a legtöbb alkotás formailag igényesebb, szebb volt a korábbi évek munkáinál. Hiányolták ugyanakkor a humoros filmeket a mezőnyből. Két kivételt említettek, mint valóban ötletes és vicces alkotást: a Macskásember 0, avagy az orosz montázsiskola hatása egy magyar macskára, valamint a superDIGITAL című filmeket.
Szajki Péter alkotását, az Intim fejlövést "a kiemelkedő párbeszédeknek és színészvezetésnek" köszönhetően találták erős filmnek, emellett hangsúlyozták, hogy az igényes alkotás lényegében egy átlagos kisjátékfilm költségvetéséből készült.
Az 1 című filmet, Pater Sparrow munkáját elsősorban "formabontó képi világa, szenzációs díszletei", valamint egyéni, szürreális látásmódja miatt találta az erős mezőnyből kiemelkedő alkotásnak a Tóth Barbara (Pécsi Tudományegyetem) vezette diákzsűri.
A már ismert rendezők filmjei közül Pálfi György Nem vagyok a barátod című kísérleti filmjét emelték ki, a diákzsűri véleménye szerint az egyedi és izgalmas ötletet azonban a szükségesnél kevesebb energia-befektetésével vitték vászonra az alkotók.
A versenyprogram közönségfilmjei közül a Goda Krisztina rendezte Kaméleont és Herendi Gábor filmjét, a Valami Amerika 2-t találták valóban igényes, szórakoztató alkotásnak.
A szemlén bemutatott dokumentumfilmekkel kapcsolatban a zsűri úgy vélekedett, hogy azok szinte kivétel nélkül aktuális, komoly problémákat vetnek fel, ugyanakkor többen úgy vélték, hogy ezen alkotások sokszor talán túl kritikusan fogalmaznak és túlságosan kilátástalannak festik le a mai társadalmi- és gazdasági helyzetet.
A kisjátékfilmes felhozatalt - mind a filmek témájában, mind jellegében - a szokásosnál is színesebbnek találta a diákzsűri, amelynek tagjai egyetértettek abban, hogy a legtöbb alkotás formailag igényesebb, szebb volt a korábbi évek munkáinál. Hiányolták ugyanakkor a humoros filmeket a mezőnyből. Két kivételt említettek, mint valóban ötletes és vicces alkotást: a Macskásember 0, avagy az orosz montázsiskola hatása egy magyar macskára, valamint a superDIGITAL című filmeket.
További írások a rovatból
Révész Bálint és Mikulán Dávid KIX című dokumentumfilmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Más művészeti ágakról
Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat