bezár
 

zene

2015. 09. 06.
TÁP Színház premierrel indul, Krétakörrel folytatódik a Trafó őszi programja
Sajtótájékoztató a Trafóban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
TÁP Színház premierrel indul, Krétakörrel folytatódik a Trafó őszi programja Szeptember 10-én látható az első színházi bemutató a Trafóban a TÁP Színház jóvoltából. Az évad külföldi szuperprodukciókkal és hazai premierek sorával folytatódik. Társadalmi érzékenység, futurisztikus technikai csodák, ínyenceknek szóló táncdarabok és zenei világsztárok egyaránt megjelennek a ház őszi programjában. Új darabbal jelentkezik többek közt a Krétakör, koncertet ad a Birdman című film dobosa, és extrém újcirkuszi produkciók is érkeznek Franciaországból.

Szeptember 4-én, évadnyitó rendezvényükön alapozzák meg az évadot, amelyen néhány alkotó ízelítőt ad idei bemutatójából. Az ingyenes mini-fesztiválon képviseli magát többek közt a Krétakör, a Proton Színház, Frenák Pál, a Vasárnapi Gyerekek pedig koncertet ad. A ház minden pontján olyan művészekbe botlik a néző, akik az új darabjukhoz kapcsolódó rendhagyó akciót prezentálnak.

prae.hu

Az első igazi premierre 10-én kerül sor, mégpedig a TÁP Színház Babahajó című előadására, amelyben egy festőnő sorsa lesz terítéken; alkoholizmus, érvényesülés, női lét és ezek életünnkre gyakorolt hatásai lesznek középpontban cseppet sem hagyományos formában. Vajdai Vilmos rendezi a produkciót, László Attila készíti a zenét, Juhász András pedig az extrém vizuált.

Ősszel új táncprodukcióval jelentkezik Molnár Csaba, a Lábán-díjas Arany Virág és Hadi Júlia pedig két flamand művésszel szerepel egy futurisztikus előadásban. A STEREO Akt és a holland Space Színház panasztaxit indít Budapesten, ami a Trafóban alakul interaktív tárlattá. Új előadással jelentkezik a Krétakör, felnőtteknek szóló bábelőadást készít a Természetes Vészek Kollektíva. A Dollár Papa Gyermekei pedig újabb helyszínt talált magának a házban: idei bemutatójukat az öltözőben tartják.

Ősszel is folytatódnak tematikus sorozataik, a 200% tánc egyik legnagyobb sztárja alighanem Antony Hamilton lesz, aki most két duettet tár a közönség elé, és mindkettőben szerepel. De a két éve a Trafót felvillanyozó Sharon Eyal is visszatér Gai Beharral, ezúttal két rövid darabbal jelentkeznek. Androgün erotika és torz szépség tölti be ismét a nagytermet.

Társadalmi kérdésekre fókuszáló sorozatuk, a Közös ügy csúcspontja William Kentridge és Handspring Puppet Company Übü és az igazság Bizottság című előadása, amelyben a rajzra épülő filmjeiről elhíresült dél-afrikai művész Übü király klasszikus történetét prezentálja egészen új formában és kontextusban.

Technológiai újításokat felvonultató sorozatuk a smART és extrém kistestvére, a smART! XTRA keretében interaktív prezentációs klubprogramjaik lesznek: szerepel a Youniverse Project két játékkal, amikben gondolatátvitellel lehet majd csocsózni és kommunikálni más nézőkkel; de lesznek zenélő textilek és képpé alakuló zene is.

Ősszel két újcirkuszi produkcióval jelentkeznek, már szeptemberben jön a francia Cirque Inextremiste társulat, hárman egyensúlyoznak majd barkács környezetben; őket pedig a Poivre Rose társulat Hrabal világát idéző Rózsabors című előadása követi decemberben. Utóbbinak élő zenéjéért az az Iva Bittová felel, aki szólókoncertet is ad majd a két előadást követő estén.

A zenei szerelmeseinek és érdemes figyelni a Trafóra, hiszen a Birdman című film zenéjét jegyző Antonio Sanchez ad koncertet novemberben a Migration zenekarral; az esten egy rövid Birdman inspirációt is hallhatunk majd. A koncertek a szokásos széles skálán mozognak, az indiai-, az elektronikus zene és a jazz egyaránt képviselteti magát az évadban. A Trafóban kezdődik az UH FEST idei programja Phill Niblockkal, majd folytatódik Dean Blunttal – a többi sokszínű helyszín mellett. A szokásos decemberi két ünnep közötti hazai nagykoncertek sem maradnak el, ezúttal a Volkova Sisters és a Sexepil biztosítja az ünnepi dübörgést.

Nagysikerű hazai produkciók is újra műsorra kerültek: aki lemaradt eddig a Krétakör Lúzerjáról vagy a Pintér Béla Társulat Titkainkjáról, az most pótolhatja elmaradt kultúrélményeit, de látható lesz Fülöp László Lábán-díjas előadása, a „…there is an elephant in every room…” is.

A tavasz is sok izgalmat tartogat, akkor új Mundruczó, Rózsavölgyi Zsuzsa, Frenák Pál és Schermann Márta darabok várhatók.

Sajtótájékoztató

Női sors, panasztaxi, Kentridge bábjai – társadalmi kérdések a Trafóban

 

Tavaly indította társadalmi-szociális kérdéseket érintő produkciókat felvonultató Közös ügy sorozatát a Trafó. Idén is folytatják a kezdeményezést, elsőként a TÁP Színház premiere, a Babahajó tekinthető meg, amelynek főhőse egy elrontott, ám művészileg gazdag életű festőnő. Női lét, gyermekkor, családi élet egyaránt fontos témái az előadásnak. A Krétakör a Lúzerrel és egy új produkcióval szerepel, és látható lesz William Kentridge és a dél-afrikai Handspring Puppet Company Übü feldolgozása is. Utóbbi a térség huszadik század végi politikai kontextusát tárgyalja egy klasszikus történeten keresztül: bábokkal, zenével, színészekkel. Végül az idei POSZT-ra is beválogatott előadással büszkélkedő Boross Martin premierje zárja az őszt.

A TÁP Színház Vajdai Vilmos rendezésében viszi színre a szerb Milena Markovič 2004-ben írt drámáját, a Babahajót (Brod za lutke), amelyben egy olyan festőnő sorsát követhetjük végig, akinek útja egyik férfitól a másikig vezet – miközben egyik meséből a másikba lépdel. A szálakat a testiség és az alkohol mozgatja, na meg a gyerekkori emlékek. Az élet szörnyetegei mesefigurákká szelídülve, a mesefigurák pedig fenevaddá változva mutatják meg a társas élet színét és fonákját. A zenét László Attila szerezte, a szöveget Fekete Ádám és Sándor Júlia dolgozta át, a dalszövegeket Máthé Zsolt írta. Az előadás szeptember 10-12-ig látható a Trafóban. A női sorsok különösen foglalkoztatják ma a művészeket, a szeptember 6-án ismét látható Titkos Társulat előadása, a Két nő is ezt a témát járja körül.

Tavaly októberben mutatta be a Krétakör a Lúzert a Trafóban, komoly visszhangot keltve mind a szakmában, mind a közönség köreiben. Aki kíváncsi rá, hogyan áll Schilling Árpád maga is színpadra, a mai társadalmat és a színházat zsigerileg érintő aktuális kérdéseket boncolgatva, az megnézheti a produkciót október 14-én. November 30-án (és december 1-jén és 2-án) a Krétakör rögtön az athéni bemutató után pedig A harag napja című új előadásával lép be a társadalmi diskurzusba és a Trafó nagytermébe. A produkció inspirációját a sajtóban sokat tárgyalt fekete ruhás nővér őszintesége, szókimondása és bátorsága adja – biztosak lehetünk abban, hogy a lehető legaktuálisabb produkcióval találkozunk majd.

Társadalmi kötődésű magyar ősbemutató Boross Martin WE HEAR YOU – HALLGATLAK! című rendezése is október 23-án és 24-én. Az előadást a Trafóban már többször is vendégeskedő holland-magyar Space színházi társulattal koprodukcióban valósítja meg. Az alkotók mozgó panaszirodát nyitottak, aminek első interaktív tárlatát a Trafóban mutatják be. Bárki elmondhatjja személyes gondjait, vagy akár az aktuális társadalmi-politikai kérdésekkel kapcsolatos problémáit.

Az őszi félévben egy külföldi produkció is színesíti a sorozatot, mégpedig  William Kentridge és a Handspring Puppet Company Übü és az igazság Bizottsága című előadása november 19-20-án. A dél-afrikai művésznek, aki kézi rajzra épülő filmjeivel vált a világ egyik legismertebb kortárs művészévé, ez a harmadik közös munkája a társulattal. Most Janni Youngey-vel közösen rendezett egy feketehumorban és iróniában gazdag felnőtt bábelőadást. Alfred Jarry Übü király története dél-afrikai kontextusban jelenik majd meg Big Mama Africa újragondolt karakterével és görög mitológiai alakokkal. Beismerő vallomások az Igazság és Megbékélés Bizottság előtt a kilencvenes évek végén, a 60-as, 70-es, 80-as években történtekről.

Sajtótájékoztató

Androgün erotika, poszt-apokaliptikus sötétség, japán teljesség

 

Újratöltődik a 200% tánc sorozat, amelyben a műfaj kortárs képviselőinek krémjét hívja meg a Trafó. Azokat, akik ámulatba ejtően tiszta és akár a végletekig felfokozott produkcióikkal kápráztatják el a közönséget. Az évadot olyan nagy durranásokkal nyitják, amelyek a kortárs tánctól ódzkodóknak is életre szóló élményt nyújtanak, majd átveszik a terepet a formabontóbb különlegességek, tavasszal pedig ismét a látványosabb produkcióik dominálnak. Kezdésnek kapunk torz eleganciát és androgün erotikát izraeli szupersztároktól, majd színpadra lép az ausztrál Antony Hamilton, aki poszt-apokaliptikus sötétséggel árasztja el a színháztermet, de jut még nekünk japán művészet is: a világhírű Saburo Teshigawara egy Luis Buňuel és Salvador Dalí inspirálta előadással érkezik hozzánk.

Sharon Eyal és Gai Behar két éve robbant be Budapestre. House című előadásukkal úgy felvillanyozták a közönséget, mint a legbizarabb house parti. Ezúttal szeptembr 14-én és 15-én két olyan koreográfiával érkeznek, amelyek először más társulatok számára készültek: a Sara eredetileg a Nederlands Dans Theater számára, a Killer Pig pedig a norvég Carte Blanche társulatnak. Most a koreográfus saját társulatára alkalmazta a korábbi darabokat, annak pedig ez – lévén náluk minden táncos kicsit freak is – még az előzőeknél is jobban áll. Eyal valamikor a Batsheva Dance Company-ben táncolt és koreografált, ő és táncosai mesterien dolgoznak a gaga technikával, amelyet csak akkor lehet elsajátítani, ha az ember nemcsak testét, de lelkét is átengedi a táncnak, egészen beleőrülve így az előadásba. Társa, Behar élőzenés, techno és underground eseményeket szervezett Tel Aviv parkolóiban és alagsoraiban. Kettejük kooperációjának eredménye egyaránt megmfér a Trafó színpadán és egy techno klubban.

Október 29-én és 30-án a Chunky move-ból is ismert ausztrál Antony Hamilton két saját darabjában táncol. Nemcsak vakmerően koreografál és épít kifinomult látványt a városi kultúra kortárs táncba oltásával, de színpadra is lép az előadásokban. A Black project 1 című produkciójával Ausztráliában elnyerte a rangos Helpmann-díjat. Videó, képzőművészet, graffiti, zuhogó eső és széktámlához szögező mozgás egysége hozza tére az igazán látványos előadást. Másik produkciója a MEETING, amelyben 64 egérfogószerű robot ritmusára Hamiltonnal együtt táncol Alisdair Macindoe, a megrögzött ketyere-készítő és táncos. Az ő munkája az előadásban szereplő metronómszerű tárgy is.

A japán táncelőadások már-már függőséget okoznak, nem véletlen, hogy szinte minden évben szerepelnek a Trafó programján. Idén Saburo Teshigawara világhírű és nagyhatású művész lép fel, aki koreográfusi karrierjével párhuzamosan a vizuális művészetek elkötelezett művelője is. A tökéletesség és a szépség iránti olthatatlan vonzalmát a képzőművészetre, a zenére, a fényre és a térhasználatra egyenlő hangsúlyt helyező előadásaiban éli ki. Előadásai a flow technikáról ismerhetők fel – a táncosok higanyszerű mozgása olyan, mintha nem lennének csontjaik… A Megszállott (Obsession) című duettje egyetlen érzékszervünket sem hagyja hidegen, és a darab kiindulási pontjából, Luis Buňuel és Salvador Dalí Andalúziai kutyájából ítélve számíthatunk némi szürrealizmusra is a november 14-15-i előadásokon.

De nem leszünk 200% tánc nélkül a tavaszi évadban sem, a kultúrélvezet márciusban folytatódik majd Virginie Brunelle fiatal kanadai koreográfus társulatának nagyon francia, nagyon lírai és közben eszeveszetten nyers és brutális A francba (Foutrement) című produkciójával, és megnézhetünk majd egy Salamon Eszter darabot is.

Sajtótájékoztató

Flanders ont he move

Őrjöngő gyerekeket és privát színházi élményt hoznak a flamandok

 

2015 őszén a flamandok három produkcióban mutatják meg különös és rendhagyó kreativitásukat. Kezük elér egészen a Corvin közig, ahol szeptemberben Benhamin Vandewalle színházi bódékat állít fel, amelyekben szokatlan élményt kínál a járókelőknek. Majd októberben a Lábán-díjas Arany Virág és Hadi Júlia párosa egészül ki két flamand alkotóval, egy vizuális- és egy hangművésszel. Végül a már itthon is ismert francia Philippe Quesne szolgál egy flamand gyerekszereplőkkel dolgozó egyszerre játékos és utópisztikus produkcióval.

Benjamin Vandewalle koreográfus előszeretettel dolgozik rendhagyó kültéri helyszíneken. Szeptember 3. és 5. között a Corvin köz sétálóutcájában futhatunk bele Inter-View című produkciójába, de 4-én este a Trafó teraszán is felbukkannak az extrém élményt kínáló bódék. Az építményeket kívülről tükör borítja, melyekbe egy-egy emberi fej méretű lyukat vágtak. Ebbe bárki belekukucskálhat, hogy belecsöppenhessen egy egészen új előadóművészeti projektbe. Hogy pontosan mi és hogy történik odabent, azt elmesélni tilos, megélni viszont kötelező, a cél ugyanis mindennapi rutinjaink újrafelfedezése egy privát színházi élményen keresztül. Benjamin Vanderwalle sajátos alkotói módszeréről szeptember 4-én 18 órakor közönségtalálkozó keretében prezentációt is tart a Trafóklubban.

Október 8-9én az Arany Virág és Hadi Júlia alkotta bodylotion co-dance formációt most két flamand alkotóval kiegészülve BODYSCAPE néven láthatjuk a Trafóban. A magyar táncosok egyre sikeresebbek, 2015-ben megkapták a Lábán Rudolf-díjat Lépésidő című produkciójukért. Most egy digitális sound art művésszel és egy sreet artos, audiovizuális vj-szobrásszal közösen hoznak létre futurisztikus smART! előadást. Az alkotók eltúlozva szembesítenek bennünket robotikus életünkkel a Dar Winners című előadásban.

Philippe Quesne a Trafó egyik furcsa francia kedvence, már kétszer járt itt és mindegyik alkalommal lenyúgözte a közönséget darabjaival, melyek iszonyatosan viccesek, de emellett elmehetnének bármelyik kortárs galériába dinamikus képzőművészeti installációnak. Október 16-17-én Másnap (Next day) című előadása érkezik, melyhez – az Európa-szerte ismert rendezők gyerekekkel készített előadásairól is elhíresült – a belga CAMPO művészeti központ kérte fel rendezőnek, és amelyben tizenhárom 12 éven aluli gyerek lép a színpadra. Miközben  vígan játszadoznak, sorra érik őket a katasztrófák. Birodalmukba beteszik a lábukat a rettenetes szörnyek, de hogy sötét negatív jövőképbe torkollik-e a dolog, vagy hirtelen szuperhősökké válnak a szereplők, az október közepén kiderül.

 

Iva Bitovával és egyensúlyozó kerekesszékessel cirkuszol a Trafó

 

Újcirkuszhoz nm kell se porondmester, se oroszlán, viszont egyensúlyozhat benne pallón kerekesszékes művész, énekelhez benne Iva Bitová, és még egy groteszk hrabali kisfalu is megelevenedhet. Ősszel a Trafó vendége lesz a Cirque Inextremiste és a Compagnie du Poivre Rose. Mutatványok, erős atmoszféra és játékos történetek szolgáltatnak szórakozási lehetőséget.

Már szeptember 24-25-26-án elkezdődik a cirkuszidény a Trafóban. A francia Cirque Inextremiste társulat fekete humorral és játékossággal teli előadásában, az Extrêmités-ben a három profi cirkuszi előadó az egyensúlyozásban és a ugrálásban fárad el, a nézők pedig saját körmük lerágásában. Ugyan az egyik előadó karosszékes, de aggodalomra semmi ok, hiszen miért is féltenénk három férfit egy barkácsüzemben?

December 4-5-én a szintén francia Poivre Rose társulat azonos jelentésű, Rózsabors című előadása egy hrabali kisfaluba kalauzol el bennünket, ahol egy bálra készülő arisztokrata család körül forognak az események. A történet egyszerű, a megvalósítás viszont annál rendhagyóbb: a csetlő-botló, de szerethető karakterek köteleken csimpaszkodnak, néptáncolnak, mutatványoznak, és mindehhez vödröket és üstöket hívnak segítségül. A forgatagban Iva Bitová cseh énekes-hegedűs biztosítja az élőzenét. A többi előadó is igazi profi: korábban a legismertebb csapatokkal dolgoztak, például Z Finger-zel, a Cirque du Soleil-jel, a CIRCÁ-val és még sorohatnánk. Ez a produkció az első lépés saját útjukon, amihez egy ’75-ös amerikai kult-dokumentumfilm (Grey Gardens) adta meg a kezdőlökést, inspirációt.

Jövő évben is folytatódnak a cirkuszi produkciók: január 2-4-ig az ausztrál Gravity and Other Myths az A Simple Space-szel őrjöng majd a nagyteremben. A szereplők belemásznak a nézők aurájába, testközeli zsigeri élményt nyújtva nekik. Az akrobatika és a színpadi őszinteség egyaránt fontos része a produkciónak.

Február 11-12-én két finn nő – egyikük kötéltáncos, másikuk trapézművész – tér vissza az ősi cirkuszi hagyományokhoz: saját hajukon lógnak. A Hajánál fogvában súlytalanságban lebegve öltik fel magukra finom nők, amazonok, vagy hajuknál fogva rángatott szeretők szerepét. Ám azt, hogy a lógáson kívül mi minden lesz itt még, maradjon titok, mindent mi sem árulhatunk el előadás előtt…

Ebben az évadban az utolsó cirkuszi előadás május 26-28-án következik, a korábban a Krétakörben és környékén is gyakran megforduló francia Fragan Gehlker produkciója, aki ezúttal Alexis Auffray hegedűssel dolgozik. Az Üres – cirkuszi tanulmány egyszerre hat meg a sírásig és tartja fenn a feszültséget az egyórányi játékidő minden pillanatában. Pedig a történet egyszerű: a duó egyik tagja újra és újra felmászik egy kötélen, az meg újra és újra leszakad. Hősünk azonban soha nem adja fel, a zuhanásba kapaszkodik, felmászik, lemászik, és még a műfajban rejlő iróniát is megtalálja.

Sajtótájékoztató

Gondolatátvitel, zenélő textilek és vizuális zenék: a jövő a Trafóba költözött

 

Tavaly óta high- és low-tech trükkökkel bombázza a Trafó a közönségét. A 2014-ben indított smART! sorozatban olyan előadások és klubprogramok szerepelnek, amelyek a legújabb technológiák színpadi alkalmazására koncentrálnak. Ősszel egy nagytermi előadás és kilenc klubprogram kedvez a kütyük szerelmeseinek: lesznek agyszenzorok, okos textil és vizuális zene is. A Don’t Eat Group, a XIBU, a Galaktika magazin, művészek és feltalálók szerepelnek a Trafóklub smART! XTRA programjaiban.

Egy olyan nagytermi produkció várható ősszel, ami technikával visz frissesslget az előadásba. A Tünet Együttes tavaly bemutatott, Az éjszaka csodái című táncelőadása a Samu Bence és a KIBU által fejlesztett Animata programot használja. Egy képzőművész rajzol, egy videoművész animál, a táncosok pedig reagálnak a vizuális művészek real-time generált képeire. Szeptember 22-én, október 19-én és november 22-én látható ismét az az áprilisban bemutatott előadás.

Szeptemberben még egy különleges, nagyon okos technológiára épülő munka várható, mégpedig a Youniverse Project játékai. A csapat az elmúlt években brain-to-computer interface technológiát alkalmazó kétszemélyes játékokat hozott létre a Kitchen Budapest Talent Programjának jóvoltából. Szeptember 3-4-én két játékot installálnak a Trafóklubba: a főszerep az agyszenzoroké. Az egyik a tavaly a CAPA Központban nagy sikert arató Kép és Képtelenség c. kiállításon bemutatott Szavak Súlya, amiben két néző vehet részt: az egyik agyszenzort, a másik pedig egy oculus riftet, azaz virtuális valóságot teremtő szemüveget használ. Szociális érzelmeik szintén virtuális környezetbe keverednek, és egy virtuális sziklát mozgathatnak majd egymás feje fölött. A másik projekt a MindKick, amelyben gondolatátvitellel lehet majd csocsózni…

Sajtótájékoztató

Folytatódik a smART! XTRA is, a társművészetek és a technológia kapcsolatát kutató, kulisszák mögé tekintő interaktív prezeentációsorozat. A recep egyszerű: egy hívószó, három előadó és néhány, élőben is kipróbálható technikai eszköz. A meghívottak bemutatják munkáikat, aztán beszélgetnek egymással és a nézőkkel, végül pedig a közönségé a terep: mindenki kipróbálhatja az est középpontjában álló eszközöket.

Minden hónapban más tematika kerül terítékre, szeptember 25-én okos textileket mutatnak be. Zenélő anyagok és testközelből szemre vételezhető, díjnyertes ruhák. Mindezt a Design hét keretein belül, Szűcs Edit, Kárpáti Judit Eszter, Esteban de la Torre és Kiss Tibora aktív közreműködésével.

Az október a performansszé, 28-án és 29-én a holland performanszművész, Marloeke van der Vlugt Performance as Interface című könyvét mutatják be. A szerző technológiai interakcióra épülő előadások és installációk sorozatát alkotta meg, tapasztalatait pedig könyvbe foglalta, hogy megossza tudását előadói teljesítményünk kiterjesztésének lehetőségeiről a technológia irányította világban. Az est másik két főszereplője Téri Gáspár és Simkó Beatrix, akik a testképek tematikáját járják körül a holland művésszel közösen.

November 16-án a vizuális zenével foglalkoznak, közreműködik a Binaura és a kísérleti zenéből ismert Rubik Ernő, Bolcsó Bálint és Gryllus Ábris. Sőt, a Nikolaus Gerszewski vezette Conceptual Soundproductions Budapest különkiadás-koncertje kirándulást tesz a torzító zenei eszközök világába.

Juhász András, Korai Zsolt és Balogh Balázs december 17-én prezentál és diskurál a pixelekről. Bónusz produkcióként pedig egy Juhász András vezette Don’t Eag Group performansszal is bővül az est.

Az év utolsó hónapja bővelkedik majd jövőbe muutató programokban, itt tartja majd szokásos kipakolását a Kitchen Budapest, és a Galaktika Magazin karácsonyi, évadzáró lapszámbemutató estje is a Trafóklub programját színesíti.

 

Birdman a Trafóban

Idén is náluk tartja az UH Fest a két kiemelt napját: a nyitónapon Phill Niblock, a zárónap előtt pedig Dean Blunt lép fel. Októberben a CAFe Budapest keretében Matana Roberts amerikai szaxofonos és az ausztrál multiinstrumentalista oren Ambrachi kísérleti zenéjével folytatódnak a koncertek. Nagyágyúkban sem lesz hiány, a Birdman zenéjét jegyző Antonio Sanchez dobos és a kilométeres aurájú Iva Bittová is fellép a Trafóban. A 2015-ös év záróakkordjaiként idén a Sexepil és a Volkova Sisters biztosítja az ünnepi dübörgést. Folytatódnak a sorozatok is, lesz megint Indiai klasszikus zene mesterei és ELECTRIFY is.

Idén is a Trafóban veszi kezdetét az UH Fest, szeptember 27-én, egészen nagyszabású programmal: Phill Niblock ad többórás koncertet nemzetközi és hazai zenészekkel kiegészülve, Thomas Ankersmit szaxofonos pedig egy újabb darabját mutatja be Serge moduláris szintetizátoron, de előad egy számára írt Niblock-darabot is. A nagy lélegzetű koncerten Niblock művészetének nemcsak intuitív zenei nyelvét és komputerzenéjét, de saját készítésű filmjeit is élvezhetjük majd.

Az UH Fest szombati napján, október 3-án Dean Blunt, a fesztivál egyik kiemelt fellépője játszik a Trafóban, akinek a zenei megoldásai a kísérleti elektronika és a popzene ismemretlen határvidékeiről származnak. A sajátos, érzelmes-melodikus világok keverednek a drone-nal, a r&b-vel és a ritmikus-repetitív zajjal. Az eredmény egyszerre érzelmes és cinikus dalok egyvelege, lehengerlő színpadi jelenléttel megbolondítva.

Október 10-én egy női szaxofonos, Matana Roberts és a bekategorizálhatatlan zenét művelő dobos-gitáros Oren Ambrachi teszi tiszteletét a CAFe Budapest keretében. Roberts most jár először Magyarországon, Coin Coin című lemezsorozatának az év elején megjelent harmadik darabját mutatja be. A sorozat az afro-amerikai történelem és a feminizmus kérdése köré rendeződik, de az itt bemutatandó River run thee album új irányokban is kísérletezik: a narratívát a szaxofonos nagyapjának történetei és személyes élményei inspirálták, olyannyira, hogy a zenész többször is dalra fakad a lemezen. Az este másik sztárja az iraki-ausztrál Oren Ambarchi, az ambient világából érkezett és jelenleg a minimalista drone, a kísérleti rock és a free jazz vidékeit járja be.

Folytatódnak sorozataik is: október 31-én az ELECTRIFY nyolcadik állomásán a brit Gazelle Twin antiszexista indusztriál popzenéje és a kolumbiai Lucrecia Dalt titokzatos és törékeny zenei világa tárul fel, november 7-én pedig Shahid Parvez és Nihar Mehta koncertjével folytatódik az Indiai Klasszikus Zene Mesterei sorozat.

A Birdman című film zenéjét jegyző Antonio Sanchez Migration elnevezésű zenekarával november 21-én koncertezik nálunk. A Grammy-díjas New York-i jazzdobos a kultfilmhez feljászott zenéjéért Golden Globe és BAFTA jelölést kapott a legjobb filmzene kategóriában. Ezen az estén azonban nemcsak a filmzene világát idézi meg újra, de Sanchez egyéb munkáiba is belekóstolhatunk. Birdman-rajongóknak a kulisszák mögé tekintés, post-bop imádóknak pedig a katarzis élményét ígéri a koncert.

December 4-én és 5-én vendégük lesz egy kanadai-belga-cseh újcirkuszi csapat, a Compaigne Poivre Rose Rózsabors című előadása, amelynek sztárvendége Iva Bittová. A Trafó kapott a kihagyhatatlan alkalmon, és dcember 6-ára szólókoncertet szervezett az itthon is ünnepelt cseh zenésznek.

A két ünnep közötti magyar vonatkozású nagykoncertek idén sem maradnak el, 27-én a Sexepil, 28-án pedig a Volkova Sisters biztosítja az évzáró dübörgést. Mindkét koncert kuriózum, a Sexepil ugyanis 2000 óta új felállásban dolgozik, frontemberük immáron Vangel Tibor dobos, akinek énekstílusa egészen új dimenzióba repíti a koncertek hangulatát. A Volkova pedig nagyszabású koncerttel jelentkezik, sőt, fellép utánuk a FOR. is, ami Farkas Miklós és Gryllus Ábris mocskos vasas hangzásokat megszólaltató projektje.

 

Japán képzőművészet, kaszinó és a poszt-internet generáció a Trafó Galériában

 

Pszichedélia és az évtized legnagyobb kortárs japán képzőművészeti kiállítása – ez a Trafó Galéria őszi programja. A Kolozsváron élő Mihuţ Boşcu Kafchin Fordított öntervezés című kiállítása. Az 1986-os születésű művész a Trafó eddigi legfiatalabb önálló kiállítója, alkotásai már megjárták a párizsi Palais de Tokyo, a New York-i New Museum és a varsói Ujazdowski Kastély kiállítótereit. Kafchint kritikusai posztmodern romantikusként emlegetik, aki művein keresztül játékosan értelmezi a világ rejtélyes összefüggéseit. Időtlen alkotásai legyenek bár retro-futurisztikusak, vagy éppen paleo-hallucinatorikusak, mindig nagyban építenek személyes kozmológiájára, amelyben nagy szerepet játszik az alkímia, a mágia és a laboratóriumok világa is.

Pszichedéliára és excentrizmusra koncentráló évaduk második felvonásaként egy csoportos kiállítás keretében válogatnak a régió legfiatalabb művészeinek műveiből. A kiállítás résztvevői között találjuk például a magyar képzőművészet egyik új üdvöskéjét, Keresztes Zsófit -, akinek papírból készült objektjei és installációi egyik pillanatról a másikra meghódították Budapestet -, vaggy a Kolozsváron élő számítógépes printeket készítő George Cringaşut is. E kiállítás annak az új sorozatuknak a része, amely a legfiatalabb generációt igyekszik helyzetbe hozni, és nagy közönségnek bemutatni az Y generáckó poszt-internetnek becézett művészet zászlaja alatt indított esztétikai forradalmát.

Budapest egyik legnagyobb szabású japán kortárs képzőművészeti kiállítására készülnek kidén decemberben a Japán Alapítvány és Petrányi Zsolt kurátor segítségével. A Hangjaink című csoportos kiállítás a japán hangművészetre koncentrál és a japán kultúra hanghoz való viszonyát vizsgálja. Ez az európaitól eltérő megközelítés esztétikai értékkel társítja a hangokat, a csönd vallási-gyakorlatokban betöltött szerepe pedig különbözik a felénk megszokottól. A kiállítás a hang hagyományos japán esztétikáját ütközteti új definíciókkal, a városi zaj szerepével és a hanggal, mint kifejező eszközzel. A kiállítás visszanyúl egészen a fluxus művészeti gyökerekig és John Cage a japán művészetre gyakorolt hatásáig is.

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről
Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről
Händel: Alcina. Marc Minkowski felvétele

Más művészeti ágakról

Lichter Péter: Frankenstein eksztázisa – A found footage filmek és videóesszék formavilága
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén
irodalom

Hajdu Levente volt a Kötetlenül sorozat vendége


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés