bezár
 

film

2009. 01. 31.
Filmszemle - Marjai Judit fotókiállítása az Urániában
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Plakátszerű, szürreális képeken örökítette meg a filmmel és annak társművészeteivel kapcsolatban álló modelljeit Marjai Judit; a fotóművész Enerva - Az elveszett paradicsom című kiállítása a 40. Magyar Filmszemle kísérőrendezvényeként nyílt meg pénteken a budapesti Uránia Nemzeti Filmszínházban.

A cím Minervára, az "univerzális görög-római istennőre" utal, egy kis szóviccel - mondta el a tárlat megnyitóján Réz András. Mint az esztéta hozzátette, "ezek a képek azonban nem enerváltak, sőt azzal a világgal állnak vitában, amely lebeszél minket arról, hogy lelkesedjünk vagy szélesen röhögjünk".
    
"Mit árulnak el Marjai Judit furcsa, néhol provokatív fotói nekünk, akik kannákkal, pöttyös kendőkkel vagy kaszával felfegyverkezve álltunk a kamera elé?" - tette fel a kérdést a képeken modellként is felbukkanó Réz András: "ronda, exhibicionista dögök vagyunk, és mikor Marjai megereszt egy telefont, megszólítja bennünk ezt a magamutogató ént" - jegyezte meg nevetve az esztéta.
    
Marjai Judit a kiállítás megnyitója után elmondta, megérintette őt a régi plakátok világa: "fantasztikusak voltak az egykori nagy magyar plakátok, csodálatos művészek dolgoztak rajtuk. Ma azonban, ha az ember kimegy az utcára, azt látja, hogy a műfaj alkalmazott reklámfotóvá süllyedt. A mai plakátoknak a választási időszakok kivételével semmilyen üzenete nincs" - beszélt motivációiról. 
    
Mint a fotóművész elmondta, eredeti terve az volt, hogy a régebbi típusú, szocreál mozgalmi képekbe helyezze a mai kor szereplőit. "Mai problémákról szerettem volna beszélni, ahogy a Wahorn Andrásról készült kép például egy jelenleg húsbavágó problémával, a gázkérdéssel foglalkozik" - fogalmazott. 
    
Az egy hétig látható kiállítás fotóinak jelentős része nagy eszmékre, mítoszokra: a feminizmusra, a mozgalmi képekre, a görög istenekre vagy a teremtéstörténetre utal - szólt a kiállított alkotásokról Marjai Judit. Elmondása szerint a fotóművész úgy érzi, a képek olyanok lettek, mint ő: "van bennük egy kis fricska, de azért a humor eszközével felhívják a figyelmet valamire".

prae.hu


nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Lichter Péter: Frankenstein eksztázisa – A found footage filmek és videóesszék formavilága
Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén
Luke Korem és Simon Verhoeven Milli Vanilli – Az évszázad botránya című filmjeiről

Más művészeti ágakról

színház

Egy tökéletes nap Szenteczki Zita rendezésében a Hatszín Teátrumban
Platon Karataev: Napkötöző
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés