bezár
 

színház

2015. 06. 25.
Thomas Jolly besöpörte a legjelentősebb francia színházi díjakat
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A legjelentősebb francia színházi szakmai elismerés, a Moliere-díj után a francia kritikusok nagydíját is Thomas Jolly rendező érdemelte ki az idei évad végén Shakespeare VI. Henrik című drámájából készült 18 órás előadásáért.

A négy évig tartó próbafolyamat után a tavalyi Avignoni Fesztiválon bemutatott és óriási szenzációt keltett produkciót Piccola Familia nevű társulatával egy évadon át játszotta a fiatal rendező-színész országszerte. A humorral és érzelmekkel teli, pergő előadást mindenhol kitörő lelkesedéssel fogadta a közönség és a szakma: Avignonban, a párizsi Odéon Színházban, Toulouse-ban vagy Rouenban is negyedórán át állva ünnepelték a társulatot.
    

Szkéné színház

A maratoni produkció nagyon finom eszközökkel mutatja meg egyetlen előadáson belül Shakespeare művészetének fejlődését a vígjátéktól az összetettebb, nagy tragédia felé, olyan népszerű módon, hogy a VI. Henrik a színházi csapatmunka és a közönséggel való ünneplés szimbóluma lett Franciaországban.
    

Az Anglia történelmének 1422 és 1471 közötti időszakát feldolgozó mű főhőse egy tisztességes, de gyenge uralkodó, aki körül folyamatos hatalmi harc folyik. VI. Henrik uralkodása alatt Jeanne d'Arc fellépése következtében az angolok elvesztik franciaországi hódításaikat, kitör a rózsák háborúja a York-ház és Lancaster-ház között, amelyet több lázadás is követ, egészen addig, amíg a yorki Plantagenet Eduárd ülhet a trónra, öccse, a majdani III. Richárd segítségével.
    

Jolly az MTI-nek Párizsban adott interjújában elmondta: a VI. Henrik arról szól, hogy egy virágzó és erős társadalom miként indul hanyatlásnak és esik darabjaira szét, majd ötven év alatt hogyan termel ki magából egy szörnyet, Richárd személyében, aki végül a trónra ül.
    

"Érthetetlen számomra, hogy Európában, egy erős és intelligens kontinensen, amely a demokrácia, az emberi jogok és a kultúra bölcsője, hogyan erősödhetnek meg ennyire a szélsőségesek. Mostanában ez a kérdés foglalkoztat" - hangsúlyozta a rendező.
    

Jolly azért választotta Shakespeare egyik korai és ritkán játszott művét, hogy a nézők prekoncepciók nélkül üljenek be a nézőtérre, és az ő rendezése által fedezzék fel a darabot. Az előadás mindazonáltal nem akar rendezői üzenetet közvetíteni, egyszerűen a shakespeare-i történetet meséli el szórakoztató eszközökkel, videó- és képregényhatásokkal, pantomim és cirkuszelemekkel, fényjátékokkal, televíziós sorozatok és amerikai filmek zenéjének felhasználásával, anélkül, hogy modernizálná a darabot.
    

"Fiatal francia állampolgárként természetesen van saját véleményem a világról, de nem akarom azt a nézőkre kényszeríteni, inkább Shakespeare vízióját törekszem hűen visszaadni. Az ő történetét mesélem el, amellyel természetesen teljesen azonosulok. Én csak felteszek kérdéseket, amelyeken a nézők elgondolkodhatnak. A színház eredeti funkciója szerint, mint a görögöknél, eszközöket szeretnék adni az embereknek a gondolkodáshoz, de semmit nem erőltetek rájuk" - mondta Jolly.        
    

"Nem kizárólag az előadás sikerének köszönhető, hogy a nézők állva ünnepelnek minket a 18 óra elteltével. Az embereknek szükségük van olyan pillanatokra, amikor egy adott helyen közösen élhetik meg ugyanazt a felszabadító örömöt vagy hatalmas bánatot. Mint a boldogságot a labdarúgó-világbajnokság megnyerése után 1998-ban a Champs-Elysées-n vagy a Charlie Hebdo elleni januári merénylet fájdalmát és dühét a négymilliós tüntetésen. Ilyen pillanatokban válunk egy néppé. Nekem a színház is erről az igényről szól: az összetartozás megéléséről" - mondta Jolly.
    

A rendező már a trilógia folytatását, Shakespeare egyik legsötétebb drámáját, a III. Richárdot próbálja. "Mielőbb színre kell vinnem ezt a politikai szörnyet a 2017-es elnökválasztás előtt. Azért, hogy megértsük, mi is a politikai manipuláció".
    

A darabot októberben mutatják be Rennes-ben, a címszerepet maga a rendező alakítja.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
színház

A Fővárosi Nagycirkusz szakmai délutánjáról
Hodászi Ádám: Kikönnyítve című drámája az Apertúra Bázison
Wagner kincse 2. – 1. alkalom, Márton László előadása A Nibelung-énekről

Más művészeti ágakról

Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák
Bartók György szerzői estje a Fugában
art&design

Isabela Muñoz Omega című kiállítása a Mai Manó Házban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés