bezár
 

art&design

2015. 06. 14.
Egy amerikai bíró elutasította egy Pissarro festmény visszaszolgáltatását
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Egy amerikai szövetségi bíró elutasította, hogy elrendelje egy impresszionista festmény visszaszolgáltatását egy zsidó nő leszármazottjainak, akit 1939-ben kényszerítettek a műalkotás eladására a náci Németországban.

A bírói döntés évtizedes vitára és jogi csatározásra tett pontot az 1897-ben Pissarro által festett képről. A párizsi utcát ábrázoló Rue Saint-Honoré, Aprés-midi, Effet de Plui című festmény jelenleg a madridi Thyssen-Bornemisza Múzeum gyűjteményében van.

prae.hu

John F. Walter amerikai szövetségi bíró Los Angelesben elutasította Lilly Cassirer hozzátartozóinak beadványát, akik nemcsak a múzeumot, hanem Spanyolországot is perelték a festmény visszaszolgáltatását és az okozott kár megtérítését követelve.

Walter azzal indokolta elutasító döntését, hogy az ügyben a spanyol jogot kell alapul venni, és annak értelmében nem kell elrendelni a kép visszaadását.

A bíró azonban indoklása végén felszólította a múzeumot, hogy cselekedjen "helyesen", mielőtt újabb perrel találná magát szemében, és dolgozzon ki megoldást az elrabolt náci műalkotások visszaadásáról Spanyolország által elfogadott nemzetközi egyezmények alapján - írta a The New York Times amerikai napilap.

Evelio Acevedo Carrero, a Thyssen-Bornemisza Alapítvány ügyvezető igazgatója, közölte, hogy a múzeum fontolóra vehet valamiféle erkölcsi elismerést, például feltünteti a kép mellett, hogy az egykoron a nácik által lefoglalt képzőművészeti alkotások közé tartozott.

A visszaszolgáltatási kérelmet a Kaliforniában élő örökös, Claude Cassirer nyújtotta be, és 2010-es halála után családjának tagjai folytatták a pereskedést a helyi zsidó szervezet segítségével.

Acevedo elégedettségének adott hangot, mert az amerikai bíróság elismerte, hogy a festmény a spanyol múzeum tulajdona, a család azonban jelezte, hogy fellebbez.

Acevedo felhívta a figyelmet arra, hogy Lilly Cassirert a német kormány a második világháború után már kompenzálta, mivel a műtárgy holléte ismeretlen volt, és ezt a bíró is kiemelte döntésében.

A festmény 1951-ben bukkant fel az Egyesült Államokban, ahol egy kaliforniai műgyűjtő vette meg, 1976-ban került Hans Heinrich Thyssen-Bornemisza báró gyűjteményébe, és a múzeum 1992-es megnyitása óta van a madridi intézményben.

http://www.nytimes.com/2015/06/11/arts/design/judge-rejects-claim-for-a-pissarro-by-heirs-in-nazi-art-case.html?hpw&rref=arts&action=click&pgtype=Homepage&module=well-region®ion=bottom-well&WT.na=bottom-well&_r=0

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

A Budapesti Fotófesztivál Női fókusz című kiállításáról
(Súlyosan elfogult vélemény)
A teremtett „képzelet” határtalansága
art&design

Keresztes Zoltán privát ikonjai mellé

Más művészeti ágakról

Renaud-Delage: Gru 4
Havas Juli Papírbabák, avagy lehet-e két hazád? című kötetének bemutatójáról
Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén
Bartók György szerzői estje a Fugában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés