art&design
2009. 01. 21.
Bulgária nem guggolós WC
Letakarták Brüsszelben kedden azt a szobrot, amely egy vitatott cseh kiállításon guggolós vécéként ábrázolta Bulgáriát.
David Cerny cseh szobrásznak az Európai Unió tagállamairól készített tárlatát, amely számos országot provokatív módon ábrázol, több irányból, így diplomáciai csatornákon keresztül is éles bírálatok érték. A kiállítás ráadásul az Európai Unió egyik központi épületében látható, és amíg ki nem derült, hogy Cerny megszegte a cseh kormánnyal kötött szerződését, az unió soros, cseh elnöksége is a nevét adta hozzá.
Bulgária az egyetlen ország volt, amely hivatalosan kifogásolta a róla készült alkotást, és nem fogadta el a cseh bocsánatkérést sem. Tiltakozott még Szlovákia is, amelyet egy magyar nemzeti színű szalaggal átkötött sonkabálaként ábrázoltak, de Prága bocsánatkérése után Pozsony jelezte, hogy az ügyet lezártnak tekinti.
Cernynek eredetileg az lett volna a feladata, hogy a 27 tagország mindegyikéből meghívjon egy-egy művészt, és azokkal közösen készítse el a nemzeteket ábrázoló szobrokat, amelyek célja, hogy lerántsák a leplet az egyes országokról a külföldiekben élő sztereotípiákról, téves beidegződésekről. Ám a művész – saját állítása szerint – nem tudott megállapodni erről a külföldi alkotókkal, így cseh segítséggel maga készítette el a többtonnás művet.
Nem sokkal a kiállítás múlt heti megnyitása után a cseh kormány ezért kért bocsánatot mindazoktól, akiket megbántott a tárlat. Alexander Vondra miniszterelnök-helyettes azt is jelezte, hogy Cernyre büntetés vár.
A művész már közölte, hogy visszafizeti 50 ezer eurós megbízási díját.
Bulgária képét keddtől fekete lepel borítja Brüsszelben. A tárlat Franciaországot egyetlen nagy sztrájkként mutatja, Romániát Drakula kastélyaként, Hollandiát mecsetektől hemzsegő, elárasztott vidékként, Dániát Mohamed prófétára is utaló Lego-országként, Magyarországot egy kolbászvázú Atomiummal is rendelkező óriási dinnyeföldként, Nagy-Britannia pedig csak „virtuális energiaként”, azaz nem látható módon jelenik meg a tablón.
Cerny annak idején azt mondta, hogy „a groteszk túlzás és a misztifikáció a cseh kultúra egyik védjegye”.
Bulgária az egyetlen ország volt, amely hivatalosan kifogásolta a róla készült alkotást, és nem fogadta el a cseh bocsánatkérést sem. Tiltakozott még Szlovákia is, amelyet egy magyar nemzeti színű szalaggal átkötött sonkabálaként ábrázoltak, de Prága bocsánatkérése után Pozsony jelezte, hogy az ügyet lezártnak tekinti.
Cernynek eredetileg az lett volna a feladata, hogy a 27 tagország mindegyikéből meghívjon egy-egy művészt, és azokkal közösen készítse el a nemzeteket ábrázoló szobrokat, amelyek célja, hogy lerántsák a leplet az egyes országokról a külföldiekben élő sztereotípiákról, téves beidegződésekről. Ám a művész – saját állítása szerint – nem tudott megállapodni erről a külföldi alkotókkal, így cseh segítséggel maga készítette el a többtonnás művet.
Nem sokkal a kiállítás múlt heti megnyitása után a cseh kormány ezért kért bocsánatot mindazoktól, akiket megbántott a tárlat. Alexander Vondra miniszterelnök-helyettes azt is jelezte, hogy Cernyre büntetés vár.
A művész már közölte, hogy visszafizeti 50 ezer eurós megbízási díját.
Bulgária képét keddtől fekete lepel borítja Brüsszelben. A tárlat Franciaországot egyetlen nagy sztrájkként mutatja, Romániát Drakula kastélyaként, Hollandiát mecsetektől hemzsegő, elárasztott vidékként, Dániát Mohamed prófétára is utaló Lego-országként, Magyarországot egy kolbászvázú Atomiummal is rendelkező óriási dinnyeföldként, Nagy-Britannia pedig csak „virtuális energiaként”, azaz nem látható módon jelenik meg a tablón.
Cerny annak idején azt mondta, hogy „a groteszk túlzás és a misztifikáció a cseh kultúra egyik védjegye”.
További írások a rovatból
Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Más művészeti ágakról
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával