bezár
 

art&design

2015. 05. 09.
Velencei Biennále - Az örmény kiállítás nyerte az Arany Oroszlánt
Kövesdi István, az MTI kiküldött tudósítója jelenti:
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A diaszpórában élő örmény művészek munkáiból válogató, Armenity/Haiyutioun című kiállításával Örményország nyerte el a legjobb nemzeti pavilonnak járó Arany Oroszlánt az 56. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálén, az All the World's Futures című főkurátori kiállítás művészei közül pedig az amerikai Adrian Pipert jutalmazták Arany Oroszlánnal.

A nemzetközi zsűri indoklása szerint Örményország idén egy diaszpórában élő népről szóló kiállítással jelentkezett, amelyben minden művész kifejezte kötődését lakóhelyéhez, de a közös kulturális örökséghez való viszonyát is. A pavilon egy palimpszesztet idéz - olyan kéziratot, amelyről lekaparták az eredeti írást, hogy újra írni lehessen rá -, és a kortárs művészet alkotásait egy történelmi-kulturális helyszínen, a velencei San Lazzaro degli Armeni kolostorszigeten jeleníti meg.

prae.hu

A díj indoklása utalt arra is, hogy idén emlékeznek világszerte az örmény genocídium száz éves évfordulójára: az Adelina Cüberyan von Fürstenberg kurátor által rendezett kiállítás pedig ebben az évben az összetartás és a kultúrák közötti párbeszéd iránti állhatatosságot képviselte.

Adrian Piper The Probable Trust Registry: The Rules of the Game 1-3 című munkájával nyerte el az Arany Oroszlánt. A zsűri kiemelte, hogy Piper úttörő művészként megújította a konceptuális művészetet, beillesztve abba a személyes szubjektivitást.

Az All the World's Futures kiállítás legígéretesebb fiatal művészének járó Ezüst Oroszlánt Im Hueng-Soon nyerte el Factory Complex című videoinstallációjával, melyben a koreai művész az ázsiai női dolgozók nehéz munkakörülményeit vizsgálja a művészet eszközeivel.

A német Harun Farocki, a szíriai Abounaddara collective és az algériai Masszinissza Szelmani munkáit különdíjjal jutalmazta a zsűri, melynek tagjai idén Naomi Beckwith, Sabine Breitwieser, Mario Codognato, Randzsit Hoszkote és Yongwoo Lee voltak. Szintén különdíjjal ismerték el az Egyesült Államok They Come to Us Without a Word című kiállítását, a legendás amerikai video- és performanszművész, Joan Jonas munkáját.

A szakemberek üdvözölték az idei biennále kiemelkedő minőségét és a résztvevő nemzetek egyre növekvő számát, valamint azt a tényt, hogy a mustra kiemelt figyelmet fordít a legégetőbb geopolitikai kérdések vizsgálatára.

Okwui Enwezor főkurátor javaslatára az Arany Oroszlán-életműdíjat a ghánai El Anatsui kapta meg, az amerikai Susanne Ghez pedig Arany Oroszlán-különdíjban részesült életművéért.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

A Present Eye Looking to the Past című kiállításról
art&design

Keresztes Zoltán privát ikonjai mellé
Kelemen Kinga kiállításának megnyitóbeszéde

Más művészeti ágakról

Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Kertész Edina: A fotográfuslány – könyvbemutató


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés