art&design
2009. 01. 13.
Fényfestéssel díszítik a pécsi Zsolnay Múzeumot
Fényfestéssel díszítik a pécsi Zsolnay Múzeum homlokzatát heteken belül, "kárpótlásul" azért, hogy három évvel ezelőtt, az épület felújításakor egy munkás leverte a fal reneszánsz freskótöredékeit.
Hargitai János, a Baranya Megyei Közgyűlés elnöke elmondta: a múzeummal szemközti ház falára már felszerelték a három speciális vetítőberendezést, és elkészültek azok a képek, melyeket diáról vetítve sötétedés után a ház homlokzatán láthatnak az arra járók. A beruházás mintegy 30 millió forintos költségét a múzeum rekonstrukciójának "maradványpénzéből" finanszírozzák.
Dittrich Csilla restaurátor beszámolt arról, hogy szintén restaurátor férjével és egy festőművésszel egy hónapon át dolgoztak a dia alapjául szolgáló gótikus és reneszánsz stílusú festmények elkészítésén. A gótikus kép Jézus életének főbb eseményeit dolgozza fel, a reneszánszon főleg Erdélyben elterjedt lombdísz motívumok, valamint négy pécsi prépost arcképe látható.
A szakember hangsúlyozta: e festmények nem azok, amiket a középkor embere láthatott. Egyetlen, az eredetihez hű, reneszánsz részletük van csupán, a Fájdalmas Krisztus képe, mely 2006 nyarán megsemmisült.
Dittrich Csilla utalt rá, hogy az egykori gótikus festményt Pécs mohácsi vészt követő török elfoglalása után tetette tönkre a házba beköltöző török elöljáró, a reneszánsz töredékeket pedig három évvel ezelőtt, egy segédmunkás verte le szabálytalan munkavégzés következtében.
A kivitelezőt és a restaurátort ezért milliós nagyságrendű bírsággal sújtotta a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal.
Az 1324-ben épült múzeumi ingatlan Pécs legrégibb épülete és 1955 óta a világ legnagyobb, 12 ezer műtárgyat és 8 ezer dokumentumot magában foglaló Zsolnay-gyűjteményének ad otthont. Legszebb darabjai tematikus formában tekinthetők meg, az ismeretek elmélyítését pedig a termek falaira szerelt érintőképernyős monitorok segítik.
Az évi 73 ezer érdeklődőt vonzó Zsolnay Múzeum a világhírű Zsolnay-kerámiák történetét, jellegzetes darabjait mutatja be, megismertet továbbá a Zsolnay család történetével, s betekintést enged a gyár tervezőművészeinek munkásságába is.
A múzeum 415 millió forintos beruházás eredményeként, 2007 őszére megújult. A pénzből az épületet megerősítették, falait újravakolták, padlásterét beépítették, kiállítóterét bővítették. Az érdeklődők így a modernizált, jól megvilágított, légkondicionált termekben tartalmilag a korábbinál gazdagabb tárlatot láthatnak.
Dittrich Csilla restaurátor beszámolt arról, hogy szintén restaurátor férjével és egy festőművésszel egy hónapon át dolgoztak a dia alapjául szolgáló gótikus és reneszánsz stílusú festmények elkészítésén. A gótikus kép Jézus életének főbb eseményeit dolgozza fel, a reneszánszon főleg Erdélyben elterjedt lombdísz motívumok, valamint négy pécsi prépost arcképe látható.
A szakember hangsúlyozta: e festmények nem azok, amiket a középkor embere láthatott. Egyetlen, az eredetihez hű, reneszánsz részletük van csupán, a Fájdalmas Krisztus képe, mely 2006 nyarán megsemmisült.
Dittrich Csilla utalt rá, hogy az egykori gótikus festményt Pécs mohácsi vészt követő török elfoglalása után tetette tönkre a házba beköltöző török elöljáró, a reneszánsz töredékeket pedig három évvel ezelőtt, egy segédmunkás verte le szabálytalan munkavégzés következtében.
A kivitelezőt és a restaurátort ezért milliós nagyságrendű bírsággal sújtotta a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal.
Az 1324-ben épült múzeumi ingatlan Pécs legrégibb épülete és 1955 óta a világ legnagyobb, 12 ezer műtárgyat és 8 ezer dokumentumot magában foglaló Zsolnay-gyűjteményének ad otthont. Legszebb darabjai tematikus formában tekinthetők meg, az ismeretek elmélyítését pedig a termek falaira szerelt érintőképernyős monitorok segítik.
Az évi 73 ezer érdeklődőt vonzó Zsolnay Múzeum a világhírű Zsolnay-kerámiák történetét, jellegzetes darabjait mutatja be, megismertet továbbá a Zsolnay család történetével, s betekintést enged a gyár tervezőművészeinek munkásságába is.
A múzeum 415 millió forintos beruházás eredményeként, 2007 őszére megújult. A pénzből az épületet megerősítették, falait újravakolták, padlásterét beépítették, kiállítóterét bővítették. Az érdeklődők így a modernizált, jól megvilágított, légkondicionált termekben tartalmilag a korábbinál gazdagabb tárlatot láthatnak.
További írások a rovatból
Az anyag mélyén című csoportos kiállításról
Más művészeti ágakról
Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával