bezár
 

zene

2015. 03. 15.
Március 15. - Kossuth-díj - Ökrös Oszkár cimbalomművész
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Kossuth-díj számomra a csúcspontot jelenti - mondta az MTI-nek Ökrös Oszkár cimbalomművész, a 100 Tagú Cigányzenekar szólamvezetője és szólistája, akit a klasszikus és cigányzenei hagyományok ápolását és népszerűsítését szolgáló, világszerte népszerű előadóművészi pályája elismeréseként a nemzeti ünnepen Kossuth-díjjal tüntettek ki.

"Több elismerésben részesültem már, de a Kossuth-díj a legbecsesebb közülük, mert művészeti díj, és azok közül a legmagasabb rangú. A csúcspontot jelenti számomra, olyasmit, amit egy hollywoodi színésznek az Oscar-díj jelenthet. Régi vágyam volt, és a Jóisten most megadta. Úgy tekintek rá, mint az eddigi, kisgyerekkorom óta tartó pályám elismerésére" - fogalmazott Ökrös Oszkár.

prae.hu

Mint felidézte, 6 éves volt, amikor elkezdett cimbalmozni. "Szolnokon születtem, de a családom törökszentmiklósi származású mindkét ágon. Nagyapám cimbalmos volt, és már kisgyerekként megtetszett, ahogy otthon játszott; az ő hatására választottam én is ezt a hangszert. Mást is választhattam volna egyébként, mert javarészt muzsikusokból állt a család" - emlékezett vissza.

Indulásában fontos szerepet játszott, hogy 8 évesen megnyerte a Magyar Televízió népzenei versenyét, amely után - a verseny zsűrielnöke, Szőnyi Erzsébet javaslatára, miniszteri engedéllyel - korengedménnyel kezdhette meg konzervatóriumi tanulmányait. Később a Zeneakadémián Gerencsér Ferenc tanítványa volt.

"Már 16 évesen a Budapesti Népi Együttes cimbalomszólistája lettem, és hamarosan bejárhattam a világot. Óriási megtiszteltetés és élmény volt 16 évesen II. Erzsébet angol királynő születésnapi ünnepségén játszani olyan sztárok társaságában, mint Roger Moore és Josephine Baker. Később a Magyar Állami Népi Együttesben és a Honvéd Művészegyüttesben is játszottam, illetve a Magyar Rádió és a Magyar Televízió szólistájaként is készítettem felvételeket".

Az 1985-ben alakult, idén 30 éves 100 Tagú Cigányzenekarnak 28 éve szólamvezetője, szólistája. "Berki László barátom hívott az alakuló együttesbe, amelyben csak azért nem játszom az alapítástól kezdve, mert akkoriban egy 3 éves külföldi szerződésem volt. Azóta viszont töretlenül az együttes szólistájaként játszom".

Ökrös Oszkár a cigányzenét és a klasszikus zenét párhuzamosan műveli, több mint 20 éve a Budapesti Fesztiválzenekar vendég-cimbalomszólistája. Az együttessel Japántól Ausztrálián át Amerikáig sokfelé turnézott és sok CD-t is készített, többek között Brahms 21 magyar táncát is vele vették fel - ecsetelte. Tavaly novemberben Leonidasz Kavakosz hegedűművésszel készített lemezt a Deutsche Grammophonnál - ennek az együttműködésnek idén tavasszal lesz folyatatása -, júniusban pedig Janine Jansen hegedűművésszel játszik együtt - idézte fel.

A cimbalmot olykor szállítani kell, de a Berlini Filharmonikusoknak például - akikkel többek között Fischer Iván vezénylete alatt játszott - nagyszerű saját cimbalmuk van - jegyezte meg. "Volt, hogy külföldi fellépéseknél megkértem a szervezőket, hogy a berliniektől kérjék el a cimbalmukat, így egyszerűbb volt mindenkinek" - mesélte.

Ökrös Oszkár hivatalos formában nem tanít, ezt nem engedi az időbeosztása, de egy-egy magántanítványa azért van: őket inkább csak "csiszolgatja", ellenőrzi, hol tartanak. Mint mondta, az utánpótlás színvonala miatt nem aggódik, de az elhelyezkedési lehetőségek sajnos nem túl jók.

Saját magának csak azt kívánja, folytathassa, amíg lehet, és tovább fejlődhessen, hiszen elismerte: kissé maximalista. "Azt szeretném, hogy minél tovább játszhassak, amíg csak a Jóisten engedi, erőben, egészségben".
 

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Borbély László zongoraművész és Zeneakadémista tanítványainak koncertje
Beszélgetés Karosi Júlia jazz-énekessel
Platon Karataev: Napkötöző – négy szám
A Pécsi Jazz Napok négy koncertjéről

Más művészeti ágakról

színház

Egy tökéletes nap Szenteczki Zita rendezésében a Hatszín Teátrumban
[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák
Kritika Nagy Gabriella Elviszlek Amerikába című regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés