bezár
 

irodalom

2015. 03. 11.
Tóth Erzsébet zenés estje
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Tóth Erzsébet Kőrózsa című kötetén alapuló zenés költői est várja a közönséget csütörtökön a Pesti Vigadóban.

 A versekből született, Mispál Attila rendezte-szerkesztette előadásban két, börtönbe zárt nő sorsát, visszaemlékezéseit ismerheti meg a közönség Varga Klára és Edelényi Vivien előadásában. "A nők visszaemlékeznek az életükre, megjelennek álom- és vágyképeik, néha beszélgetnek egymással, máskor pedig elbeszélnek egymás mellett. Sok játékra ad lehetőséget a szöveganyag" - jellemezte az előadást Tóth Erzsébet az MTI-nek.
    

prae.hu

Kiemelte, hogy a börtön metafora, hiszen az ember a saját életének, személyiségének a foglya. Az egész életünk egy börtön, mert ahogy megszületünk, már meg van határozva az utunk bizonyos mértékig a génjeink, a családi helyzetünk és a társadalmi helyzetünk révén. Ez pedig sokban korlátozza az egyént ahhoz képest, ahogyan élni szeretne. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy mindez csak részben van így, mivel ki lehet törni, a falakat ki lehet tágítani, "így a börtönszituáció tágas képzettársításokat tud adni".
    

Az, hogy a két nő egy helyre van bezárva, fokozza a feszültséget: létrejöhetnek olyan helyzetek, amelyek egyébként nem alakulnak ki, ha elmehetünk egy ember mellől akkor, amikor akarunk - fogalmazott a költő, hozzátéve: a Kőrózsa drámai mű, átmenet a dráma és a vers között, a szabad asszociációval írt versek a filmes vágásokra emlékeztetnek.
    

A versciklust dús szövésű szövegként jellemezte, amelynek csak egy-egy szelete nagyítódhat ki az előadásban. Véleménye szerint nagyon sok minden múlik a színészeken és magán a koncepción, hiszen még egy konkrétan megírt drámát is többféleképpen el lehet játszani. Az ő műve azonban nagyon képlékeny, sokrétű értelmezésre ad lehetőséget.
    

Tóth Erzsébet emlékeztetett arra, hogy a debreceni Csokonai Színház Kőrózsa betonszív címmel készített előadást 2010-ben Mispál Attila rendezésében, de a darabban játszó fiatal színész, Nagy László Zsolt halála miatt nem adták többet elő. A darab alapja a készülő Kőrózsa ciklus volt, de ott még más versek is szerepeltek. A kötet végül 2012-ben jelent meg Kőrózsa címmel a Nap Kiadó gondozásában, nagy siker volt, sok kritika jelent meg róla - hangsúlyozta Tóth Erzsébet, hozzátéve: teljesen új formát választott, párhuzamos monológokként a jobb és a bal oldalon futottak a két női főszereplő gondolatai, beszédei.
    

A csütörtöki előadásban Újhelyi Kinga - aki a debreceni előadásban is szerepelt - énekel, Lukács Miklós cimbalmon, Borbély Mihály fúvós hangszereken, Novák Csaba nagybőgőn játszik. A zenét Újhelyi Kinga és Lukács Miklós szerezte.
    

Mint Tóth Erzsébet elmondta, a darab születése egybeesett annak a sorozatnak az elindításával, amely a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) irodalmi tagozatának szervezésében a műfajok átjárhatóságát próbálgatja: hogyan jelenhetnek meg a színpadon a drámán kívül más műfajok, akár a vers, egy regényátdolgozás vagy esszében megfogalmazott darab.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

(kult-genocídium)
Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
Elisa Shua Dusapin Tél Szokcsóban című kötetéről
A Könyvfesztiválon Pierre Assouline-t kérdezték a Goncourt-díjról

Más művészeti ágakról

gyerek

Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat
építészet

(kult-genocídium)
építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
art&design

A besorolás deficitje


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés