art&design
2009. 01. 06.
Két Gulácsy-festmény is százmillió felett kelt el
Miközben a világ nagy aukciós házai - a gazdasági válság hatására - mindinkább érzik a műkereskedelem gyengülését, Magyarországon a téli aukciók tanúsága szerint ebből egyelőre semmi sem köszön vissza. Menetelnek az árak, rekordok dőlnek, ismeretlenségből előkerült remekművek viszik a prímet, horribilis összegeken cserélnek gazdát klasszikus és kortárs festmények.
A felszín tehát egyelőre csöndes, ám az már jelzés értékű, bárhogy titkolják is az érintettek, hogy meggondoltabb, visszafogottabb a költekezés. Igen sok eladás realizálódott csupán a kikiáltási áron, vagy ennél egy-két licitlépcsővel magasabban, s nem csak a kisebb árverő cégeknél. Ami évek óta nem fordult elő, az egyik legnagyobb hazai aukciós ház árverésén 24 tétel, az össz-kínálat tíz százaléka maradt vissza. (Igaz, a tételsor több mint feléért milliós, 10, 20, sőt 110 milliós összegeket adtak.) És a másik rangos aukciós háznál is - bár jóval kevesebb - biztos befutónak vélt festményt hagytak ott a vásárlók. Nem beszélve a közepes és kisebb házakról, ahol bőven maradtak vissza olyan képek, amelyekért korábban élénk licit verseny alakult volna ki.
Úgy látszik, a gyűjtők "megteltek" Lotz Károly, Rippl-Rónai József, Kádár Béla, Scheiber Hugó, Csók István, Iványi Grünwald Béla képekkel. Még Mednyánszky László, Batthyány Gyula és Vaszary János képet is hagytak ott néhány aukción.
Miközben Kieselbachnál egy spanyol ihletésű Vaszary 40 milliót kóstált, Virág Juditnál egy virágcsendélet 30 milliót ért, Polgárnál Rapallo látképét 22 milliónál ütötték le, a csendélet Buddhával pedig ugyanitt 12 millióra emelkedett. A Belvedere aukción a 32 millió forint - amit a méretes, Pipacsos réten című vászonért adtak - megegyezett a kikiáltási árral. A BÁV-nál is kikiáltási áron, 10 millió forintért vették meg a Lila nyakkendős lány portréját
A Végtelen című különleges Mednyánszky vászon Virág Juditnál 26 millió forintért ment el, de a több millióért indított Mednyánszky képek ott ragadtak a Nagyházi Galéria árverésén.
Két Batthyány mű 24, illetve 18 milliót ért el Kieselbachnál, Virág Juditnál Batthyány Orfeuma 22 millióra emelkedett, az Abigailnél 4,6 milliót adtak a Keleti mese című, mozgalmas, art deco festményért. De a Belvedere Batthyány képe - A francia forradalom - nem talált vevőre, miként a BÁV-nál a Három banya sem.
A két piacvezető ház rekordjairól is érdemes szólni. Kieselbachnál a 120 milliós, Virág Juditnál a 110 milliós Gulácsyt helyezhetjük az élre, ezeken kívül Kieselbachnál Berény Róbert csendéletét 36 millió forintra licitálták. Szobotka Imre Kubista férfiportréjának 17 millió forintos kikiáltási árát egészen 30 millió forintra emelték. Ziffer Sándor fauve hatású alkotásáért 28 milliót, egy aktjáért pedig 18 millió forintot adtak.
Habár az őszi szezon szenzációja Kieselbachnál Bortnyik Sándor 170 millió forintért elvitt Lámpagyújtó című képe volt, a téli árveréseken is igen magas árakat fizettek Bortnyik festményekért. A mindeddig lappangó Géplovag a Virág Judit Galéria számára hozott 75 millió forintos rekordot. Két Bortnyik mű - 20 és 7,5 millióval - Kieselbachnál is jól szerepelt.
Virág Juditnál 50 millió forintig jutott Ferenczy Károly 1908-as, A tékozló fiú című bibliai témájú műve. Szőnyi Istvántól az 1923-as Zebegényi Dunakanyart 24 millió forinton ütötték le. Aba Novák még mindig szárnyal. Kieselbachnál a Fürdőző nők 32 milliónál ért célba, a BÁV árverés csúcsárát - 26 millió forintot - a Körhinta című kép érte el, Virág Juditnál egy Aba Novák csendéletet 15 millióért vettek meg.
A Belvedere rekordja Munkácsyhoz kötődik. Az évtizedekig lappangó Tájkép ladikkal 50 millió forintért kelt el, míg a BÁV-nál a Pillanatnyi fölhevülés (Párbaj) című kép vázlatáért 20 milliót adtak. Moholy-Nagy László 1945-re datált Konstrukciójáért a Belvedere aukción 36 ezer forinton koppant a kalapács. Erdésznél egy Moholy-Nagy tájkép tíz millióval növelte 8 milliós kikiáltási árát.
Tihanyi Lajos legjobb korszakában, 1928-ban készült Gitár című kompozíciójának első változata a Belvedere-nél 32 millióra emelkedett. Míg a Polgár Galériában a Kalapos női portré kikiáltási áron, 17 millióért, s Virág Juditnál is csak kikiáltási áron, 12 millióért talált gazdára a hosszú ideje lappangó, 1916-os Tihanyi mű, a Budai hegyek.
Változatos az érdeklődés Egry József festményei iránt. Kieselbachnál 24, illetve 20 millió forintos árat ért el a Pompei és a Festő, a balatoni tájba illesztett, egészalakos ábrázolás. Egry József munkásábrázolásának egyik korai, 1910-es darabja 6 millió forintért kelt el az Abigail aukcióján. De nem vették meg a Belvedere kínálta balatoni tájat.
Hasonló kettősség - rekord árak és érdektelenség - jellemezte a téli aukciókon a kortárs művészeti alkotásokat is. A két nagy ház, valamint az Erdész - Makláry fine arts árverése elképesztően magas árakat produkált. Ez utóbbi árverésen a legtöbbet, 28 millió forintot a Franciaországban alkotó Reigl Judit 1959-60 közötti Tömbírás sorozatának egyik óriás képéért adták. Ezzel megdőlt a kortárs festményért fizetett magyarországi csúcs! Hogy ez az ár nem volt véletlen, azt erősíti, hogy ugyanezen az aukción a másik Reigl Judit kép, az Ember című 1969-es vászon 17 millió forintért ért célba.
Csernus Tibor Piac című vásznáért 16, a Fehér rózsákért 12 millió forintot adtak a Virág Judit Galéria aukcióján. Erdésznél 13 millió forintért vette meg egy gyűjtő az 1983-as Csendélet szilvákkal című, nagyméretű vásznat. Ezen az aukción két további Csernus kép is elérte az 5,5, illetve a 2, 6 millió forintos leütést. A Kieselbachnál árverezett Aktok 4,2 milliót ért.
A franciaországi alkotók sorában Hantai Simon pliage technikájú (a vászon hajtogatásával és festésével a batikoláshoz hasonló eljárás) festményét 6,5 millió forintról egészen 12 millióig licitálták. Egy még 1946-ban, Magyarországon készült, s Hantai főiskolás társait ábrázoló csoportkép 8,5 millióért talált gazdára az Erdész-Makláry árverésen.
Lakner László 3,8 milliós képe Virág Juditnál startolt (Erdésznél 1,6 millióért vették a művész festményét), Nádler István 2,6, Földi Péter 2,2 millióért kelt el Virág Juditnál, El Kazovszkijért 2,4 milliót adtak Kieselbachnál és 1,2 milliót Erdésznél, ugyanitt egy Ef Zámbó kép 1,9 milliót ért. Az Abigailnál és a MissionArtnál 1,4 -1,4 millióért vettek egy-egy Bak Imre művet.
E magas árak mellett azonban igen sok kortárs mű maradt vissza. Különösen elmondható ez a Pintér Sonia Galéria első kortárs árverésére, ahol a milliós darabok mind egy szálig ott maradtak a galériában. A MissionArt aukcióján szintén nagyon gyéren vettek kortárs festményt. A többi, kortárssal próbálkozó galéria eredményei, ha voltak is, a kikiáltási árak közelében maradtak.
Két aukciós ház, a Nagyházi és a Polgár kínálatában régi mesterektől, 16-17. századi német, holland, flamand, itáliai, francia mesterektől származó festmények, faszobrok is szerepeltek. Ezek nagyrészt kikiáltási áron, vagy egy, két licitlépcsőt megjárva mentek el. Ebben talán annak is szerepe volt, hogy nagyon sok védett képet aukcionáltak.
Úgy látszik, a gyűjtők "megteltek" Lotz Károly, Rippl-Rónai József, Kádár Béla, Scheiber Hugó, Csók István, Iványi Grünwald Béla képekkel. Még Mednyánszky László, Batthyány Gyula és Vaszary János képet is hagytak ott néhány aukción.
Miközben Kieselbachnál egy spanyol ihletésű Vaszary 40 milliót kóstált, Virág Juditnál egy virágcsendélet 30 milliót ért, Polgárnál Rapallo látképét 22 milliónál ütötték le, a csendélet Buddhával pedig ugyanitt 12 millióra emelkedett. A Belvedere aukción a 32 millió forint - amit a méretes, Pipacsos réten című vászonért adtak - megegyezett a kikiáltási árral. A BÁV-nál is kikiáltási áron, 10 millió forintért vették meg a Lila nyakkendős lány portréját
A Végtelen című különleges Mednyánszky vászon Virág Juditnál 26 millió forintért ment el, de a több millióért indított Mednyánszky képek ott ragadtak a Nagyházi Galéria árverésén.
Két Batthyány mű 24, illetve 18 milliót ért el Kieselbachnál, Virág Juditnál Batthyány Orfeuma 22 millióra emelkedett, az Abigailnél 4,6 milliót adtak a Keleti mese című, mozgalmas, art deco festményért. De a Belvedere Batthyány képe - A francia forradalom - nem talált vevőre, miként a BÁV-nál a Három banya sem.
A két piacvezető ház rekordjairól is érdemes szólni. Kieselbachnál a 120 milliós, Virág Juditnál a 110 milliós Gulácsyt helyezhetjük az élre, ezeken kívül Kieselbachnál Berény Róbert csendéletét 36 millió forintra licitálták. Szobotka Imre Kubista férfiportréjának 17 millió forintos kikiáltási árát egészen 30 millió forintra emelték. Ziffer Sándor fauve hatású alkotásáért 28 milliót, egy aktjáért pedig 18 millió forintot adtak.
Habár az őszi szezon szenzációja Kieselbachnál Bortnyik Sándor 170 millió forintért elvitt Lámpagyújtó című képe volt, a téli árveréseken is igen magas árakat fizettek Bortnyik festményekért. A mindeddig lappangó Géplovag a Virág Judit Galéria számára hozott 75 millió forintos rekordot. Két Bortnyik mű - 20 és 7,5 millióval - Kieselbachnál is jól szerepelt.
Virág Juditnál 50 millió forintig jutott Ferenczy Károly 1908-as, A tékozló fiú című bibliai témájú műve. Szőnyi Istvántól az 1923-as Zebegényi Dunakanyart 24 millió forinton ütötték le. Aba Novák még mindig szárnyal. Kieselbachnál a Fürdőző nők 32 milliónál ért célba, a BÁV árverés csúcsárát - 26 millió forintot - a Körhinta című kép érte el, Virág Juditnál egy Aba Novák csendéletet 15 millióért vettek meg.
A Belvedere rekordja Munkácsyhoz kötődik. Az évtizedekig lappangó Tájkép ladikkal 50 millió forintért kelt el, míg a BÁV-nál a Pillanatnyi fölhevülés (Párbaj) című kép vázlatáért 20 milliót adtak. Moholy-Nagy László 1945-re datált Konstrukciójáért a Belvedere aukción 36 ezer forinton koppant a kalapács. Erdésznél egy Moholy-Nagy tájkép tíz millióval növelte 8 milliós kikiáltási árát.
Tihanyi Lajos legjobb korszakában, 1928-ban készült Gitár című kompozíciójának első változata a Belvedere-nél 32 millióra emelkedett. Míg a Polgár Galériában a Kalapos női portré kikiáltási áron, 17 millióért, s Virág Juditnál is csak kikiáltási áron, 12 millióért talált gazdára a hosszú ideje lappangó, 1916-os Tihanyi mű, a Budai hegyek.
Változatos az érdeklődés Egry József festményei iránt. Kieselbachnál 24, illetve 20 millió forintos árat ért el a Pompei és a Festő, a balatoni tájba illesztett, egészalakos ábrázolás. Egry József munkásábrázolásának egyik korai, 1910-es darabja 6 millió forintért kelt el az Abigail aukcióján. De nem vették meg a Belvedere kínálta balatoni tájat.
Hasonló kettősség - rekord árak és érdektelenség - jellemezte a téli aukciókon a kortárs művészeti alkotásokat is. A két nagy ház, valamint az Erdész - Makláry fine arts árverése elképesztően magas árakat produkált. Ez utóbbi árverésen a legtöbbet, 28 millió forintot a Franciaországban alkotó Reigl Judit 1959-60 közötti Tömbírás sorozatának egyik óriás képéért adták. Ezzel megdőlt a kortárs festményért fizetett magyarországi csúcs! Hogy ez az ár nem volt véletlen, azt erősíti, hogy ugyanezen az aukción a másik Reigl Judit kép, az Ember című 1969-es vászon 17 millió forintért ért célba.
Csernus Tibor Piac című vásznáért 16, a Fehér rózsákért 12 millió forintot adtak a Virág Judit Galéria aukcióján. Erdésznél 13 millió forintért vette meg egy gyűjtő az 1983-as Csendélet szilvákkal című, nagyméretű vásznat. Ezen az aukción két további Csernus kép is elérte az 5,5, illetve a 2, 6 millió forintos leütést. A Kieselbachnál árverezett Aktok 4,2 milliót ért.
A franciaországi alkotók sorában Hantai Simon pliage technikájú (a vászon hajtogatásával és festésével a batikoláshoz hasonló eljárás) festményét 6,5 millió forintról egészen 12 millióig licitálták. Egy még 1946-ban, Magyarországon készült, s Hantai főiskolás társait ábrázoló csoportkép 8,5 millióért talált gazdára az Erdész-Makláry árverésen.
Lakner László 3,8 milliós képe Virág Juditnál startolt (Erdésznél 1,6 millióért vették a művész festményét), Nádler István 2,6, Földi Péter 2,2 millióért kelt el Virág Juditnál, El Kazovszkijért 2,4 milliót adtak Kieselbachnál és 1,2 milliót Erdésznél, ugyanitt egy Ef Zámbó kép 1,9 milliót ért. Az Abigailnál és a MissionArtnál 1,4 -1,4 millióért vettek egy-egy Bak Imre művet.
E magas árak mellett azonban igen sok kortárs mű maradt vissza. Különösen elmondható ez a Pintér Sonia Galéria első kortárs árverésére, ahol a milliós darabok mind egy szálig ott maradtak a galériában. A MissionArt aukcióján szintén nagyon gyéren vettek kortárs festményt. A többi, kortárssal próbálkozó galéria eredményei, ha voltak is, a kikiáltási árak közelében maradtak.
Két aukciós ház, a Nagyházi és a Polgár kínálatában régi mesterektől, 16-17. századi német, holland, flamand, itáliai, francia mesterektől származó festmények, faszobrok is szerepeltek. Ezek nagyrészt kikiáltási áron, vagy egy, két licitlépcsőt megjárva mentek el. Ebben talán annak is szerepe volt, hogy nagyon sok védett képet aukcionáltak.
További írások a rovatból
Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról