bezár
 

zene

2014. 10. 22.
Szakcsi Lakatos Béla lemeze amerikai sztárokkal
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Climate Change címmel megjelent Szakcsi Lakatos Béla idén tavasszal három amerikai sztárelőadóval közösen rögzített koncertje. A dzsesszanyag számait az éghajlatváltozás miatt előállt helyzet, a Föld jövője iránti aggodalom ihlette.

"Ez már a harmadik koncert CD-m egymás után, és szerintem életem egyik legjobb lemeze. Nagyon megszerettem ezeket az anyagokat, úgy tervezem, a jövőben csak élő felvételeket fogok megjelentetni. Bár nagyobb a kockázat, nem igazán van lehetőség javítani, nem úgy, mint a stúdióban, mégis sokkal jobb a hangulata a koncertalbumoknak" - mondta a zongoraművész, zeneszerző az MTI-nek.
    

prae.hu

Mint felidézte, a 65. születésnapján, 2008-ban a Művészetek Palotájában három amerikai zenésszel, Chris Potter szaxofonossal, Reginald Veal bőgőssel és Terri Lyne Carrington dobossal adott koncertje tavaly jelent meg, a Budapest Jazz Clubban (BJC) tartott szólóestje pedig 2010-ben. A Climate Change egy idén áprilisban a BMC-ben adott koncert lenyomata, Szakcsi Lakatos Bélát ezúttal Tim Ries (szaxofon), Robert Hurst (bőgő) és Rudy Royston (dob) egészítette ki.
    

A Rolling Stones szaxofonosa, Tim Ries az elmúlt néhány évben többször járt Magyarországon, a ritmusszekcióban muzsikáló Robert Hurst bőgős és Rudy Royston dobos olyan nevekkel lép fel rendszeresen, mint Wynton és Branford Marsalis, Diana Krall, Charles Lloyd, Terence Blanchard, Joshua Redman vagy McCoy Tyner.
    

A kvartett főként az idén 71 éves Szakcsi Lakatos Béla saját szerzeményeit adta elő.
    

"Tim Riesszel már játszottam egyszer, de így együtt négyen ez volt az eddigi egyetlen alkalom. A koncert előtt két nappal érkeztek a többiek Budapestre, kétszer próbáltunk, ennyi volt az előzmény. Mindig szeretem, ha egy lemez apropóját az aktualitás adja, ebben az esetben ez a klímaváltozás, amellyel számolnia kell az emberiségnek. Ahogy a CD papírtokján is olvasható, a mi hozzáállásunkon múlik, milyen jövője lesz a következő generációnak. A BMC által kiadott CD egyfajta demonstráció is, figyelemfelkeltés" - fejtette ki Szakcsi Lakatos Béla.
    

A célt szolgálja a számok címe is, amelyek között szerepel az Új világ, a Harc a vízért vagy a Hagyd pihenni a Földet. "Általában a zenei hangulat határozza meg, milyen címet adok az egyes kompozícióknak".
    

A koncert CD záródarabja egy 12 perces, több tételből álló felvétel, és ebben szerepel Miles Davis Blue in Green című száma is, a legendás dzsessztrombitás 1959-es Kind of Blue című albumáról. A kompozíciót Szakcsi az említett BJC-s szólókoncertjén is feldolgozta. "A Blue in Green egyfajta lecsengését adja a lemeznek, a megtisztulást, a lenyugvást".
    

A zongorista 2010-ben indította Climate Change elnevezésű művészi vállalkozását, amely zenéjét tekintve azt vizsgálja, miként lehet mai magyar improvizatív zeneművészként és zeneszerzőként megragadni és továbbvinni az előző század magyar zenei örökségét, a Kárpát-medencei hangszeres népzene hagyatékát Bartókon, Kodályon, Kurtágon keresztül. Szakcsi Lakatos Béla a Climate Change-et korábban Dresch Mihállyal (szaxofon), Szandai Mátyással (bőgő) és Balázs Elemérrel (dob) játszotta.
    

"Lehet, hogy a jövőben is megtartom a Climate Change nevet a munkáimhoz. Volt már hasonló a dzsessz történetében, gondoljon a Weather Report zenekarra" - mondta végül nevetve Szakcsi Lakatos Béla az MTI-nek, a legendás basszusgitáros, Jaco Pastorius egykori fúziós dzsessz formációjára, az "Időjárás-jelentésre" célozva.
    

Szakcsi Lakatos Béla Kossuth-díjas zongorista és zeneszerző a magyar dzsessz egyik legnagyobb alakja, aki idén a Nemzet Művésze díjat is kiérdemelte. 1957-től koncertezik különböző formációkkal és szólóban, 1970-ben tagja volt Pege Aladár kvartettjének, 1972 és 1976 között a Rákfogóban, később a Saturnusban, majd a Hungarian Jazz Quartetben játszott. A dzsesszt a komolyzenével, a népzenével és a cigányzenével ötvözve megteremtette a gipsy-jazzt.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről
Platon Karataev: Napkötöző – négy szám
Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről

Más művészeti ágakról

Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap
Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák
Havas Juli Papírbabák, avagy lehet-e két hazád? című kötetének bemutatójáról
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés