bezár
 

film

2014. 10. 21.
Egy depressziós, külvárosi munkásnő
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A szolidaritás kérdését vizsgálja a belga Jean-Pierre Dardenne és Luc Dardenne Két nap, egy éjszaka című drámája, amelynek főszerepét, egy depressziós külvárosi munkásnőt az Oscar-díjas Marion Cotillard francia színésznő alakítja.

A 2008-as gazdasági válság kirobbanása után született meg a 37 éve közösen alkotó, a Rosettával (1999) és A gyermekkel (2005) kétszeres Arany Pálma díjas Dardenne testvérek fejében a film ötlete egy olyan alsó középosztálybeli nőről, akit a lecsúszás veszélye fenyeget, mert a kollegáinak többsége gyengének tekinti.
    

prae.hu

A film ugyanakkor nem pénzügyi kérdésekről szól, hanem az egyéni felelősségről. A történet egy olyan kisvállalatnál játszódik, amelynél nincs szakszervezet vagy kollektív képviselet, ezért a szolidaritást újfajta módon kell megszervezni.
    

A depresszió miatti betegállományból visszatérő Sandra (Marion Cotillard) férje (Fabrizio Rongione) ösztönzésére egy hétvége alatt próbálja meggyőzni munkatársait arról, hogy mondjanak le az ezer eurós éves jutalmukról annak érdekében, hogy a nő állása megmaradjon. Pénteken már ellene szavaztak, de egy kolléga közbenjárásra hétfőn megismétlik a szavazást.
    

Sandra eleinte nem hisz abban, hogy bármit is tehet az elbocsátása ellen, egyedül érzi magát a többiekkel szemben, akiket egyesével keres fel. Végül férje és néhány munkatársa támogatásának köszönhetően sikerül megteremtenie a szolidaritást maga körül és lassanként visszanyernie az önbizalmát.
    

"Azt akartuk megmutatni, hogy lehetséges a szolidaritás" - hangsúlyozta Luc Dardenne az MTI-nek Párizsban adott exkluzív interjújában. Mindenekelőtt a házaspárt összekötő szerelemnek köszönhetően, Sandra ugyanis a családjával való kapcsolatból meríti az erejét. Eleinte a férje jobban hisz Sandrában, mint ő önmagában.

Míg a Dardenne testvérek korábbi filmjeiben a problémák gyökere általában a magánéleti viszonyokban, a családon belül volt, ezúttal a hangsúly a külvilágra helyeződik, a jól működő család pedig az erőforrást jelenteni. A történetet egyébként több hasonló jellegű, Belgiumban és az Egyesült Államokban megtörtént esetből merítették a rendezők.
    

A film erős társadalomkritikai üzenete ellenére a rendező testvérpárnak nem a fogyasztói társadalom bírálata volt az elsődleges célja, hanem egy lassanként magára találó, törékeny személyiség bemutatása. Sandra egy modern nő, hiába tökéletes a családja, ez önmagában nem elég számára, a munkában is helyt akar állni - hívta fel a figyelmet Luc Dardenne, hozzátéve, hogy a férje ösztönzi arra, találkozzon másokkal, mert szerinte az élet nem csak a családról szól. Ezen kívül a pénzre is szüksége van a párnak, mert nem akarnak a korábbi szociális lakásba visszatérni.
    

Mint ahogy Jean-Pierre Dardenne kifejtette, mindegyik filmjükben egy konkrét helyzetből indulnak ki, ez esetben Sandra magára találását akarták elmesélni, ami annak ellenére megtörténik, hogy az állását végül mégiscsak elveszíti. A film optimista kicsengését hivatott szolgálni, hogy a történet egy napsütéses meleg nyáron játszódik, szinte minden jelenetet a szabadban forgattak, a szereplők alig viselnek ruhát, ami Jean-Pierre Dardenne szavai szerint reménytelibbé teszi Sandra útját.
    

Sandrát az Oscar-díjas Marion Cotillard alakítja, akit véletlenül láttak meg a rendezők a Rozsda és csont című film forgatása alatt, amelynek producerei voltak. A színésznő épp egy liftből szállt ki, karjában a kisfiával, a rendezők pedig Cotillard kifejező tekintete és megjelenése alapján azonnal tudták, hogy őt szeretnék felkérni a szerepre.
    

"Hogy miért pont ő? Nehéz megmondani. Nagyon megfogott minket és nem tudtuk kiverni a fejünkből. A filmművészet csupa ilyen találkozásról szól. A próbák és a forgatás hónapjai alatt pedig nagyon jó kapcsolat alakult ki köztünk" - mondta Luc Dardenne.
    

Az, hogy a női magazinok címlapján szereplő, világhírű színésznő egy tőle teljesen szokatlan személyiséggé váljon, igazi kihívást jelentett a rendezők és Marion Cotillard számára is.
    

"Pályafutásom eddigi legnagyobb élménye volt a Dardenne testvérekkel való munka" - mondta Marion Cotillard az MTI-nek. Mindazt megkapta a rendezőktől, amire valaha színésznőként vágyott. A forgatás előtti intenzív próbaidőszakban a Dardenne-ek "olyan messzire és olyan részletességgel vittek a kísérletezésben, az érzelmek előhívásában és a színészi játékban, mint még senki korábban" - hangsúlyozta.
    

A színésznő egyébként már a forgatás előtt is nagy rajongója volt a Dardenne testvérek filmjeinek és álma volt, hogy velük dolgozhasson, de az sokáig lehetetlennek tűnt számára.
    

"Az elmúlt években sokat dolgozhattam az Egyesült Államokban, ami számos ajtót megnyitott számomra nagy filmrendezőkhöz. De a Dardenne testvérek elérhetetlennek számítottak, miután ők elsősorban kevésbé ismert belga színészekkel dolgoztak eddig, akiket csak hozzájuk lehetett kötni, nem pedig Hollywoodhoz vagy a divat világához" - mondta a francia világsztár.
    

A májusi cannes-i filmfesztiválon bemutatott alkotást csütörtöktől vetítik a magyar mozik a Mozinet forgalmazásában.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Lichter Péter: Frankenstein eksztázisa – A found footage filmek és videóesszék formavilága
A 14. Frankofón Filmnapokról
Hajdu Szabolcs: Kálmán-nap

Más művészeti ágakról

[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Bartók György szerzői estje a Fugában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés