art&design
2008. 12. 19.
A színházi és riportfotók művésze
Fotósként a képzőművészek között lett Príma Primissima-díjas Keleti Éva, s ez egyedül őt lepte meg. Hiszen a mai magyar fotográfusok körében azt a vonulatot képviseli, amelynek tagjai még klasszikus fotográfiai és technikai eszközökkel, a nyersanyaggal kényszerűen takarékoskodva, fejben, szívben és lélekben előre komponálva alkottak maradandó művészi remeket.
Keleti Éva vegyészhallgatóként nyári gyakorlatra ment a Forte fotótechnikai gyárba, a vegyészmérnökség helyett azonban örökre elkötelezte magát a fotózással.
- Erre mondják, hogy ami a csillagokban meg van írva... - indokolja röviden pályaválasztását.
Nehezen jött össze a beszélgetésünk, mert folyamatosan rohan. Egykori munkahelyének öreg, már-már elfeledett fotográfiáit tárja fel, mint egy régész és rendszerezi. Jön a karácsony is, ott vannak az unokák, és a kitüntetés óta a média is újra fölfedezte: rengetegen kérnek tőle interjút.
Keleti Éva elárulta, hogy a Príma díjkiosztón nála meglepettebb ember nem ült a nézőtér soraiban, mert kategóriája másik két jelöltjét, Gross Arnoldot és Gyémánt Lászlót hihetetlenül jó festőnek tartja. Amikor az ő neve hangzott el, a lánya szólt rá: "Anyu! Állj föl, s menj ki a dobogóra!" Nem is emlékszik, hogy jutott oda, csak akkor eszmélt, amikor fölkérték, hogy mondjon néhány szót.
A Forte gyárból az egyetemista lány útja egyenesen a Magyar Fotóhoz, az MTI jogelődjéhez vezetett, és olyan nagyságoktól leste el a szakma titkait, mint Langer Klára vagy Vadas Ernő.
Emlékezése szerint mindig is riportfotókat készített, 1954-től a 70-es évek közepéig, Kádár János megérkezésétől Kocsis Sándor fejesgóljain át az árvízi mentésig.
A Magyar Fotót 1956-ban beolvasztották az MTI-be, ahol Keleti Évát rögtön bedobták a színházi mélyvízbe. Nagy örömére, mert saját magát adhatta, nem kellett semmit reprodukálni, gondolkozhatott a témán, a képek komponálásán.
A mozgást, a táncot mindennél jobban szerette. Ott volt az Operaház összes klasszikus balettbemutatóján, bábáskodott a Pécsi Balett megszületésénél, bejárt a Balettintézetbe az órákra, hogy elsajátítsa a szakkifejezéseket. A néptánc viszont kimaradt az életéből, mert olyan nagyszerű kollégái dolgoztak ebben a témakörben, mint például Korniss Péter.
A színházi fotózásról azt tartja, a fotósnak pszichiáternek is kell lennie, szükséges a beleérzőképesség és az, hogy a színész bizalommal legyen a fotós iránt.
- Elképzelhetetlen, hogy emberileg ne légy érdekelve benne! - jegyezte meg. - A fotós ugyanis először látja az előadást, a színész pedig rajta keresztül szembesül először a teljesítményével.
Példaként elmesélte, hogy a Nemzeti Színház nagy színésze, Básti Lajos igen feszült volt az egyik főpróbán, mindenkit kizavart a nézőtérről, s azt mondta, hogy "csak a Keleti maradhat."
Akkoriban a fotósok fix fizetésből éltek, végig dolgozták az előadást. Ma - mint az MTI munkatársának megjegyezte - csupán 10-15 percet töltenek a színházban, majd máris rohannak a további feladatok után.
Keleti Éva, aki a művészportréknak is mestere, ma úgy véli, hogy a fényképre olyan fokon, ahogy azt ő csinálta, már nincs szükség, pedig a fotón keresztül "jön át" az emberi arc. Az a fotós, aki maradandót szeretne alkotni, analóg technikát használ, vagyis filmtekercsre fotografál.
- Annakidején egy tekercsből kellett megoldani mindent. Ehhez hosszasan komponálni, gondolkodni kellett előtte és közben a témán. Ma, a digitális technika korában a fotográfus akár 300 képet is csinál egy eseményen, kattintgat, s ami nem kell, csak kitörli - érzékelteti a korábbi és mai fényképezés technikai hátterét Keleti Éva.
A fotográfus már nem fényképez, viszont dolgozik az MTI fotóarchívumában, a régi fotókat kutatja föl és rendszerezi, a Cultiris nevű fotóügynökségnél tanácsadó, a múzeumok fotóanyagát tartja karban, mellette pedig oktat, pályázatokat ír ki, bírál el és kiállításokat állít össze.
"Szerelemből" képszerkesztője a Premier című kulturális, színházi folyóiratnak és tagja a World Press Foto nemzetközi tanácsadó testületének. Egyszóval a 77 esztendős Keleti Éva ma sem unatkozik.
- Erre mondják, hogy ami a csillagokban meg van írva... - indokolja röviden pályaválasztását.
Nehezen jött össze a beszélgetésünk, mert folyamatosan rohan. Egykori munkahelyének öreg, már-már elfeledett fotográfiáit tárja fel, mint egy régész és rendszerezi. Jön a karácsony is, ott vannak az unokák, és a kitüntetés óta a média is újra fölfedezte: rengetegen kérnek tőle interjút.
Keleti Éva elárulta, hogy a Príma díjkiosztón nála meglepettebb ember nem ült a nézőtér soraiban, mert kategóriája másik két jelöltjét, Gross Arnoldot és Gyémánt Lászlót hihetetlenül jó festőnek tartja. Amikor az ő neve hangzott el, a lánya szólt rá: "Anyu! Állj föl, s menj ki a dobogóra!" Nem is emlékszik, hogy jutott oda, csak akkor eszmélt, amikor fölkérték, hogy mondjon néhány szót.
A Forte gyárból az egyetemista lány útja egyenesen a Magyar Fotóhoz, az MTI jogelődjéhez vezetett, és olyan nagyságoktól leste el a szakma titkait, mint Langer Klára vagy Vadas Ernő.
Emlékezése szerint mindig is riportfotókat készített, 1954-től a 70-es évek közepéig, Kádár János megérkezésétől Kocsis Sándor fejesgóljain át az árvízi mentésig.
A Magyar Fotót 1956-ban beolvasztották az MTI-be, ahol Keleti Évát rögtön bedobták a színházi mélyvízbe. Nagy örömére, mert saját magát adhatta, nem kellett semmit reprodukálni, gondolkozhatott a témán, a képek komponálásán.
A mozgást, a táncot mindennél jobban szerette. Ott volt az Operaház összes klasszikus balettbemutatóján, bábáskodott a Pécsi Balett megszületésénél, bejárt a Balettintézetbe az órákra, hogy elsajátítsa a szakkifejezéseket. A néptánc viszont kimaradt az életéből, mert olyan nagyszerű kollégái dolgoztak ebben a témakörben, mint például Korniss Péter.
A színházi fotózásról azt tartja, a fotósnak pszichiáternek is kell lennie, szükséges a beleérzőképesség és az, hogy a színész bizalommal legyen a fotós iránt.
- Elképzelhetetlen, hogy emberileg ne légy érdekelve benne! - jegyezte meg. - A fotós ugyanis először látja az előadást, a színész pedig rajta keresztül szembesül először a teljesítményével.
Példaként elmesélte, hogy a Nemzeti Színház nagy színésze, Básti Lajos igen feszült volt az egyik főpróbán, mindenkit kizavart a nézőtérről, s azt mondta, hogy "csak a Keleti maradhat."
Akkoriban a fotósok fix fizetésből éltek, végig dolgozták az előadást. Ma - mint az MTI munkatársának megjegyezte - csupán 10-15 percet töltenek a színházban, majd máris rohannak a további feladatok után.
Keleti Éva, aki a művészportréknak is mestere, ma úgy véli, hogy a fényképre olyan fokon, ahogy azt ő csinálta, már nincs szükség, pedig a fotón keresztül "jön át" az emberi arc. Az a fotós, aki maradandót szeretne alkotni, analóg technikát használ, vagyis filmtekercsre fotografál.
- Annakidején egy tekercsből kellett megoldani mindent. Ehhez hosszasan komponálni, gondolkodni kellett előtte és közben a témán. Ma, a digitális technika korában a fotográfus akár 300 képet is csinál egy eseményen, kattintgat, s ami nem kell, csak kitörli - érzékelteti a korábbi és mai fényképezés technikai hátterét Keleti Éva.
A fotográfus már nem fényképez, viszont dolgozik az MTI fotóarchívumában, a régi fotókat kutatja föl és rendszerezi, a Cultiris nevű fotóügynökségnél tanácsadó, a múzeumok fotóanyagát tartja karban, mellette pedig oktat, pályázatokat ír ki, bírál el és kiállításokat állít össze.
"Szerelemből" képszerkesztője a Premier című kulturális, színházi folyóiratnak és tagja a World Press Foto nemzetközi tanácsadó testületének. Egyszóval a 77 esztendős Keleti Éva ma sem unatkozik.
További írások a rovatból
Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról
Más művészeti ágakról
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon