bezár
 

építészet

2014. 10. 17.
Ismét áll az észak-kínai pagodatorony
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ismét biztonságosan áll a helyén az az észak-kínai pagodatorony, amely a közelmúltban még az összeomlás határán volt. Mivel a természetnek több száz éven át, egészen az utolsó pillanatokig ellenállt, "erős akaratú" pagodának nevezték el.

Sanhszi tartomány Csien falujának elhagyatott, gazzal benőtt határában, a pusztában, a szél és a víz szinte teljes egészében elhordta a dombot az ötemeletes téglaépítmény alól. Eredetileg egy nyolc méter magas földkupacon ékeskedett - szó szerint szinte csak a szentlélek tartotta -, de megmentői most téglából rakták új alapzatát.
    

prae.hu

A körülbelül ötméteres Venfeng pagoda minden bizonnyal az enyészeté lett volna, ha idén júliusban valaki fel nem tesz róla fényképeket a mikroblogjára. A kísérő szöveg arra figyelmeztetett, hogy a képek talán az utolsók, amelyek épségben mutatják a közel 400 éves műemléket, s arra sürgette a helyi kormányzatot, hogy óvja meg. A téma sok ezer hozzászólást váltott ki, a közösségi média új nevet adott a pagodának, a nyilvánosság ereje pedig végül meggyőzőnek mutatkozott.
    

Időközben kiderült, a pagodát ugyan az épített örökségek között lajstromba vették, hivatalos védettséget még nem kapott. A szakemberek ezzel is magyarázták, hogy csakúgy mint más, a listára fel nem került, de értékes műemlékek, a védelemre, állagmegóvásra szánt költségvetés elosztásakor szinte szóba sem kerülnek.
    

Kína valamennyi tartománya közül Sanhsziban van a legtöbb kulturális műemlék, szám szerint összesen 18 418. A Hszinhua hírügynökség egy korábbi összeállításából ugyanakkor kiderül, az alacsonyabb szintű minősítést kapottak védettsége igen sok kívánnivalót hagy maga után. A városi és megyei szintűek túlnyomó részét nem őrzik, az érintett önkormányzatok viszonylag szűk költségvetésből gazdálkodnak, ráadásul - teszik hozzá a kérdésben jártas szakemberek - nem is rendelkeznek a probléma kezeléséhez szükséges hozzáértéssel.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

építészet

Fényképkollekció a Tabán utolsó évtizedeiről
építészet

Beszámoló a 18. Velencei Építészeti Biennáléról
építészet

Reflexió a girlscanscan Tripping on Modernist Monuments című kiállításáról

Más művészeti ágakról

Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák
Platon Karataev: Napkötöző
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés