art&design
2008. 12. 13.
Thomas Ruff fotográfiái a Műcsarnokban
Thomas Ruff német kortárs fotográfus csaknem 200 művét felvonultató tárlat látható szombattól Budapesten, a Műcsarnokban. A Retrospektív címet viselő, február közepéig nyitva tartó kiállításon portrék, aktok és gépeket megörökítő fotók mellett csillagászati képeket és kinagyított újságképeket is láthatnak az érdeklődők.
A Műcsarnok célja, hogy bemutassa a kortárs művészet legnagyobb mestereit - hangsúlyozta Petrányi Zsolt kurátor, a Műcsarnok igazgatója, a kiállítást bemutató pénteki sajtótájékoztatón. Thomas Ruff munkásságát méltatva kiemelte, hogy rendkívül érdekes, a fényképpel, a fényképezéssel kapcsolatos, előremutató, filozofikus kérdéseket megfogalmazó életműről van szó, amely - reményei szerint - inspirálni fogja a magyar művészeti közeget.
A kurátor felhívta a figyelmet arra, hogy a tárlatot, amelyen a fotográfiák alatt Thomas Ruff saját véleménye, gondolatai is olvashatók, a művésszel közösen állították össze, a fotográfus a képek elrendezésében is közreműködött.
Thomas Ruff a sajtóbemutatón megjegyezte: a kiállítás címe ellenére nem szívesen hívná a tárlatot retrospektívnek, mivel sokkal több munkája van annál, mint amit a Műcsarnokban láthat a közönség, inkább az "összegzés" szót használná szíve szerint.
A kiállított anyagról szólva elmondta: vannak a képek között olyan analóg munkák, amelyeket "lefordított" digitális alkotásokra és vannak olyan képek is (images) amelyeket nem lehet fotográfiának nevezni.
Az utóbbira említette példaként Petrányi Zsolt a művész legújabb alkotásai közé tartozó, Zycles címet viselő sorozatot, amelyben számítógépes program segítségével létrehozott, vászonra nagyított "öntörvényű" vonalak, görbék láthatók.
A német művész kiállításán megjelenik a magyar főváros is: a fotográfiák között szerepel egy budapesti szocreál házat ábrázoló kép, mivel a művészt Magyarországon főként az építészet kezdte érdekelni - mutatott rá a kurátor, hozzátéve, hogy a sajtóképek között van háborús anyag is, rakétakilövést és leomlott New York-i épületeket is láthat a közönség.
Petrányi Zsolt tájékoztatása szerint a tárlat egyedi, ebben a formában nem utazik tovább, maguk a képek azonban tavasszal Olaszországban és Ausztriában is láthatók lesznek majd.
A kurátor felhívta a figyelmet arra, hogy a tárlatot, amelyen a fotográfiák alatt Thomas Ruff saját véleménye, gondolatai is olvashatók, a művésszel közösen állították össze, a fotográfus a képek elrendezésében is közreműködött.
Thomas Ruff a sajtóbemutatón megjegyezte: a kiállítás címe ellenére nem szívesen hívná a tárlatot retrospektívnek, mivel sokkal több munkája van annál, mint amit a Műcsarnokban láthat a közönség, inkább az "összegzés" szót használná szíve szerint.
A kiállított anyagról szólva elmondta: vannak a képek között olyan analóg munkák, amelyeket "lefordított" digitális alkotásokra és vannak olyan képek is (images) amelyeket nem lehet fotográfiának nevezni.
Az utóbbira említette példaként Petrányi Zsolt a művész legújabb alkotásai közé tartozó, Zycles címet viselő sorozatot, amelyben számítógépes program segítségével létrehozott, vászonra nagyított "öntörvényű" vonalak, görbék láthatók.
A német művész kiállításán megjelenik a magyar főváros is: a fotográfiák között szerepel egy budapesti szocreál házat ábrázoló kép, mivel a művészt Magyarországon főként az építészet kezdte érdekelni - mutatott rá a kurátor, hozzátéve, hogy a sajtóképek között van háborús anyag is, rakétakilövést és leomlott New York-i épületeket is láthat a közönség.
Petrányi Zsolt tájékoztatása szerint a tárlat egyedi, ebben a formában nem utazik tovább, maguk a képek azonban tavasszal Olaszországban és Ausztriában is láthatók lesznek majd.
További írások a rovatból
Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz