bezár
 

zene

2014. 09. 11.
Lehet élni zene nélkül is, de minek!
Az Óbudai Danubia Zenekar 2014/2015-ös évadának őszi hangversenyei
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Lehet élni zene nélkül is, de minek! „A mi dolgunk az, hogy életet adjunk a remekműveknek, hogy feltámasszuk őket időről-időre, hogy a papírból zene, a gondolatból érzés, az élményből élet fakadjon. Íme, a küzdelem, a remény és a csüggedés, a fájdalom és a hit, íme: az Ember!” – Hámor Máté, az Óbudai Danubia Zenekar művészeti vezetője, karnagya.

A 20 éves Óbudai Danubia Zenekar a tavalyi évben szinte újjászületett: állandó próbatermet kapott az Óbudai önkormányzat jóvoltából, új helyszíneket és – újszerű koncertjei révén – új közönséget hódított meg. Hámori Máté személyében határozott, kreatív és ambiciózus művészeti vezető állt az együttes élére.

prae.hu

A 2013/2014-es szezonban a zenekarnak 80 fellépése volt, ebből 48 hangverseny, 18 ifjúsági hangverseny és 14 operaelőadás. A fizetőnézők száma 43 111 fő volt a tavalyi évadban.

A 2014/2015-ös évad

Az idei évad őszi sorozatai a 21 éves, felnőtt zenekar első komoly kalandjai: a Zeneakadémián az egész zenei univerzum a játszótér, a Budapest Music Centerben Schubert belső világát járják be.

Íme az ember – bérletsorozat a Zeneakadémián

A Zeneakadémián induló, Íme az Ember! című bérletsorozat 2014. szeptember 16-án kezdődik, és két félévet átívelő tematikája egészen 2015. május 22-ig tart. Az őszi sorozat négy koncertet foglal magába.

A sorozat első hangversenyén, szeptember 16-án Pokol és menny címmel Vásáry Tamás vezényletében Liszt-műveket hallgathatunk. Liszt két talán legjelentősebb műve, a h-moll szonáta és a Faust-szimfónia nyitja a Danubia őszi konceertsorozatát, az egyik legjelentősebb Liszt-interpretátor megformálásában. Vásáry a kutatók közé tartozó, nagy guruk egyike, ahogyan Liszt is az volt, és a mondák Faustusa is. A két korszakos remekművet, a h-moll szonátát (1853) és a Faust-szimfóniát (1854) sokan ikerkompozíciónak tekintik; részben a szonáta feltételezhető Faust-tematikája, részben a két monumentális darab hallatlanul koncentrált felépítése miatt. Vásáry Tamást idézve: „a h-moll szonáta nem hivatkozik ugyan szó szerint Goethe Faustjára, ám a hangjegyekben tévedhetetlenül rátalálunk a címzettekre, a tragédia három főszereplőjére: Faustra, Margitra és Mefisztóra”.

Vásáry Tamás a sajtótájékoztatón

A sorozat második, november 2-i A végzet című koncertjén a világhírű vendégkarmester, Oliver von Dohnányi, Dohnányi Ernő leszármazottja áll majd a dobogón. A zene tiszta világán átszűrve vizsgálja a háború és béke viszonyát, a kocert fókuszába a holokauszt felfoghatatlanságát állítva. A hangversenyen ősbemutatóént hangzik el Tiszai Péter Vonószenekari concertója, mellyel kapcsolatban a szerző egy ellentmondásos vizuális élményről számolt be: „Régi könyvekben, múlt századi képeket keresgélve véletlenszerűen két két került egymás mellé: az első egy régi képeslap volt, mely egy Ausztria és Németország határán lévő, meseszép tájat ábrázolt. Gyönyörű volt. A másik egy auschwitzi táborban készült hírhedt fotó, az egymásra rakott halottakkal”.

A hangversenyen szintén elhangzó rendkívüli Liszt-zongoraverseny, a Haláltánc megírását egy hasonlóan szürreális élmény inspirálta: a pisai temető freskója, mely egyaránt jelképezi a halált, a tavaszt, az ifjúságot és a zenét. A zongoraverseny szólistája Farkas Gábor, Liszt-díjas zongoraművész lesz.

A zenekari koncertsorozat harmadik, december 3-i koncertjén Héja Domonkos vezényel, a hangverseny címe Szerelem és halál. Prokofjev csodálatos balettzenéje mellett Sosztakovics XV. szimfóniája hangzik majd el. Szimfónia, opera, dal, gyászének, szcenikus oratórium, szimfoniku költemény: zeneművek egész sorát inspirálta a veronai szerelmesek tragikus története. A Rómeó és Júlia-mesét a leghatásosabban végül Prokofjev fordította át a táncolható zene nyelvére. Ez a balett olyan években született meg, amikor a hatalom különösen agresszív módon határozta meg, hogy mi a művészet – Prokofjevnek éppúgy, mint Sosztakovicsnak.

2015. január 13-án Szépség és hit címmel hangzik el az Óbudai Danubia Zenekar őszi szezonzáró koncertje, Hámori Máté vezényletével. Az gazi, őszinte hit keveseknek adatott meg a művészvilág nagyjai között, Liszt mellett közéjük tartozott Anton Bruckner is, akinek éteri VII. szimfóniája mellett Nielsen gyönyörű hegedűversenye is felcsendül majd. Mindkét mű az emberi nemességbe és szépségbe vetett hit zenei megvallása. A különleges igényű versenyművet Zalai Antal hegedűművész tolmácsolja a mának.

A szülőföld és az út kezdete és vége, még ha oly kacskaringós is ez az út, mint Bartók Béla esetében, akinek a sors csak halála után adta meg a hazatérés kegyelmét távoli menedékéből. Bartók honvágytól gyötörve alkotta meg egyik legnagyszerűbb művét, a Concertót. A darab méltó zárása a Danubia Zenekar őszi bérletsorozatának a Zeneakadémián.

Az Óbudai Danubia Zenekar Íme, az ember! című bérletsorozata 2015 tavaszán újabb négy hangversennyel folytatódik: a zenekar sztárvendégei Kocsis Zoltán és Perényi Miklós lesznek. A hangversenyek helyszíne szintén a Zeneakadémia Nagyterme.

Schubert-sorozat a Budapest Music Centerben

Der Morgen, der Tag, die Nacht – ez a tematikája a Danubia ősszel induló Schubert ciklusának. A Budapest Music Centerben színpadra kerülő három hangversennyel a zenekar nagysikerű Beethoven-sorozatát folytatják. A koncertek házigazdája továbbra is Eckhardt Gábor. A három részből álló őszi sorozat középpontjában álló bécsi mester portréja egy képzeletbeli nap nyomán rajzolódik ki.

Hámori Máté művészeti vezető a napszakok mentén tematizálta a koncerteket: a reggel a Notturno éjjeléből indul a korai g-moll négykezes szárnybontogatásán át a nagy C-dúr szimfónia ragyogó napsütéséig; a második koncert az V. szimfónia játékos nappala és az oktett érett „délutánja”, az utolsó koncert a dalok és férfikarok intim éjszakája.

Ahogy megszoktuk, ízelítőt kaphatunk a szerző változatos összetételű kamarazenei, valamint vokális és nagyzenekari műveiből, a kezdeti lépésektől az érett kompozíciókig. A közismert, népszerű művek mellett zenei csemegék, ritkaságok tartkítják a műsort. Különösen érdekesnek ígérkezik az utolsó hangversenyen felhangzó dalok zenekari kíséretes változata. Ezt még maga Schubert sem hallhatta!

Bérletes hangversenyeken kívüli Danubia-koncertek

Nyitottság, kíváncsiság jellemzi továbbra is az Óbudai Danubia Zenekart, hiszen – a tőle már megszokott módon – nem áll meg a klasszikus zene határainál, így a közönség a klasszikus koncerthelyszíneken kívül is találkozhat előadásainkkal.

A Danubia szerepet vállalt Witold Gombrowicz Operett című darabjának előadásában a Nemzeti Színházban, valamint közreműködik az Operaház Anyegin-balettjének tánckíséretében. A Danubia közreműködik Hegedűs Endre zenekari zongoraestjén 2014. szeptember 21-én a Művészetek Palotájában, és részt vesz a december 28-i Budapest Sportarénában zajló Beatünnepen is.

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

Borbély László zongoraművész és Zeneakadémista tanítványainak koncertje
Világsztárok a Budapest Jazz Clubban: Oz Noy Trio
Platon Karataev: Napkötöző – négy szám
Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről

Más művészeti ágakról

színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Bemutatták Sárkány Tímea első, Boszorkányok nyara című verseskötetét


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés